24.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Impreza 2.0i Active – juuri niin kuin aina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Impreza on hurmaava osoitus siitä, että japanilaismerkki toteuttaa itseään haluamallaan tavalla. Hyvää: neliveto, panostuksen kohteet näkyvät Huonoa: moottorivalikoima, äänieristyksen ja muovien karkeus Subarun mallisto uudistuu vaihteittain japanilaisvalmistajan siirryttyä monien kilpakumppaniensa tavoin yhtenäiseen pohja-arkkitehtuuriin. Subaru Global Platform on tähtisumumerkin vastaus tulevaisuuden haasteisiin aina uusista voimanlähteistä alkaen. Ensimmäiseksi uusi pohjaratkaisu nähtiin Imprezan ja XV:n uusissa mallipolvissa, joista Eurooppaan saapui ensimmäisenä crossoverimpi XV.Ei siis ole yllätys, että juuri XV on se auto, joka on myös selkeimmin uuden Imprezan sukulainen. Subaru on kuitenkin pysynyt monilta osin uskollisena itselleen ja sukunäköä voi löytää aina Levorgia ja edellismallin Imprezaa myöten. Jos uudelleensuunnittelun jälkeenkin auto on samanlainen, kertonee se siitä, että merkki toteuttaa omia näkemyksiään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin matala maasturiSubaru Impreza luottaa uudesta pohjarakenteesta huolimatta edelleen 1,6- tai 2,0-litraiseen vapaasti hengittävään bokserimoottoriin, portaattomaan CVT-automaattiin ja nelivetoon. Voimalinjan kaikkia osa-alueita on tosin kehitetty eteenpäin.Karkealla soinnilla pärisevä moottori ja tasaista kierroslukua suosiva Lineartronic-vaihteisto muodostavat äänekkään parivaljakon, mutta tulostakin syntyy. CVT-vaihteistoille tyypillinen kuminauhamaisuus on lähes poissa ja voimanlähteen 156 hevosvoimaa pääsevät oikeuksiinsa. Toisaalta ajatus 114 hevosvoiman 1,6-litraisesta moottorista ei houkuta.Ohjaustuntuma on raskas ja hitaasti palauttava, ikään kuin muistuttaen varmajalkaisesta jatkuvasta nelivedosta. Vastaavasti jousitus on pehmeä, muistuttaen XV:stä keinahteluineen. Matalalle Imprezalle sopisi paremmin hiukan ryhdikkäämpi versio alustasta, sillä nyt töyssyissä ja heitoissa heiluminen on jo liioiteltua. Subaruja vaivannut äkkijyrkkä kaasupoljin on onneksi parantunut selkeästi.Ovien ontto kolaus herättää puolestaan epäilyksiä äänieristyksestä ja toden totta: karkea asvaltti aiheuttaa melkoisen mekkalan matkustamossa. Merkille usein ongelmalliset muovilaadut ovat nekin silmätikkuna vielä uudessa Imprezassakin.Subaru on pystynyt parantamaan Imprezan näkyvyyttä, joten suuren loivan tuulilasin ja ohuiden A-pilareiden ansiosta autosta näkee erinomaisesti eteensä. Tilaa on muutenkin riittävästi neljälle aikuiselle ja myös tavaratila on riittävän kokoinen.Vakiona näkeväActive-varustelun Imprezalle jää Subarun hinnastossa noin 2 600 euron hintaero vastaavaan XV:hen verrattuna, mutta erityisesti mukavuusvarusteita kaipaavalle crossoverilla on enemmän tarjottavaa. On kuitenkin kiitettävää, että Subarun EyeSight-stereokamerajärjestelmä on Imprezassa aina vakiona, huolehtien niin automaattisen hätäjarrutuksen, kaistavahdin kuin mukautuvan vakionopeussäätimen tehtävistä. Starlink-viihdejärjestelmä jatkaa hiukan vanhahtavan kryptisellä tiellään, mutta sillä tulee toimeen. Kuljettajan kannalta tärkeämmät lisätiedot on sijoitettu keskikonsolin yläosan apunäyttöön, vapauttaen ison ruudun viihdekäyttöön. Toisaalta ohjauspyörä on saanut peräti 14 nappia ja kaksi keinuvipua, joten ergonomiapalkintoja Subarulla on turha odotella.Japanin outolintuSubaru on osoittanut uusilla automalleillaan olevansa edelleen outolintu jopa japanilaisvalmistajien keskuudessa. Mieleen tuleekin, että onko erittäin insinöörivetoisen Subarun sielunveli sittenkin humanistinen Citroën, sillä kumpikaan automerkki ei ole erityisen kiinnostunut muiden tekemisistä.Onneksi markkinoilla on tilaa Imprezan kaltaisille oman tien kulkijoille, vaikka voisihan kavereiden kotitehtäviä joskus vilkaista edes esimerkiksi.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Subaru Impreza 2.0i Active Hinta alkaen 31 963 € Moottori Bensiinimoottori 1995 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto Teho 115 kW (156 hv), 6000 r/min Vääntö 196 Nm (4000 r/min) Vääntö 196 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4460 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous