28.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Scala 1.0 TSI G-TEC on konstailematon kaasumalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaasukäyttöisen Škoda Scala 1.0 TSI G-TEC:n valtteja ovat hyvä ajokäytös ja vaihteisto, haasteena moottorin puhdittomuus. Hyvää: vaihteiston toiminta, kulutus, ohjaustunto. Huonoa: puhdittomuus, niukka toimintamatka kaasulla, tavaratila. Kaasu-Scala eli on Škoda Scala 1.0 TSI G-TEC konstailematon auto, johon kuski pääsee helposti sinuiksi. Jo koeajon alkumetreillä koittaa miellyttävä elämys: onpa mukavaa ajaa pitkästä aikaa manuaalivaihteisella autolla. Scalan kuusilovinen vaihteisto ajaa asiansa mallikkaasti, ja vaihdekepin liikeradat ovat selkeät ja sopivan lyhyet. Kaasu-Scalan saa vain manuaalivaihteistolla, joten kaksoiskytkinvaihteistoon mieltyneet valitsevat toisin.Eteneminen luontuu, jos ennakoi ajamistaan. Haastavan ohitustarpeen tullen saa kiihdytystä varten hakea puhtia vaihtamalla pienempää pesään. Tässä onkin Scalan akilleenkantapää. Kolmisylinterisen voimanlähteen tarjoamat 90 hevosvoimaa tahtovat ehtyä, ja ajosta tulee ajoittain puuskuttamista, etenkin liityttäessä rampista moottoritien liikennevirtaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasu vs. bensaJos Scala-mallistosta valitsisi samanhintaisen bensiiniverrokin, olisi se 450 euroa kalliimpi mutta 25 hv tehokkaampi TSI 115 Style. Jos taas hakee mahdollisimman samantehoista versiota, löytää hieman niukemmin varustellun TSI 95 Ambitionin: sen hinta on 21 905 euroa eli 2 200 euroa kaasu-Scalaa huokeampi.Toisaalta sen minkä voimassa häviää, voittaa tankattaessa – ja ajokuluja laskettaessa.Kulutus pysyy kurissa, jos tottelee vaihdeavustimen suosituksia. Vaikka kaasun mittayksikkö on kilo, on selkeämpää verrata näiden kahden Scala-mallin kulutusta litroiksi muutettuna.Kaasu-Scalan luvattu keskikulutus on 6,4 litraa sadalla kilometrillä, bensiiniverrokki TSI 95 Ambitionin 6,3 litraa sadalla. Kulutus on siis liki samoissa, mutta polttoaineen hinnassa on merkittävä ero.Tätä kirjoitettaessa 95E10-bensiini maksoi Polttoaine.net -sivuston mukaan Helsingissä edullisimmillaan 1,216 euroa litralta. Maakaasun litroiksi muunnettu hinta Gasumin tankkausasemilla oli vastaavasti 0,744 €/l. Kaasulla ajettaessa kilometrikustannukset ovat siis varsin huokeita. Puhtaampi omatunto maksaa hieman: kululaskelma muuttuu, jos tuontimaakaasun sijaan tankkaa Gasumin asemalla autoonsa kotimaisesta kierrätysjätteestä valmistettua biokaasua. Sen vertailuhinta on 0,942 euroa litralta.Kaasuautojen tapaan tankkausasemilla saa käydä varsin tiuhaan. Scalan toimintamatka kaasulla on vain noin 410 kilometriä. Matka toki jatkuu kaasun ehdyttyäkin, jos vaatimattoman kokoisessa yhdeksän litran säiliössä vain on bensiiniä.Moni toivoo, että nykyinen käyttövoimavero poistettaisiin kaasuautoilta, ovathan ne päästöjen näkökulmasta järkivalinta: liikenteen polttoaineena käytettävä biokaasu on saanut ympäristöystävällisyytensä ansiosta Joutsenmerkin.Tavaratilasta tinkienTavaratilassa kaasu-Scala jää kakkoseksi. Bensiinimallin kontti vetää 467 litraa, mutta kaasusäiliöiden vaatima tila kutistaa määrän vain 339 litraan. Perävaunumassakin on pyöreät nolla kilogrammaa.Matkustamon tilat ovat Scala-mallien välillä yhteneväiset, eikä niissä ole juuri moitittavaa. Sisällä tunnelma on muovinen, mutta yleisilme selvästi nuorekkaampi kuin edeltäjämalli Škoda Rapidissa.Ajoasennon saa säädettyä mieleiseksi, kiitos istuimen ja ohjauspyörän riittävien säätövarojen. Etuistuin saisi reisituen suhteen olla hieman tanakampi.Scalan ohjaus on sopivan tunnokas, ja kaikki säätimet hyvin käsillä. Kookas kosketusvärinäyttö on selkeä, mutta altis häiritseville heijasteluille. Hyväpintaisilla teillä Scala etenee mukavan hiljaisesti, mutta kehnommat pinnat rallattavat renkaita häiritsevästi.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Škoda Scala 1.0 TSI G-TEC Style Hinta alkaen 24 102 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 415 € Moottori Kaasu/bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 4000–5500 r/min Vääntö 160 Nm (1800–3800 r/min) Vääntö 160 Nm (1800–3800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,4 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4362 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1471 mm, akseliväli 2649 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous