13.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kamiq Monte Carlo – pikkujättiläinen vaikka perheen ainokaiseksi Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kamiq on Škodan pikkujättiläinen, sillä siinä on hyvät tilat, mutta kompakti koko. Kamiqin Monte Carlo -mallistossa on rallimaailmasta ammennettua fiilistä. Škoda Kamiq -mallissa on asiat hyvin tasapainossa. Se on tilava, mutta ulkomitoiltaan melko kompakti crossover, johon on saatu luotua hyvä ajettavuus. Siinä tiivistetysti, mistä Kamiqissa on kysymys.Kamiq on teknisesti sama auto kuin VW-konsernin Seat Arona ja Volkswagen T-Cross. Myös esimerkiksi Ford Puma ja Renault Captur taistelevat paikasta auringossa samassa b-segmentin suv-autojen luokassa. Luokka on varsin suosittu – ja siksi myös hyvin kilpailtu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyŠkoda-malliston pienin crossoverKamiq on Škoda-malliston crossovereista se kaikkein pienin. Mutta Kamiq tarjoaa kuitenkin sen verran hyvin tilaa, että se toimii hyvin myös perheen ainoana autona. Se tekee Kamiqin luokasta myös hyvin suositun, koska myös monet kilpailijat taipuvat samaan.Škodalla suunnittelu osataan ennen kaikkea, sillä Kamiqin sisätilat ovat väljät. Tavaratila vetää 400 litraa. Se ei ole segmentin suurin, mutta tilankäyttö siinä on hyvin optimoitu. Takapenkillä on hyvin pääntilaa sekä jalkatilaa ja etuistuimilla on väljää. Kamiq on ollut myynnissä vuodesta 2019 saakka ja nyt mallia on päivitetty. Auton etusäleikköä on muokattu kuten myös koko etupään ilmettä. Etuvalojen muoto on muuttunut hieman myös, kuten myös etuvalojen sisuskalut. Tarjolla on nyt valot Matrix Led -tekniikalla – ja korkeasti varustellun testiauton Monte Carlo -varustukseen ne kuuluvat vakiona. Monte Carlo -mallissa myös takavalot ovat täys-led -tekniikalla toteutettu. Monte Carlo -varustelu edustaa malliston yläpäätä ja se näkyy muun muassa uljaan ulkomuodon lisäksi myös hinnassa. Juuri hinnan vuoksi kyseinen malli ei välttämättä nouse Kamiq-malliston suosituimmaksi, sillä myös pienemmmällä rahalla Kamiqiin pääsee kiinni. Kamiqin moottorivalikoima on myös päivitetty, tehtaalta lähtee autoja kolmella moottorivaihtoehdolla. Kamiqin valikoimaan kuuluvat 1-litraiset TSI-bensiinimoottorit sekä 1,5-litrainen niinikään TSI-bensiinimoottori. Litraisten bensaturbojen tehot ovat 70 ja 85 kilowattia ja 1,5-litrainen bensiiniturbo kehittää 110 kilowattia eli 150 hevosvoimaa. Suomen maahantuojan ohjelmassa moottoreista on tarjolla kaksi tehokkaimpaa. Rallitunnelmia Monte Carlo -varustelullaKoeajossa ollut Monte Carlo -varusteltu versio oli tehokkaampi 110-kilowattinen mylly, jonka pariksi on kytketty 7-portainen DSG-automaattivaihteisto. VW-konsernin 1,5-litrainen moottori on muun muassa uudistunut siten, että sen sylinterien lepuutus on kehittyneempi. Lepuutustoiminto käyttää nyt nimitystä ACT+ ja se toimii entistäkin pehmeämmin. Pehmeyttä lepuutukseen on saatu muun muassa aktiiviseksi jäävien sylinterien venttiilien nousun säätelykäyrää optimoimalla. Moottori vetää hyvin, se tarjoaa vaivatonta kiihtyvyyttä ja vaihteiden vaihto on DSG-vaihteistojen tapaan huomaamatonta. Kun moottorille tarjoaa kiihdytyksissä kaasua, DSG nostattaa aina aluksi moottorin kierrokset korkealle, kunnes ne tasaantuvat sopivan pykälän löydyttyä. Liikkeellelähdöissa DSG empii myös hieman. Liikkeellelähdöt ovat DSG:llä melko teräviä jos käyttää moottorin sammutusautomatiikkaa. Sammutusautomatiikan käytön jälkeen menee hetki, ennen kuin moottori hörähtää käyntiin ja jos tässä vaiheessa on liian innokkaana kaasun kanssa, liikkeellelähdöstä tulee todella terävä.Kamiqin alusta toimii hyvin, siinä on pehmeyttä, selvittämään tien epätasaisuudet, mutta samalla mukavaa urheilullista napakkuutta. Kamiq tuntuu kaikin puolin melko hyvältä ajossa. Kamiq kärsiin jonkun verran rengasmelusta.Sisätiloista Kamiq on uudistunut myös. Kojelautaan on tullut entistä suurempi infotainmentin näyttö ja USB-liittimiä on tarjolla. Uusi 8-tuumainen näyttö on kaikissa varustetasoissa vakiona. Korkein varustetason on Monte Carlo, josta muistutuksena on kyltti auton kyljessä. Monte Carlo -varustelu näkyy myös Kamiqin sisällä. Istuimet ovat sporttiset, hyvin tukevat ja ergonimiset, ja hiilikuitujäljitelmää kojelautassa koristaa punainen urheilullinen tehostelista. Sisätilat on hyvin viimeistellyt ja käyttäjää puhuttelevat, ohjaamossa on hyvä fiilis.Kamiqin turvavarustelu on myös parantunut, aiemmin isommista ja kalliimmista malleista tuttuja turvallisuusvarusteita on tippunut myös malliston edullisimpaan ja pienimpään crossoveriin.Kamiqista saa helposti kuvan, miksi se on Škodan koko malliston myydyimpiä malleja. Tilat ja kompakti koko, sekä varustelu muodostavat sellaisen kokonaisuuden, että siihen on helppo ihastua. Laatu, tunnelma sekä ajettavuus viimeistelevät helposti ostopäätöksen. Hyvää ja huonoa Tilat Varustelu Ajettavuus DSG:n toiminta Pienet peilit Rengasmelu Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Škoda Kamiq Monte Carlo 1,5 TSI 110 kW 7v DSG POLTTOMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 490 cm 3 7-v. automaattivaihteisto 110 kW (150 hv), 250 Nm WLTP-kulutus 5,8 l/100km CO 2 -päästöt 130 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,3 s huippunopeus 213 km/h Mitat Pituus 4 241 mm Leveys 1 793 mm Korkeus 1 531 mm Akseliväli 2 651 mm Tavaratila 400 l Omamassa 1 443 kg perävaunu 1 250 / 640 kg Euro NCAP 5 tähteä (2019) Takuu 2 v Hinta alkaen 28 172 € koeajoauto 39 248 € Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 24.2.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq RS – talviuniltaan herännyt nallekarhu 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 28.9.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb – parempi Škoda kuin yleensä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?