28.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Scala 1.0 TSI G-TEC on konstailematon kaasumalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaasukäyttöisen Škoda Scala 1.0 TSI G-TEC:n valtteja ovat hyvä ajokäytös ja vaihteisto, haasteena moottorin puhdittomuus. Hyvää: vaihteiston toiminta, kulutus, ohjaustunto. Huonoa: puhdittomuus, niukka toimintamatka kaasulla, tavaratila. Kaasu-Scala eli on Škoda Scala 1.0 TSI G-TEC konstailematon auto, johon kuski pääsee helposti sinuiksi. Jo koeajon alkumetreillä koittaa miellyttävä elämys: onpa mukavaa ajaa pitkästä aikaa manuaalivaihteisella autolla. Scalan kuusilovinen vaihteisto ajaa asiansa mallikkaasti, ja vaihdekepin liikeradat ovat selkeät ja sopivan lyhyet. Kaasu-Scalan saa vain manuaalivaihteistolla, joten kaksoiskytkinvaihteistoon mieltyneet valitsevat toisin.Eteneminen luontuu, jos ennakoi ajamistaan. Haastavan ohitustarpeen tullen saa kiihdytystä varten hakea puhtia vaihtamalla pienempää pesään. Tässä onkin Scalan akilleenkantapää. Kolmisylinterisen voimanlähteen tarjoamat 90 hevosvoimaa tahtovat ehtyä, ja ajosta tulee ajoittain puuskuttamista, etenkin liityttäessä rampista moottoritien liikennevirtaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasu vs. bensaJos Scala-mallistosta valitsisi samanhintaisen bensiiniverrokin, olisi se 450 euroa kalliimpi mutta 25 hv tehokkaampi TSI 115 Style. Jos taas hakee mahdollisimman samantehoista versiota, löytää hieman niukemmin varustellun TSI 95 Ambitionin: sen hinta on 21 905 euroa eli 2 200 euroa kaasu-Scalaa huokeampi.Toisaalta sen minkä voimassa häviää, voittaa tankattaessa – ja ajokuluja laskettaessa.Kulutus pysyy kurissa, jos tottelee vaihdeavustimen suosituksia. Vaikka kaasun mittayksikkö on kilo, on selkeämpää verrata näiden kahden Scala-mallin kulutusta litroiksi muutettuna.Kaasu-Scalan luvattu keskikulutus on 6,4 litraa sadalla kilometrillä, bensiiniverrokki TSI 95 Ambitionin 6,3 litraa sadalla. Kulutus on siis liki samoissa, mutta polttoaineen hinnassa on merkittävä ero.Tätä kirjoitettaessa 95E10-bensiini maksoi Polttoaine.net -sivuston mukaan Helsingissä edullisimmillaan 1,216 euroa litralta. Maakaasun litroiksi muunnettu hinta Gasumin tankkausasemilla oli vastaavasti 0,744 €/l. Kaasulla ajettaessa kilometrikustannukset ovat siis varsin huokeita. Puhtaampi omatunto maksaa hieman: kululaskelma muuttuu, jos tuontimaakaasun sijaan tankkaa Gasumin asemalla autoonsa kotimaisesta kierrätysjätteestä valmistettua biokaasua. Sen vertailuhinta on 0,942 euroa litralta.Kaasuautojen tapaan tankkausasemilla saa käydä varsin tiuhaan. Scalan toimintamatka kaasulla on vain noin 410 kilometriä. Matka toki jatkuu kaasun ehdyttyäkin, jos vaatimattoman kokoisessa yhdeksän litran säiliössä vain on bensiiniä.Moni toivoo, että nykyinen käyttövoimavero poistettaisiin kaasuautoilta, ovathan ne päästöjen näkökulmasta järkivalinta: liikenteen polttoaineena käytettävä biokaasu on saanut ympäristöystävällisyytensä ansiosta Joutsenmerkin.Tavaratilasta tinkienTavaratilassa kaasu-Scala jää kakkoseksi. Bensiinimallin kontti vetää 467 litraa, mutta kaasusäiliöiden vaatima tila kutistaa määrän vain 339 litraan. Perävaunumassakin on pyöreät nolla kilogrammaa.Matkustamon tilat ovat Scala-mallien välillä yhteneväiset, eikä niissä ole juuri moitittavaa. Sisällä tunnelma on muovinen, mutta yleisilme selvästi nuorekkaampi kuin edeltäjämalli Škoda Rapidissa.Ajoasennon saa säädettyä mieleiseksi, kiitos istuimen ja ohjauspyörän riittävien säätövarojen. Etuistuin saisi reisituen suhteen olla hieman tanakampi.Scalan ohjaus on sopivan tunnokas, ja kaikki säätimet hyvin käsillä. Kookas kosketusvärinäyttö on selkeä, mutta altis häiritseville heijasteluille. Hyväpintaisilla teillä Scala etenee mukavan hiljaisesti, mutta kehnommat pinnat rallattavat renkaita häiritsevästi.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Škoda Scala 1.0 TSI G-TEC Style Hinta alkaen 24 102 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 415 € Moottori Kaasu/bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 4000–5500 r/min Vääntö 160 Nm (1800–3800 r/min) Vääntö 160 Nm (1800–3800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,4 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4362 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1471 mm, akseliväli 2649 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja