6.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Enyaq 80 iV – vaivattomasti pitkääkin matkaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen tarjonta kasvaa vauhdilla ja yksi kuluvan vuoden kuumista uutuuksista on tilava perheauto Škoda Enyaq iV. Hyvää: Tilat, mukavuus, voimalinja. Huonoa: Mittariston olemattomat muokkausmahdollisuudet Sähköautoja alkaa löytyä jo kaikista autoluokista. Suuria massoja kiinnostavat etenkin tilavat ja järkevän hintaiset perheautot, ja tähän markkinaan tähtää tosissaan myös Škoda Enyaq iV. Kyseessä on Škodan ensimmäinen Volkswagen-konsernin yhteistä sähköautoille suunnattua MEB-perusrakennetta hyödyntävä malli, joka siirtää Škodan sähköautojen osalta uuteen sukupolveen.Enyaq on varsin näyttävä ilmestys. Fyysisen koon lisäksi pysty keula ja korkea vyötärölinja antavat autolle massiivisuutta. Mittasuhteet viittaavat omalta osaltaan sähköiseen voimalinjaan, sillä polttomoottoritekniikan puuttuminen mahdollistaa pienen etuylityksen ja samalla kokonaispituuteen suhteutettuna pitkän akselivälin. Ulkoasun muotoilun perusteella Enyaq on helppo tunnistaa Škodaksi terävistä pokkauksista ja esimerkiksi valojen kulmikkaasta ilmeestä.Sisätilojen muotoilussa on tuttua tyyliä vuotta aiemmin esitellystä uudesta Octaviasta. Pehmeästi kaartuva kojelauta on tyylikkään näköinen ja laadun tuntua luodaan nahkaverhoilulla sekä koristetikkauksilla. Keskikonsolia hallitsee iso 13,3-tuumainen kosketusnäyttö, jonka kautta hallitaan käytännössä kaikkia toimintoja. Käyttöliittymä on suhteellisen selkeä, mutta valikoita kannattaa selailla ennen liikkeellelähtöä. Tärkeimpiin toimintoihin kuten avustinjärjestelmien, tai ilmastoinnin asetuksiin pääsee suoraa keskikonsolista löytyvien fyysisten painikkeiden kautta. Mittaristo puolestaan on saman perusrakenteen jakavien sisarmallien tavoin minimalistinen. Pieni näyttö tarjoaa ajon kannalta olennaisimmat tiedot kuten jäljellä olevan toimintamatkan, ajoavustimien tilan ja navigointia käyttäessä ajo-opasteet. Pääpiirteissään samat tiedot tosin ovat tarjolla myös tuulilasinäytössä, joten mittaristoon olisi kiva saada näkyviin esimerkiksi ajotietokone. Nyt mittariston sisältöjä ei pysty muokkaamaan mitenkään.Ohjaamossa on kokonaisuudessaan avara tunnelma. Tilaa on reilusti joka suuntaan sekä edessä että takana. Takapenkki tarjoaa myös kiitettävää mukavuutta aikuismatkustajille, mikä ei ole ollut itsestäänselvyys sähköautojen kohdalla. Tavaratilaa on niin ikään hulppeasti, joten tilojen puolesta iV asettuu perhesähköautojen kärkiluokkaan.Perusteet kunnossaEnyaq iV:n mallistosta löytyy kaksi akkuversiota, jotka tottelevat nimiä 60 ja 80. Näistä pienemmän käytettävä kapasiteetti on 58 kWh, tämä malli on aina takavetoinen ja se tarjoaa tehoa 132 kW (180 hv). Isomman akun kapasiteetti on 77 kWh, ja se on tarjolla takavetoisen perusmallin lisäksi 80x-nimeä tottelevana nelivetona. Näiden mallien teholukemat ovat 150 kW (204 hv) ja 195 kW (265 hv). Eri mallien WLTP-syklin mukaisiksi toimintamatkoiksi samassa järjestyksessä kirjataan 409, 530 ja 493 kilometriä.Enyaq iV on vakiona varustettu 11 kW tehoisella kolmivaiheisella AC-laturilla. CCS-standardin mukaista pikalatausta vakiovarusteinen auto pystyy hyödyntämään 50 kW tehoon saakka, mikä ei ole erityisen suuri luku. Enyaqin tullessa markkinoille pienempiakkuiseen tarjottiin lisävarusteena 100 kW lataustehoa ja isompaan 125 kW tehoa, mutta nyt joulukuussa päivitettyjen tietojen mukaan akusta riippumatta teho on päivitettävissä 130 kW tasolle.Teimme Enyaqilla reissun Lappiin. Tällä reissulla kartutimme hyvää kokemusta lataamisesta pidemmällä matkalla ja kokemuksesta voit lukea täältä.Vaivatonta suorituskykyäLiikkeellelähtö tapahtuu sulavasti ja kaasupolkimen vaste on miellyttävän rauhallinen. Joidenkin sähköautojen tapauksessa voimalinjan reaktiivisuutta on haluttu korostaa suorastaan aggressiivisella reagoinnilla, mikä ei tee ajamisesta varsinaisesti mukavaa. Ajoasetukset vaikuttavat hieman polkimen reagointiin, mutta ero ei ole isoimmasta päästä. Kokonaisuutena Enyaqin voimalinjan voi kuvailla täyttävänsä tehtävän perheauton liikuttamisessa mainiosti, mutta toki yli kahden tonnin omamassa luo omat rajoitteensa. Kiihtyvyys ei ole enää kovinkaan reipasta maantienopeuksien tasolla.Škoda tarjoaa kuljettajalla mahdollisuuden säätää moottorijarrutuksen voimakkuutta kahden perusasetuksen väliltä. Näistä ensimmäinen on rullauksen osalta lähellä modernia polttomoottoriautoa, kun B-asetus puolestaan hidastaa autoa varsin voimakkaasti. Etenkin kaupunkiliikenteessä tämä on varsin miellyttävä ominaisuus. Moottorijarrutus on mahdollista asettaa myös Auto-asetukselle, jolloin auto rullaa vapaasti, jos edessä ei ole hitaampia ajoneuvoja.Perusasetuksen valinnan lisäksi kuljettaja voi säädellä moottorijarrutuksen voimakkuutta ohjauspyörän takana olevista läpysköistä. Ominaisuus on käytännössä vain käsin käytettävä hidastaminen, sillä kaasupolkimen painaminen nollaa aina käsin haetun asetuksen. Tämän todellinen hyöty jää vähäiseksi, eli yhtä hyvin pärjäisi ilman rattiläpysköjä.Pumpulimaisen pehmeääJo ensimetreiltä lähtien huomio kiinnittyy alustan pehmeyteen. Enyaq ylittää erilaiset epätasaisuudet hyvin eleettömästi ja kaupunkinopeuksissa kyyti on erittäin sivistynyttä. Vauhdin kasvaessa myös korin liikkeet kasvavat. Koeajoauto oli varustettu säädettävällä iskunvaimennuksella, joka tarjoaa laajan säätövaran. Moottoritienopeuksissa asetuksista löytyi kaivattua lisäjämäkkyyttä etenemiseen.Myös auton hiljaisuus herättää huomiota. Sekä tuulensuhinat että rengasmelu pysyvät kiitettävästi aisoissa aina moottoritienopeuksiin saakka.Ajettavuuden osalta Enyaq tarjoilee tuttua Škodaa. Mikään asia ei kiinnitä kuljettajan huomiota häiritsevästi, eli kaikki asiat toimivat odotetulla tavalla. Ohjaus on luonnollisen oloinen ja sopivan tarkka, mutta erityisen hyvää tuntoa se ei tarjoa. Se toimii kuitenkin kuten kaikki muukin autossa, eli se ei ärsytä kuljettaa missään tilanteessa. Tämä on varsin hyvä ominaisuus perheautolle. Teksti ja kuvat: Mikko AutioMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaAjoimme sähköautolla Lappiin! Näin matka pohjoiseen sujui Sähköautolla Saariselältä Helsinkiin? 1 100 kilometriä helposti päivässä Škoda Enyaq 80 iV Hinta alkaen 49 730 € Koeajetun auton hinta varusteineen 60 263 € Moottori Sähköauto, takaveto. Teho 150 kW (204 hv) Vääntö 310 Nm Vääntö 310 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 82 / 77 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 130 kW (vakiona 50 kW) Toimintamatka 530 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 16,8 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4 649 mm, leveys 1 879 mm, korkeus 1 620 mm, akseliväli 2 770 mm Tavaratila: 585–1 710 l Omamassa: 2 090 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1 000 / 750 kg Euro NCAP 5 (2021) tähteä Takuu 2 vuotta ilman kilometrirajaa, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti