28.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Scala 1.0 TSI G-TEC on konstailematon kaasumalli Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Kaasukäyttöisen Škoda Scala 1.0 TSI G-TEC:n valtteja ovat hyvä ajokäytös ja vaihteisto, haasteena moottorin puhdittomuus. Hyvää: vaihteiston toiminta, kulutus, ohjaustunto. Huonoa: puhdittomuus, niukka toimintamatka kaasulla, tavaratila. Kaasu-Scala eli on Škoda Scala 1.0 TSI G-TEC konstailematon auto, johon kuski pääsee helposti sinuiksi. Jo koeajon alkumetreillä koittaa miellyttävä elämys: onpa mukavaa ajaa pitkästä aikaa manuaalivaihteisella autolla. Scalan kuusilovinen vaihteisto ajaa asiansa mallikkaasti, ja vaihdekepin liikeradat ovat selkeät ja sopivan lyhyet. Kaasu-Scalan saa vain manuaalivaihteistolla, joten kaksoiskytkinvaihteistoon mieltyneet valitsevat toisin. Eteneminen luontuu, jos ennakoi ajamistaan. Haastavan ohitustarpeen tullen saa kiihdytystä varten hakea puhtia vaihtamalla pienempää pesään. Tässä onkin Scalan akilleenkantapää. Kolmisylinterisen voimanlähteen tarjoamat 90 hevosvoimaa tahtovat ehtyä, ja ajosta tulee ajoittain puuskuttamista, etenkin liityttäessä rampista moottoritien liikennevirtaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaasu vs. bensa Jos Scala-mallistosta valitsisi samanhintaisen bensiiniverrokin, olisi se 450 euroa kalliimpi mutta 25 hv tehokkaampi TSI 115 Style. Jos taas hakee mahdollisimman samantehoista versiota, löytää hieman niukemmin varustellun TSI 95 Ambitionin: sen hinta on 21 905 euroa eli 2 200 euroa kaasu-Scalaa huokeampi. Toisaalta sen minkä voimassa häviää, voittaa tankattaessa – ja ajokuluja laskettaessa. Kulutus pysyy kurissa, jos tottelee vaihdeavustimen suosituksia. Vaikka kaasun mittayksikkö on kilo, on selkeämpää verrata näiden kahden Scala-mallin kulutusta litroiksi muutettuna. Kaasu-Scalan luvattu keskikulutus on 6,4 litraa sadalla kilometrillä, bensiiniverrokki TSI 95 Ambitionin 6,3 litraa sadalla. Kulutus on siis liki samoissa, mutta polttoaineen hinnassa on merkittävä ero. Tätä kirjoitettaessa 95E10-bensiini maksoi Polttoaine.net -sivuston mukaan Helsingissä edullisimmillaan 1,216 euroa litralta. Maakaasun litroiksi muunnettu hinta Gasumin tankkausasemilla oli vastaavasti 0,744 €/l. Kaasulla ajettaessa kilometrikustannukset ovat siis varsin huokeita. Puhtaampi omatunto maksaa hieman: kululaskelma muuttuu, jos tuontimaakaasun sijaan tankkaa Gasumin asemalla autoonsa kotimaisesta kierrätysjätteestä valmistettua biokaasua. Sen vertailuhinta on 0,942 euroa litralta. Kaasuautojen tapaan tankkausasemilla saa käydä varsin tiuhaan. Scalan toimintamatka kaasulla on vain noin 410 kilometriä. Matka toki jatkuu kaasun ehdyttyäkin, jos vaatimattoman kokoisessa yhdeksän litran säiliössä vain on bensiiniä. Moni toivoo, että nykyinen käyttövoimavero poistettaisiin kaasuautoilta, ovathan ne päästöjen näkökulmasta järkivalinta: liikenteen polttoaineena käytettävä biokaasu on saanut ympäristöystävällisyytensä ansiosta Joutsenmerkin. Tavaratilasta tinkien Tavaratilassa kaasu-Scala jää kakkoseksi. Bensiinimallin kontti vetää 467 litraa, mutta kaasusäiliöiden vaatima tila kutistaa määrän vain 339 litraan. Perävaunumassakin on pyöreät nolla kilogrammaa. Matkustamon tilat ovat Scala-mallien välillä yhteneväiset, eikä niissä ole juuri moitittavaa. Sisällä tunnelma on muovinen, mutta yleisilme selvästi nuorekkaampi kuin edeltäjämalli Škoda Rapidissa. Ajoasennon saa säädettyä mieleiseksi, kiitos istuimen ja ohjauspyörän riittävien säätövarojen. Etuistuin saisi reisituen suhteen olla hieman tanakampi. Scalan ohjaus on sopivan tunnokas, ja kaikki säätimet hyvin käsillä. Kookas kosketusvärinäyttö on selkeä, mutta altis häiritseville heijasteluille. Hyväpintaisilla teillä Scala etenee mukavan hiljaisesti, mutta kehnommat pinnat rallattavat renkaita häiritsevästi. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Škoda Scala 1.0 TSI G-TEC Style Hinta alkaen 24 102 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 415 € Moottori Kaasu/bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 4000–5500 r/min Vääntö 160 Nm (1800–3800 r/min) Vääntö 160 Nm (1800–3800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,4 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4362 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1471 mm, akseliväli 2649 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Van – noin 170 pizzalaatikon sähköpaku 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista