24.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Impreza 2.0i Active – juuri niin kuin aina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Impreza on hurmaava osoitus siitä, että japanilaismerkki toteuttaa itseään haluamallaan tavalla. Hyvää: neliveto, panostuksen kohteet näkyvät Huonoa: moottorivalikoima, äänieristyksen ja muovien karkeus Subarun mallisto uudistuu vaihteittain japanilaisvalmistajan siirryttyä monien kilpakumppaniensa tavoin yhtenäiseen pohja-arkkitehtuuriin. Subaru Global Platform on tähtisumumerkin vastaus tulevaisuuden haasteisiin aina uusista voimanlähteistä alkaen. Ensimmäiseksi uusi pohjaratkaisu nähtiin Imprezan ja XV:n uusissa mallipolvissa, joista Eurooppaan saapui ensimmäisenä crossoverimpi XV. Ei siis ole yllätys, että juuri XV on se auto, joka on myös selkeimmin uuden Imprezan sukulainen. Subaru on kuitenkin pysynyt monilta osin uskollisena itselleen ja sukunäköä voi löytää aina Levorgia ja edellismallin Imprezaa myöten. Jos uudelleensuunnittelun jälkeenkin auto on samanlainen, kertonee se siitä, että merkki toteuttaa omia näkemyksiään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuin matala maasturi Subaru Impreza luottaa uudesta pohjarakenteesta huolimatta edelleen 1,6- tai 2,0-litraiseen vapaasti hengittävään bokserimoottoriin, portaattomaan CVT-automaattiin ja nelivetoon. Voimalinjan kaikkia osa-alueita on tosin kehitetty eteenpäin. Karkealla soinnilla pärisevä moottori ja tasaista kierroslukua suosiva Lineartronic-vaihteisto muodostavat äänekkään parivaljakon, mutta tulostakin syntyy. CVT-vaihteistoille tyypillinen kuminauhamaisuus on lähes poissa ja voimanlähteen 156 hevosvoimaa pääsevät oikeuksiinsa. Toisaalta ajatus 114 hevosvoiman 1,6-litraisesta moottorista ei houkuta. Ohjaustuntuma on raskas ja hitaasti palauttava, ikään kuin muistuttaen varmajalkaisesta jatkuvasta nelivedosta. Vastaavasti jousitus on pehmeä, muistuttaen XV:stä keinahteluineen. Matalalle Imprezalle sopisi paremmin hiukan ryhdikkäämpi versio alustasta, sillä nyt töyssyissä ja heitoissa heiluminen on jo liioiteltua. Subaruja vaivannut äkkijyrkkä kaasupoljin on onneksi parantunut selkeästi. Ovien ontto kolaus herättää puolestaan epäilyksiä äänieristyksestä ja toden totta: karkea asvaltti aiheuttaa melkoisen mekkalan matkustamossa. Merkille usein ongelmalliset muovilaadut ovat nekin silmätikkuna vielä uudessa Imprezassakin. Subaru on pystynyt parantamaan Imprezan näkyvyyttä, joten suuren loivan tuulilasin ja ohuiden A-pilareiden ansiosta autosta näkee erinomaisesti eteensä. Tilaa on muutenkin riittävästi neljälle aikuiselle ja myös tavaratila on riittävän kokoinen. Vakiona näkevä Active-varustelun Imprezalle jää Subarun hinnastossa noin 2 600 euron hintaero vastaavaan XV:hen verrattuna, mutta erityisesti mukavuusvarusteita kaipaavalle crossoverilla on enemmän tarjottavaa. On kuitenkin kiitettävää, että Subarun EyeSight-stereokamerajärjestelmä on Imprezassa aina vakiona, huolehtien niin automaattisen hätäjarrutuksen, kaistavahdin kuin mukautuvan vakionopeussäätimen tehtävistä. Starlink-viihdejärjestelmä jatkaa hiukan vanhahtavan kryptisellä tiellään, mutta sillä tulee toimeen. Kuljettajan kannalta tärkeämmät lisätiedot on sijoitettu keskikonsolin yläosan apunäyttöön, vapauttaen ison ruudun viihdekäyttöön. Toisaalta ohjauspyörä on saanut peräti 14 nappia ja kaksi keinuvipua, joten ergonomiapalkintoja Subarulla on turha odotella. Japanin outolintu Subaru on osoittanut uusilla automalleillaan olevansa edelleen outolintu jopa japanilaisvalmistajien keskuudessa. Mieleen tuleekin, että onko erittäin insinöörivetoisen Subarun sielunveli sittenkin humanistinen Citroën, sillä kumpikaan automerkki ei ole erityisen kiinnostunut muiden tekemisistä. Onneksi markkinoilla on tilaa Imprezan kaltaisille oman tien kulkijoille, vaikka voisihan kavereiden kotitehtäviä joskus vilkaista edes esimerkiksi. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Subaru Impreza 2.0i Active Hinta alkaen 31 963 € Moottori Bensiinimoottori 1995 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto Teho 115 kW (156 hv), 6000 r/min Vääntö 196 Nm (4000 r/min) Vääntö 196 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4460 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt