18.6.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Scala – skaalaus parempaan Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Scala on saanut elinkaaren puolivälin päivityksen – ja päivitys on tehnyt siitä entistä paremman. Škoda Scala on tšekkiläisvalmistajan puoli vuosikymmentä vanha automalli. Nyt se on crossover-siskonsa, Škoda Kamiqin kanssa tullut siihen ikään, että autoa on päivitetty. Scala ja Kamiq ovat perusrakenteeltaan sekä myös jonkun verran korirakenteiltaan samoja autoja.Škoda Scalaa saa samoilla moottorivaihtoehdoilla kuin Kamiq-malliakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLitraisella pääseeMoottorin koeajossa ollut 1-litraisella moottorilla varustettu Scala edustaa hinnaston alkupäätä. VW-konserni, johon Škoda kuuluu, on uudistanut pieniä moottoreitaan ja Scalakin on saanut sitä myötä taloudellisempaa kyytiä. Moottorin koeajossa autolla ajettiin välillä jopa energiaa kuluttavaa moottoritienopeutta, mutta silti Scala pystyi melko maltilliseen polttoaineenkulutukseen. Positiivista on myös se, että 85-kilowattia kehittävä moottori jaksoi myös vetää kuormattunakin kivasti. Litraisen moottorin pariksi on kytketty kaksoiskytkinvaihteisto, joka hoitaa vaihteiden vaihdot huomaamattomasti. Liikkeellelähdöt kyseisellä vaihteistolla voi olla hieman kulmikkaita, jos jarrulta kaasulle siirtyminen on malttamaton.Scala on sisätiloiltaan hyvin samankokoinen kuin Kamiq. Tämä tulee autojen ulkomitoista, sillä Scala on täsmälleen samanlevyinen kuin Kamiq ja akselivälikin on autoissa käytännössä sama, korin pituudessa on vähän eroa. Scala, niinkuin Kamiqkin täyttävät perheauton mitat ja ne molemmat soveltuvat hyvin vaikka perheen ainoaksi autoksi. Scala tuntuu päällepäin pieneltä autolta, mutta se on yllättävän iso. Scala on selvästi isompi auto kuin Škoda Fabia, vaikka monesti ne mielletään lähes samankokoisiksi kulkineiksi. Scala on esimerkiksi Fabiaa lähes 25 senttiä pidempi ja tavaratilakin vetää Scalassa melkein 100 litraa enemmän. Scala on venytetty niin pitkäksi ja isoksi, että se kilpailee lähes Škoda Octavian kanssa.Selkeä ohjaamoOhjaamossa kuljettajalla on perusasiat erittäin hyvin. Hallintalaitteet ovat selkeät, ja infotainmentin käyttöliittymä on toimiva. Style-varustellun Scalan istuinergonimia on hieman vaisun oloinen ja auton ratissa ei saa ihan täydellistä ajoasentoa. Silloin kun istuimen säädöt olivat ainakin allekirjoittaneelle hyvät, ohjauspyörä jäi hieman taakse. Takana Scalassa on hyvin tilaa ja takapenkki on hieman alempana kuin crossover-mallisessa Kamiqissa. Tavaratilassa on mukavasti litroja, tarkalleen 467. Škodan Simply clever -ratkaisut, kuten tavaratilan kuormaverkot tuovat auton käyttöön mukavaa käytännöllisyyttä – ja jos niitä ei tarvitse, ne on helppo irroittaa, eikä ne vie silloinkaan paljoa tilaa.Škoda Scalan vahvuudet ovat nimenomaan sen tiloissa ja siinä, että melko pienellä rahalla pääsee käsiksi hyvään perusautoon. Scalan hinnasto lähtee vajaasta 22 000 eurosta, Style-varustein saa hintaa laittaa hieman yli 30 000 euroa. Kaikin puolin Scala on parantunut, perusrunko on kunnossa, ja elinkaaripäivitykset ovat vieneet sitä parempaan suuntaan. Hyvää ja huonoa Ajettavuus Tilat Istuinergonomia DSG:n toiminta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Škoda Scala 1,0 TSI 116 Style DSG Autom. POLTTOMOOTTORI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 999 cm 3 7-v. automaattivaihteisto 85 kW (116 hv), 200 Nm WLTP-kulutus 5,4 l/100km CO 2 -päästöt 122 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,1 s huippunopeus 202 km/h Mitat Pituus 4 362 mm Leveys 1 793 mm Korkeus 1 456 mm Akseliväli 2 648 mm Tavaratila 467 l Omamassa 1 237 kg perävaunu 1 200 / 610 kg Euro NCAP 5 tähteä (2019) Takuu 2 v Hinta alkaen 21 947 € koeajoauto 31 476 € Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 24.2.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq RS – talviuniltaan herännyt nallekarhu 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 28.9.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb – parempi Škoda kuin yleensä 28.8.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – entistä edustavampi 25.8.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq iV on ladattava, hyvä perusauto josta löytyy myös yksi rasittavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle