24.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Impreza 2.0i Active – juuri niin kuin aina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Impreza on hurmaava osoitus siitä, että japanilaismerkki toteuttaa itseään haluamallaan tavalla. Hyvää: neliveto, panostuksen kohteet näkyvät Huonoa: moottorivalikoima, äänieristyksen ja muovien karkeus Subarun mallisto uudistuu vaihteittain japanilaisvalmistajan siirryttyä monien kilpakumppaniensa tavoin yhtenäiseen pohja-arkkitehtuuriin. Subaru Global Platform on tähtisumumerkin vastaus tulevaisuuden haasteisiin aina uusista voimanlähteistä alkaen. Ensimmäiseksi uusi pohjaratkaisu nähtiin Imprezan ja XV:n uusissa mallipolvissa, joista Eurooppaan saapui ensimmäisenä crossoverimpi XV.Ei siis ole yllätys, että juuri XV on se auto, joka on myös selkeimmin uuden Imprezan sukulainen. Subaru on kuitenkin pysynyt monilta osin uskollisena itselleen ja sukunäköä voi löytää aina Levorgia ja edellismallin Imprezaa myöten. Jos uudelleensuunnittelun jälkeenkin auto on samanlainen, kertonee se siitä, että merkki toteuttaa omia näkemyksiään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin matala maasturiSubaru Impreza luottaa uudesta pohjarakenteesta huolimatta edelleen 1,6- tai 2,0-litraiseen vapaasti hengittävään bokserimoottoriin, portaattomaan CVT-automaattiin ja nelivetoon. Voimalinjan kaikkia osa-alueita on tosin kehitetty eteenpäin.Karkealla soinnilla pärisevä moottori ja tasaista kierroslukua suosiva Lineartronic-vaihteisto muodostavat äänekkään parivaljakon, mutta tulostakin syntyy. CVT-vaihteistoille tyypillinen kuminauhamaisuus on lähes poissa ja voimanlähteen 156 hevosvoimaa pääsevät oikeuksiinsa. Toisaalta ajatus 114 hevosvoiman 1,6-litraisesta moottorista ei houkuta.Ohjaustuntuma on raskas ja hitaasti palauttava, ikään kuin muistuttaen varmajalkaisesta jatkuvasta nelivedosta. Vastaavasti jousitus on pehmeä, muistuttaen XV:stä keinahteluineen. Matalalle Imprezalle sopisi paremmin hiukan ryhdikkäämpi versio alustasta, sillä nyt töyssyissä ja heitoissa heiluminen on jo liioiteltua. Subaruja vaivannut äkkijyrkkä kaasupoljin on onneksi parantunut selkeästi.Ovien ontto kolaus herättää puolestaan epäilyksiä äänieristyksestä ja toden totta: karkea asvaltti aiheuttaa melkoisen mekkalan matkustamossa. Merkille usein ongelmalliset muovilaadut ovat nekin silmätikkuna vielä uudessa Imprezassakin.Subaru on pystynyt parantamaan Imprezan näkyvyyttä, joten suuren loivan tuulilasin ja ohuiden A-pilareiden ansiosta autosta näkee erinomaisesti eteensä. Tilaa on muutenkin riittävästi neljälle aikuiselle ja myös tavaratila on riittävän kokoinen.Vakiona näkeväActive-varustelun Imprezalle jää Subarun hinnastossa noin 2 600 euron hintaero vastaavaan XV:hen verrattuna, mutta erityisesti mukavuusvarusteita kaipaavalle crossoverilla on enemmän tarjottavaa. On kuitenkin kiitettävää, että Subarun EyeSight-stereokamerajärjestelmä on Imprezassa aina vakiona, huolehtien niin automaattisen hätäjarrutuksen, kaistavahdin kuin mukautuvan vakionopeussäätimen tehtävistä. Starlink-viihdejärjestelmä jatkaa hiukan vanhahtavan kryptisellä tiellään, mutta sillä tulee toimeen. Kuljettajan kannalta tärkeämmät lisätiedot on sijoitettu keskikonsolin yläosan apunäyttöön, vapauttaen ison ruudun viihdekäyttöön. Toisaalta ohjauspyörä on saanut peräti 14 nappia ja kaksi keinuvipua, joten ergonomiapalkintoja Subarulla on turha odotella.Japanin outolintuSubaru on osoittanut uusilla automalleillaan olevansa edelleen outolintu jopa japanilaisvalmistajien keskuudessa. Mieleen tuleekin, että onko erittäin insinöörivetoisen Subarun sielunveli sittenkin humanistinen Citroën, sillä kumpikaan automerkki ei ole erityisen kiinnostunut muiden tekemisistä.Onneksi markkinoilla on tilaa Imprezan kaltaisille oman tien kulkijoille, vaikka voisihan kavereiden kotitehtäviä joskus vilkaista edes esimerkiksi.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Subaru Impreza 2.0i Active Hinta alkaen 31 963 € Moottori Bensiinimoottori 1995 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto Teho 115 kW (156 hv), 6000 r/min Vääntö 196 Nm (4000 r/min) Vääntö 196 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4460 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle