26.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: Toyota GR Yaris – lisää tällaisia sivutuotteita! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota GR Yaris syntyi vahvistaakseen Toyotan kilpailukykyä rallissa, eli siviilimalli on vain autourheilun sivutuote. Lopputuloksena on oikea arkirallin lähettiläs. Hyvää: voimalinja, neliveto, hauskuus. Huonoa: ohjaus, sisätilat, käytännöllisyys. Allekirjoittaneen lapsuuden unelma-autot olivat vahvasti sidoksissa ralliin. Nämä mallit, kuten Mitsubishi Lancer Evolution IV, Subaru WRX STi ja Toyota Celica GT-Four olivat saaneet alkunsa vain siksi, että rallitallit saivat parempia aihioita kilpureiden kyhäämiseksi pikataipaleille.Samaa tarkoitusperää varten luotiin nyt myös Toyota GR Yaris. Takaluukun GR-Four-lisäteksti on selkeä kunnianosoitus menestynyttä Celica GT-Fouria kohtaan, ja samalla auto tulee luvanneeksi itsestään paljon jo ennen ajoon lähtemistä.Leveän korin ansiosta GR Yariksen erottaa helposti vakiomallista, mutta silti auto ei huuda teholukemistaan liiaksi. Sisällä odottavat miellyttävän näköiset ja sopivasti tukevat sporttipenkit, mutta ne on sijoitettu turhan korkealle.Pidempi kuljettaja joutuukin tekemään ajoasennon kanssa kompromisseja, ettei pää osu kattoon. Selkänojaa kallistettaessa ratista puolestaan alkaa loppua säätövara. Pienen ähräämisen jälkeen asennosta saa kuitenkin siedettävän. Muuten sisäilme on varsin yhteneväinen tavallisen Yariksen kanssa.Mittaristo on samanlainen, kuten myös tietoviihdejärjestelmä – kyynärnojaa tehomallissa ei sen sijaan ole. Muut erot ovat pyörömallinen ajotilan valintakytkin ja pieni lätkä, jossa muistutetaan Toyota Gazoo Racingin rallimenestyksestä.Takaistuimetkin nelipaikkaisesta autosta löytyvät, mutta jalkatila näyttää lähinnä surkealta. Siitä huolimatta takapenkille mahtuu keskimittainen yllättävän siedettävästi – pitkille matkoille ei silti kannata yli kahden henkilön miehityksellä lähteä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavalliseksi naamioituvaKäynnistyksen jälkeen mittariston teksti muistuttaa, ettei ennen moottorin lämpenemistä pidä tehdä voimakkaita kiihdytyksiä. Niitä odotellessa ja rauhallisesti ajellessa auto tuntuu yllättävän tavalliselta. Rengasmelu toki kuuluu, mutta niin on asian laita myös tavallisessa Yariksessa. Alusta ei ole tappavan jäykkä, ohjaus on hieman tahmea, eikä moottori tunnu vetävän pienillä kierroksilla mitenkään ihmeellisesti.Kun kone on lämmennyt ja kaasua voi jakaa reilummin, alkaa kolmisylinterinen voimanlähde herätä henkiin. Kierrosherkäksi moottoria ei voi kutsua, mutta kolmentuhannen kierroksen jälkeen potkua tuntuu löytyvän käsittämättömän paljon voimanlähteen kokoon nähden. Moottori vetää iloisesti kierrosalueen loppupäähän saakka, ja pakoäänetkin ovat selvästi rallivaikutteiset – eivät kuitenkaan liioittelevat. Fiiliksen kruunaa kuusilovinen, napakasti toimiva manuaalivaihteisto.Hauskaa ympäri vuodenKitkarenkaiden pehmeyden vuoksi alustaan on vaikea saada tuntumaa eikä ohjaus edelleenkään ole mutkissa järin tunnokas, mutta kevättalvisen koeajonkin perusteella voi sanoa GR Yariksen tuntuvan nopealta ja helpolta.Sohjoisella soratiellä kaasutettaessa pitoa löytyy hämmästyttävän paljon. Toki laitteen saa provosoitua luistoonkin, mutta pääsääntöisesti GR Yaris keskittyy neljän tassunsa voiman välittämiseen eteenpäin. Vaikka tien pinta muuttuisi kesken mutkan sorasta sohjolumeksi, ei auton käyttäytymistä tarvitse arvuutella lainkaan. Soran ropina on äänekästä, mutta toisaalta se muistuttaa kuskia siitä, ettei maalipintakaan voi kaikkea kestää.Käyttäytymistä voi muokata ajotiloilla: Comfortilla vetosuhde on etupainotteinen 60/40, Sportilla takapainotteinen 30/70 ja Track-ajotilassa tasan 50/50.Vaikka GR Yaris saattaakin kesäkelillä jäädä hauskuudessa jonkin verran etuvetoisista ja edullisemmista kilpailijoistaan, hieno nelivetojärjestelmä tuplaa hauskanpitoajan ympärivuotiseksi. Kaikkiaan täytyy sanoa, että tämän rallisukuisen Toyotan ratin takana hymy on herkässä, sen verran tasapainoiselta paketti tuntuu.Olisiko vasta alkua?Palataan vielä hetkeksi jutun alkuun. WRC-luokan ja lepsumpien rakentelusääntöjen myötä luokitteluerikoisuudet jäivät historiaan. Siksi on ironista, että Toyota GR Yaris saapui markkinoille WRC-luokan viimeisenä elinvuotena. Voisiko tämä tarkoittaa tilannetta, missä hyvästelemme WRC-aikakauden ja toivotamme samalla tervetulleeksi rallisukuiset autot myös tieliikenteen puolelle?Tämä on luultavasti vain turhaa haaveilua, sillä uuteen Rally1-luokkaan tulevan auton aihion ei tarvitse olla sen valmiimpi kilpuri kuin WRC-luokkaankaan. Nautitaan siis toistaiseksi ainakin Toyotan luomuksesta, ja toivotaan parasta.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Toyota GR Yaris 1.6 Turbo 4WD Hinta alkaen 45 413 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 664 € Moottori Bensiinimoottori 1 618 cm3³ 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 192 kW (261 hv), 6500 r/min Vääntö 360 Nm (3000 r/min) Vääntö 360 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,2 (yhd.) CO2-päästöt 186 g/km Mitat pituus 3995 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2560 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”