28.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Tesla Model Y Performance – Made in Germany Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tesla Model Y on ensimmäinen amerikkalaisvalmistajan Euroopassa Saksan tehtaalla tehty tuotos Euroopan markkinoille. Onko se myös laadultaan tehty saksalaisella täsmällisyydellä? Hyvää: Suorituskyky, voimalinja, ajettavuus, tilat. Huonoa: karkea alusta. Tesla laajensi tuotantoaan maaliskuussa avaamalla uuden äärimmäisen modernin tehtaan Eurooppaan. Aiemmin Euroopassa myydyt Teslat on valmistettu Yhdysvalloissa ja Kiinassa – ja nyt tietyt mallit myös Euroopassa.Uusi tehdas sijaitsee Saksassa, Berlin-Brandenburgissa ja sen työntekijää pusertavat uusien Model Y -mallien parissa. Ensi vuonna tehtaan pitäisi tuottaa 280000 autoa vuodessa ja huippukapasiteetti, 500000 autoa vuodessa saavutetaan ennusteiden mukaan vuonna 2025. Tällä hetkellä tehtaalla työskentelee muutamia tuhansia työntekijöitä ja myöhemmin, kapasiteetin ollessa täysillä, 12000 henkilöä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää kiihtyvyyttä ja nopeuttaTeslan Saksassa valmistettava Model Y on tarkalleen ottaen Tesla Model Y Performance eli Model Y:n suorituskykyisempi versio. Enemmän kiihtyvyyttä ja huippunopeutta, mutta myös hieman vähemmän toimintasädettä verrattuna aiemmin Moottorin koeajossa olleeseen Model Y Long Range AWD -malliin. Lisäksi Performance-mallissa on joitain sellaisia ulkonäöllisiä yksityiskohtia ja pieniä teknisiä yksityiskohtia, mitä ei muista Model Y -malleista löydy.Kiihtyvyys Model Y Performancessa on viritetty huippuunsa. Valmistajan tietojen mukaan auto pitäisi kiihtyä nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,7 sekunnissa. Model Y Long Range -versiolla vastaava luku on viisi sekuntia. Auton huippunopeus on myös nostettu 250 kilometriin tunnissa, kun Long Range -mallissa se on 217 kilometriä tunnissa. Tämä on tietysti hyvin subjektiivinen mielipide, kumpi on kenenkin mielestä parempi, Teslan – tai minkä tahansa auton 5 sekunnin tai 3,7 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan.Parantunut suorituskyky ei juurikaan vaikuta Model Y:n toimintasäteeseen, WLTP-kantama on edelleen yli 500 kilometriä, tarkalleen ottaen 514 kilometriä, Long Range -mallissa 533 kilometriä. Muutama kymmenen kilometriä toimintasäteestä on siis jouduttu tinkimään.Kohentunut ulkomuotoMuutoksia Model Y:n Performance-mallissa on myös auton ulkoasussa. Ne ovat pieniä, mutta tekevät kieltämättä auton ulkonäölle hyvää.Auton alustaa on madallettu hieman ja alla pyörivät 21-tuumaiset renkaat näyttävillä Überturbine-vanteilla. Vanteiden suojissa on tehokkaammat Performance-jarrut hillitsemässä kohonnutta suorituskykyä.Takakontin luukkua koristaa hiilikuituinen pieni spoileri, joka tuo kivan kosmeettisen lisän auton ulkonäköön. Tavaratilassa on nyt myös magneettikiinnitteinen hattuhylly, aiemmin sitä ei Model Y:ssä ole ollut tarjolla. Hyvä, että hattuhylly on nyt autossa jo ihan turvallisuusnäkökulmasta, sillä hattuhyllyn tarkoitus on myös pitää tavaratilassa olevat irralliset esineet tavaratilan puolella esimerkiksi äkkijarrutuksissa. Kysymys enää kuuluu, että millaisen lentävän esineen massaa magneettikiinnitteinen hattuhylly kykenee hillitsemään?Ohjaamon puolella Performance-malliin kuuluvat kuljettajan jalkatilasta löytyvät alumiiniset polkimet, jotka henkivät sporttisempaa tunnelmaa.Karkea alustaTesla Model Y on tunnettu hyvästä voimalinjasta ja vakaasta ajettavuudesta. Voimalinja toimii edelleen erittäin hyvin piristettynäkin ja ajettavuus on autossa ihan mukavaa – silloin, kun alla oleva asfaltti on tasaista. Tasaista asfalttia ei kuitenkaan aina ole tarjolla, vaan monilla Suomen teillä on valitettavasti paikkaa paikan vieressä. Tällöin Tesla Model Y muuttuu todella karkeaksi. Tien epätasaisuudet tulevat alustasta todella voimakkaasti läpi ja alusta ja auto kolahtelee voimakkaasti.Myös rengasmelu karkeammalla asfaltilla on kovahkoa ja ajonopeuden noustessa moottoritienopeuksiin rengasmelu kasvaa. Näitä asioita tuskin parantavat tuumalla suurentunut pyöräkoko matalaprofiilisilla renkailla. Vanteet ja renkaat ovat toki osa muotoilua ja auton esteettistä balanssia eikä pyöräkokoa ei voi lähteä pientämään ja rengasprofilia muuttamaan suuremmaksi, mutta silloin alustassa asiat pitäisi olla kunnossa. Nyt puhutaan kuitenkin yli 70000 euron autosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntä laatu?Teslan Euroopan tehtaan avaamisen taustalla on tietysti vastata entistä paremmin Teslan ja sähköautojen kasvavaan kysyntään sekä Teslan tuotevalikoiman tulevaan kasvamiseen. Euroopan tehtaan ansiosta tehdastoimitukset nopeutuvat ja tuotantokapasiteetti muutenkin kasvaa uuden tehtaan myötä, joka on tietysti hyvä asia, kun sähköautojen kysyntä on tällä hetkellä maailman laajuisesti erittäin kovaa ja Teslan Model Y on kohonnut viime aikojen myyntilastoissa jopa myydyimmäksi sähköautoksi.Katseet tietysti kääntyvät myös Teslan laatuun, kun puhutaan uudesta tehtaasta ja Euroopassa ”saksalaisella täsmällisyydellä” valmistetusta tuotteesta. Teslan laatu on saanut kovasti kritiikkiä muun muassa keskustelufoorumeilla sekä sosiaalisessa mediassa.Kyseisessä yksilössä, jolla oli koeajohetkellä ajettu alle 1500 kilometriä, etuovien sisäpaneelit, varsinkin kuljettajan puolella, eivät istu paikoilleen ihan täydellisesti, vaan paneelin kulma nousee oven toisessa reunassa jättäen ikävän näköisen raon ulospäin. Näky on myös ikävästi joka kerta silmien edessä, kun autoon kulkee sisään. Muuta huomautettavaa auton laadussa ei koeajon aikana ilmennyt.Tesla on tietyllä tapaa ristiriitainen auto. Monelta kantilta tarkasteltuna Tesla on erittäin hyvä ja monessa asiassa myös edelläkävijä, mutta joltain osin pieni pettymys. Se on vielä hieman hiomaton timantti, ainakin vielä. Kun Teslalle tulee lisää vuosia, toivottavasti myös puutteet korjaantuvat.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Tesla Model Y Performance Hinta alkaen 74 790 € Koeajetun auton hinta varusteineen 74 790 € Moottori Sähköauto neliveto. Teho 324 kW (441 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 75,0 / 70,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 250 kW. Toimintamatka 514 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,7 s Huippunopeus 250 km/h Mitat pituus 4751 mm, leveys 1921 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2890 mm Tavaratila: 854–2 041 litraa + 117 litraa keulatila l Omamassa: 1995 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 4 vuotta / 80 000 km, ajoakku 8 vuotta / 192 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?