24.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Impreza 2.0i Active – juuri niin kuin aina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Impreza on hurmaava osoitus siitä, että japanilaismerkki toteuttaa itseään haluamallaan tavalla. Hyvää: neliveto, panostuksen kohteet näkyvät Huonoa: moottorivalikoima, äänieristyksen ja muovien karkeus Subarun mallisto uudistuu vaihteittain japanilaisvalmistajan siirryttyä monien kilpakumppaniensa tavoin yhtenäiseen pohja-arkkitehtuuriin. Subaru Global Platform on tähtisumumerkin vastaus tulevaisuuden haasteisiin aina uusista voimanlähteistä alkaen. Ensimmäiseksi uusi pohjaratkaisu nähtiin Imprezan ja XV:n uusissa mallipolvissa, joista Eurooppaan saapui ensimmäisenä crossoverimpi XV.Ei siis ole yllätys, että juuri XV on se auto, joka on myös selkeimmin uuden Imprezan sukulainen. Subaru on kuitenkin pysynyt monilta osin uskollisena itselleen ja sukunäköä voi löytää aina Levorgia ja edellismallin Imprezaa myöten. Jos uudelleensuunnittelun jälkeenkin auto on samanlainen, kertonee se siitä, että merkki toteuttaa omia näkemyksiään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin matala maasturiSubaru Impreza luottaa uudesta pohjarakenteesta huolimatta edelleen 1,6- tai 2,0-litraiseen vapaasti hengittävään bokserimoottoriin, portaattomaan CVT-automaattiin ja nelivetoon. Voimalinjan kaikkia osa-alueita on tosin kehitetty eteenpäin.Karkealla soinnilla pärisevä moottori ja tasaista kierroslukua suosiva Lineartronic-vaihteisto muodostavat äänekkään parivaljakon, mutta tulostakin syntyy. CVT-vaihteistoille tyypillinen kuminauhamaisuus on lähes poissa ja voimanlähteen 156 hevosvoimaa pääsevät oikeuksiinsa. Toisaalta ajatus 114 hevosvoiman 1,6-litraisesta moottorista ei houkuta.Ohjaustuntuma on raskas ja hitaasti palauttava, ikään kuin muistuttaen varmajalkaisesta jatkuvasta nelivedosta. Vastaavasti jousitus on pehmeä, muistuttaen XV:stä keinahteluineen. Matalalle Imprezalle sopisi paremmin hiukan ryhdikkäämpi versio alustasta, sillä nyt töyssyissä ja heitoissa heiluminen on jo liioiteltua. Subaruja vaivannut äkkijyrkkä kaasupoljin on onneksi parantunut selkeästi.Ovien ontto kolaus herättää puolestaan epäilyksiä äänieristyksestä ja toden totta: karkea asvaltti aiheuttaa melkoisen mekkalan matkustamossa. Merkille usein ongelmalliset muovilaadut ovat nekin silmätikkuna vielä uudessa Imprezassakin.Subaru on pystynyt parantamaan Imprezan näkyvyyttä, joten suuren loivan tuulilasin ja ohuiden A-pilareiden ansiosta autosta näkee erinomaisesti eteensä. Tilaa on muutenkin riittävästi neljälle aikuiselle ja myös tavaratila on riittävän kokoinen.Vakiona näkeväActive-varustelun Imprezalle jää Subarun hinnastossa noin 2 600 euron hintaero vastaavaan XV:hen verrattuna, mutta erityisesti mukavuusvarusteita kaipaavalle crossoverilla on enemmän tarjottavaa. On kuitenkin kiitettävää, että Subarun EyeSight-stereokamerajärjestelmä on Imprezassa aina vakiona, huolehtien niin automaattisen hätäjarrutuksen, kaistavahdin kuin mukautuvan vakionopeussäätimen tehtävistä. Starlink-viihdejärjestelmä jatkaa hiukan vanhahtavan kryptisellä tiellään, mutta sillä tulee toimeen. Kuljettajan kannalta tärkeämmät lisätiedot on sijoitettu keskikonsolin yläosan apunäyttöön, vapauttaen ison ruudun viihdekäyttöön. Toisaalta ohjauspyörä on saanut peräti 14 nappia ja kaksi keinuvipua, joten ergonomiapalkintoja Subarulla on turha odotella.Japanin outolintuSubaru on osoittanut uusilla automalleillaan olevansa edelleen outolintu jopa japanilaisvalmistajien keskuudessa. Mieleen tuleekin, että onko erittäin insinöörivetoisen Subarun sielunveli sittenkin humanistinen Citroën, sillä kumpikaan automerkki ei ole erityisen kiinnostunut muiden tekemisistä.Onneksi markkinoilla on tilaa Imprezan kaltaisille oman tien kulkijoille, vaikka voisihan kavereiden kotitehtäviä joskus vilkaista edes esimerkiksi.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Subaru Impreza 2.0i Active Hinta alkaen 31 963 € Moottori Bensiinimoottori 1995 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto Teho 115 kW (156 hv), 6000 r/min Vääntö 196 Nm (4000 r/min) Vääntö 196 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4460 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen