19.9.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Kamiq -crossoverin olemus nuorentuu Monte Carlo -sporttivarustelulla selvästi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Kamiq Monte Carlo on pikkaisen enemmän kuin pelkkä teippiviritys. Hyvää: ajettavuus, tilankäyttö, varustetason tuoma nuorekkaampi olemus. Huonoa: 1.0 TSI -version vain tavallinen suorituskyky. Škoda Kamiq nappasi selvän ykköstilan Kia XCeedistä maavaraltaan korotettujen viistoperien vertailussamme. Ominaisuuksien ohella kiinnitimme huomiota autojen habitukseen, vaikkei se vertailun varsinaiseen järjestykseen vaikutakaan. Tässä mittelössä Kamiq jäi useimpien mielestä selväksi altavastaajaksi: olemus oli yksinkertaisesti liian tavallinen, kun sitä vertasi trendikkääseen korealaiseen kilpakumppaniin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaasti parannuksiaNiinpä Kamiqiin täydennetty Monte Carlo -varustelu osuu maaliin. Auto on saanut mustia kiiltäviä muoviosia ympäriinsä, ja yhdistettynä vakiovarusteisiin mustiin vanteisiin meikki nuorentaa Kamiqia selvästi. Ohjaamossakaan ei ole tyydytty vähimpään mahdolliseen, vaan miltei jokainen sisustuksen kohta on käyty läpi kulttiautokilpailun hengessä. Hintaan sisältyvän panoraamakaton alla voi kietoutua muhkeisiin, kiinteillä pääntuilla varustettuihin sportti-istuimiin ja tarttua alaosastaan litistettyyn rattiin.Tekniikka on muuten samaa, mutta pyörät hieman matalammat – muiden Kamiqien 205/60 R 16 -koon sijaan Monte Carlossa käytetään vakiona 205/55 R 17 -kumeja. Koeajoautossa oli lisävarusteena muun muassa säätyvä iskunvaimennus, joten ajotilan valinnalla menon sai mukautettua hieman vertailuautoa urheilullisemmaksi.Yksi Kamiqin parhaista puolista, vakaa ja mukava ajettavuus, ei onneksi ole rallimeikin myötä poistunut, ja tiukemminkin kantattaessa laite taittuu mutkiin tasapainoisesti – suhteuttaen maavaraan. Rengasmelukaan ei ole sanottavasti kasvanut.Suurempi kone kannattaaSiinä missä vertailuauto oli moottoroitu puhdikkaalla 150-heppaisella 1,5-litraisella, nyt koeajetun version pellin alla painii 1,0-litrainen kolmipyttyinen 115 hevosvoimallaan. Kyllähän sekin riittävästi kulkee kuten kaikki nykyautot, mutta koneiden vaihtaminen päittäin käy silti mielessä. Onneksi Kamiq Monte Carlo -mallistosta löytyy myös tuo puoli desiä suurempi mylly, tosin vain automaattina: lisähinta litraiseen reilut 2 300 euroa. Olisiko Kamiq sitten voittanut vertailun myös Monte Carlona? Tähän voi vastata kyllä, ovathan mallin muut avut, kuten järkevä tilankäyttö ja asiallinen ergonomia, tallella. Heille, jotka mieltyivät visuaalisesti XCeediin, tämä varustetaso lienee Kamiqiin se ainoa oikea – varsinkin kun sen saa jopa Style-tasoa rahtusen edullisemmalla hinnalla.Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Škoda Kamiq 1.0 TSI 115 Monte Carlo DSG A Hinta alkaen 28 668 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 405 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4241 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1534 mm, akseliväli 2651 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 620 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?