28.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Scala 1.0 TSI G-TEC on konstailematon kaasumalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaasukäyttöisen Škoda Scala 1.0 TSI G-TEC:n valtteja ovat hyvä ajokäytös ja vaihteisto, haasteena moottorin puhdittomuus. Hyvää: vaihteiston toiminta, kulutus, ohjaustunto. Huonoa: puhdittomuus, niukka toimintamatka kaasulla, tavaratila. Kaasu-Scala eli on Škoda Scala 1.0 TSI G-TEC konstailematon auto, johon kuski pääsee helposti sinuiksi. Jo koeajon alkumetreillä koittaa miellyttävä elämys: onpa mukavaa ajaa pitkästä aikaa manuaalivaihteisella autolla. Scalan kuusilovinen vaihteisto ajaa asiansa mallikkaasti, ja vaihdekepin liikeradat ovat selkeät ja sopivan lyhyet. Kaasu-Scalan saa vain manuaalivaihteistolla, joten kaksoiskytkinvaihteistoon mieltyneet valitsevat toisin.Eteneminen luontuu, jos ennakoi ajamistaan. Haastavan ohitustarpeen tullen saa kiihdytystä varten hakea puhtia vaihtamalla pienempää pesään. Tässä onkin Scalan akilleenkantapää. Kolmisylinterisen voimanlähteen tarjoamat 90 hevosvoimaa tahtovat ehtyä, ja ajosta tulee ajoittain puuskuttamista, etenkin liityttäessä rampista moottoritien liikennevirtaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasu vs. bensaJos Scala-mallistosta valitsisi samanhintaisen bensiiniverrokin, olisi se 450 euroa kalliimpi mutta 25 hv tehokkaampi TSI 115 Style. Jos taas hakee mahdollisimman samantehoista versiota, löytää hieman niukemmin varustellun TSI 95 Ambitionin: sen hinta on 21 905 euroa eli 2 200 euroa kaasu-Scalaa huokeampi.Toisaalta sen minkä voimassa häviää, voittaa tankattaessa – ja ajokuluja laskettaessa.Kulutus pysyy kurissa, jos tottelee vaihdeavustimen suosituksia. Vaikka kaasun mittayksikkö on kilo, on selkeämpää verrata näiden kahden Scala-mallin kulutusta litroiksi muutettuna.Kaasu-Scalan luvattu keskikulutus on 6,4 litraa sadalla kilometrillä, bensiiniverrokki TSI 95 Ambitionin 6,3 litraa sadalla. Kulutus on siis liki samoissa, mutta polttoaineen hinnassa on merkittävä ero.Tätä kirjoitettaessa 95E10-bensiini maksoi Polttoaine.net -sivuston mukaan Helsingissä edullisimmillaan 1,216 euroa litralta. Maakaasun litroiksi muunnettu hinta Gasumin tankkausasemilla oli vastaavasti 0,744 €/l. Kaasulla ajettaessa kilometrikustannukset ovat siis varsin huokeita. Puhtaampi omatunto maksaa hieman: kululaskelma muuttuu, jos tuontimaakaasun sijaan tankkaa Gasumin asemalla autoonsa kotimaisesta kierrätysjätteestä valmistettua biokaasua. Sen vertailuhinta on 0,942 euroa litralta.Kaasuautojen tapaan tankkausasemilla saa käydä varsin tiuhaan. Scalan toimintamatka kaasulla on vain noin 410 kilometriä. Matka toki jatkuu kaasun ehdyttyäkin, jos vaatimattoman kokoisessa yhdeksän litran säiliössä vain on bensiiniä.Moni toivoo, että nykyinen käyttövoimavero poistettaisiin kaasuautoilta, ovathan ne päästöjen näkökulmasta järkivalinta: liikenteen polttoaineena käytettävä biokaasu on saanut ympäristöystävällisyytensä ansiosta Joutsenmerkin.Tavaratilasta tinkienTavaratilassa kaasu-Scala jää kakkoseksi. Bensiinimallin kontti vetää 467 litraa, mutta kaasusäiliöiden vaatima tila kutistaa määrän vain 339 litraan. Perävaunumassakin on pyöreät nolla kilogrammaa.Matkustamon tilat ovat Scala-mallien välillä yhteneväiset, eikä niissä ole juuri moitittavaa. Sisällä tunnelma on muovinen, mutta yleisilme selvästi nuorekkaampi kuin edeltäjämalli Škoda Rapidissa.Ajoasennon saa säädettyä mieleiseksi, kiitos istuimen ja ohjauspyörän riittävien säätövarojen. Etuistuin saisi reisituen suhteen olla hieman tanakampi.Scalan ohjaus on sopivan tunnokas, ja kaikki säätimet hyvin käsillä. Kookas kosketusvärinäyttö on selkeä, mutta altis häiritseville heijasteluille. Hyväpintaisilla teillä Scala etenee mukavan hiljaisesti, mutta kehnommat pinnat rallattavat renkaita häiritsevästi.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Škoda Scala 1.0 TSI G-TEC Style Hinta alkaen 24 102 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 415 € Moottori Kaasu/bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 4000–5500 r/min Vääntö 160 Nm (1800–3800 r/min) Vääntö 160 Nm (1800–3800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,4 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4362 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1471 mm, akseliväli 2649 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 30.11.2024 Koeajo Koeajo: Alpine A290 – se rivakampi Renault 5 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan