13.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota bZ4X – RAV4:n sähköveli on edelläkävijän viivelähtö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota bZ4X on ehkä yksi historian huonoimmin nimetyistä autoista, mutta sillä on iso merkitys. Japanilaisvalmistaja lähtee vihdoin mukaan ladattavien täyssähköautojen kisaan. Hyvää: kulutus, toyotamaisuus, tilat, akkuturva. Huonoa: tuotannon alun yksivaihelataus, akun esilämmityksen puuttuminen. Corollojen ja Camryjen jälkeen Toyota bZ4X on erikoinen nimivalinta. Valmistaja on halunnut nimellä viestiä suuremmasta murroksesta mallistossa ja ajattelussa, sillä kaikkea ollaan valmiina haastamaan. Kirjaimet bZ tulevat sanaparista Beyond Zero, jolla Toyota viittaa ajatukseen, että päästöt täytyy saada nollan alapuolelle. Numero neljä puolestaan kertoo auton koosta (D-segmentti) ja X on viittaus katumaastureihin. Luvassa on myöhemmin muitakin malleja, joten esimerkiksi bZ3X voisi olla vaihtoehto C-HR:lle.Vaikka japanilaisjätti on tavallaan myöhässä akkusähköautojen parissa, merkitsee sen saapuminen markkinoiden kypsymistä. Lämmittelyvaihe on ohi ja ensimmäinen erä voi alkaa. Mutta! Toyota toi ensimmäisen hybridinsä markkinoille 1997, joten akkuja on ladattu ja purettu liikenteessä hyvä tovi ja kokemusta akkujen hallinnasta on kertynyt rutkasti. Vetyauto Mirai, sekin täyssähköinen, on nähnyt jo toisen mallipolven.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeljä niin kuin RAV4Toyota bZ4X syntyi vain neljässä vuodessa uudelle e-TNGA-perusrakenteelle. Koon puolesta sen suorin sukulainen mallistossa on RAV4. Sähköauto on tosin yhdeksän senttiä pidempi (yht. 4,69 m) ja yli kahdeksan senttiä matalampi. Akselivälissä bZ4X on peräti 16 senttiä polttomoottoriserkkuaan pidempi, mutta toisaalta etu- ja takaylitykset on saatu lyhyemmiksi. Auton terävät muodot ja pyöränkaarien korostetut seikkailumuovit eivät ole livenä yhtä dramaattiset.Sähköistyminen näkyy auton sisätiloissa. Takaistuimilla tilaa on hyvin, 452 litran (441 subwooferin kanssa) tavaratilassa ei ole moittimista ja etuistuimilla on hyvät säädöt. Keulassa ei ole tavaratilaa, mutta kojelaudasta on tehty ohut ja matala. Pienemmän mööpelin yli onkin huomattavasti parempi näkyvyys. Sekä ulko- että sisustamuotoilussa teemana on ollut länsinaapuriltamme lainattu sana “lagom”, sopivasti.Kojelautaa on piristetty rei’itetyllä kankaalla, mutta villejä värivaihtoehtoja on turha etsiä. Erikoisin yksityiskohta liittyy keskitunneliin. Varsinaista hanskalokeroa ei ole, joten säilytyslokerot on keskitetty etumatkustajien väliin melko korkeaksi seinäksi. Keskikonsolia on haluttu hyödyntää myös uuden vaihdevalitsimen kanssa ja samalla se tarjoaa kyynärtuen kosketusnäytön käyttöön. 12,3-tuumaisen (Activessa 8-tuumaisen) kosketusnäytön alapuolelta löytyvät ilmastoinnin nappulat ja tärkeimmät ajotoiminnot. 7-tuumaista digimittaristoa katsotaan ohjauspyörän yli. Mittaristo on kohtuullisen selkeä, joskin hiukan kaukana kuljettajasta. Muhkeaan ohjauspyörään on keskitetty paljon painikkeita, mutta kehä on miellyttävän ohut. Ohjauspylvään yläosassa ovat kuljettajan tarkkailuvaroituksen sensorit.Sähköä säästellenPinnan alla Toyota bZ4X on varustettu aina 71,4 kilowattitunnin akulla, joka on auton lattiassa. Type 2 -latausteho on enimmillään 6,6 kW (yksivaiheinen), myöhemmin tuotantoon on odotettavissa 11 kW kolmivaihelaturi. Muutoksen merkitys riippuu omasta käyttöprofilista. Pikalatauksen huipputeho on 150 kW. Latausajat vaihtelevat pikalatauksen reilusta puolesta tunnista aina 8 ampeerin suko-latauksen 39 tuntiin. 150 kilowatin etuvetomallin lisäksi tarjolla on koeajettu 80+80 kilowatin neliveto. Vaikka 177 mm maavara ei tee autosta maasturia, kykenee nelivetomalli melkoisiin suorituksiin esimerkiksi ristiriipunnan ja nousukyvyn suhteen. Kahluusyvyys on 500 mm.Toyota on aiheellisesti panostanut matalaan sähkönkulutukseen, joten malliversion WLTP-kulutus 17,9 kilowattituntia per 100 km on vaihtelevan koeajolenkin perusteella jopa alitettavissa. Malliston WLTP-toimintamatkat vaihtelevat 516 kilometristä (etuveto, 18 tuuman vanteet) 411 kilometriin (koeajettu neliveto, 20 tuuman vanteet). Käytännön toimintamatkaan vaikuttaa vielä viilennyksen/lämmityksen tarve, joten käytännön toimintamatka jää 340 kilometrin tuntumaan tähän aikaan vuodesta. Lisäksi autossa on 8% “varatankki”, eli nollatoimintamatkan kohdalla autossa on vielä sähköä jäljellä.Akun esilämmitystä erityisesti talvisia pikalatauksia varten ei ole, mutta auton pääinsinööri Daisuke Ido kuunteli huolemme kiinnostuneena. Akkulämmitykselle ei ole myöskään laitteiston puolesta estettä, joten kyse on toiminnon lisäämisestä tietoviihdejärjestelmään.Akun takuu, kuten laki ja kivitaulut määrittävät, on vähintään 70% kapasiteetti kahdeksan vuoden tai 160 000 kilometrin kohdalla. Myös Toyotan akkuturva ansaitsee kuitenkin maininnan. Mikäli auton määräaikaishuollot suoritetaan virallisessa huoltoliikkeessä, akun 70% kapasiteettiraja on voimassa 10 vuoteen tai miljoonaan kilometriin saakka. Kokemus näkyy.Toyota avaruusalusten keskelläLiikenteessä Toyota bZ4X on suoraviivainen ajettava. Yhden polkimen ajo on kytkettävissä päälle, mutta auto ei pysähdy täysin sitä käyttäen, eli pysäyttäminen jää aina jarrupolkimen taakse. Ohjaus on tunnoton, hyvin painotettu ja nopea, joten ohjauspyörää tarvitsee harvoin pyörittää. Ajatuksena lienee valmistautua siihen, että bZ4X:ään tulee myöhemmin tarjolle täyssähköinen ohjaus. Kaasupolkimen vaste on hyvin suunniteltu, joten sähkövoimalinjan terävät nykäykset puuttuvat, vaikka jalkatyö olisi vähän karkeampaakin.Alustan osalta bZ4X on lievästi perusnapakka ja auton liikkeet ovat kohtuullisen hyvin kontrollissa. Alusta ei kuitenkaan ole epämukavan kova eikä se nypytä turhaan suuremmillakaan vanteilla. Lopullinen arvio rengasmelusta täytyy tehdä kotimaamme karkeilla kestopäällysteillä, mutta ainakaan Kööpenhaminassa peliä ei vielä menetetty.MM21-tietoviihdejärjestelmä on iso loikkaus Toyotan muihin järjestelmiin sekä ominaisuuksissa että käytettävyydessä. Premium-varustetasossa käyttöön tulee MyT-älypuhelinsovelluksen kautta ohjattava etäpysäköinti, muiden tyytyessä ilmastoinnin etäohjaukseen. Toyota Safety Sense 3 -turvavarustekokonaisuus kattaa jälleen uusia kirjainyhdistelmiä, joilla auto auttaa varomaan erilaisia vaaratilanteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomessa kesän aikanaToyota bZ4X -mallisto alkaa etuvetoisesta Activesta 48 290 eurolla. Nelivedon hinnat alkaen on 51 420 euroa ja malliston huipulla on 61 780 euron Premium AWD. Lisävarusteluettelo on lyhyt ja ytimekäs, sillä käytännössä kumimattojen lisäksi ruksia voi vain erikoisvärin.Suomessa Toyota bZ4X -esittelymallit saapuvat kesän aikana ja tätä kirjoittaessa tilauskantaa on jäljellä vielä loppuvuoden osalta. Toyota odottaa uutuudelleen noin 1 000 auton vuosimyyntiä. Monelle asiakkaalle kyse on varmasti siitä, ovatko he valmiita siirtymään täyssähköön RAV4:n lataushybridin sijaan.Avaruusalushenkisten sähköautojen keskellä Toyota bZ4X on erittäin… Toyota. Joillekin se riittää ostoperusteeksi, toisille vanhankantaisuus on varmasti luotaantyöntävää. Jos autossa kiinnostaa tuttu, suoraviivainen käytettävyys, kannattaa bZ4X pitää hassusta nimestä huolimatta listalla.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Toyota bZ4X Premium AWD Hinta alkaen 61 780 € Moottori Sähköauto neliveto. Etuakseli 80 kW (109 hv), taka-akseli 80 kW (109 hv). Teho 160 kW (218 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 71,4 kWh. Lataus Type 2 6,6 kW (1 x 29 A), CCS 150 kW. Toimintamatka 411 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 17,9 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4690 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2850 mm Tavaratila: 441 l Omamassa: 2065 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous