6.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace City Verso – japanilaisten kuorien alta löytyy ranskalainen sielu Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Proace City Verso lainaa tilat ja mukavuuden ranskalaisilta yhteistyömalleilta. Hyvää: sisätilat, ajomukavuus, tavaratila. Huonoa: melutaso, moottorin puhdittomuus, hinta varusteltuna, keskinäyttö. Yhtälö on aika selvä: jos auto on neliskanttinen ja tilava, se ei voi muodoiltaan olla sutjakka ja silmiä hivelevä. Toyota Proace City Verso on silti miellyttävä tuttavuus.Rengasäänet kantavat matkustamoon ajoittain häiritsevästi, sillä kookkaan auton kookas matkustamo on yhtä kaikupintaa. Muilta ominaisuuksiltaan alla on mukava tilaihme myös matka-ajoon. Sisällä on väljät tilat istua, myös leveyssuunnassa. Laajat ikkunapinnat lisäävät avaruuden tuntua.Kookas tila-auto on ketterä kokoisekseen: ahtaissakaan pysäköintihalleissa viikkailu tuota ylen määrin harmaita hiuksia. Kuutiomaiset mitat on helppo hahmottaa, minkä lisäksi sivupeilit ovat riittävän suuret. Peruutustutka varoittaa nöyrästi, joten kadunvarren taskuparkkeeraus on vain kuskista kiinni. Peruutuskamera on Premium-varustetason herkku.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavaa matkantekoaKorkea auto on taipuvainen huojahtelemaan käännöksissä. Matka-ajossa Proace City on myös herkkä sivutuulten heilutteluille. Alusta ja jousitus ovat perushyvä kokonaisuus, mutta jämäkkyyttä saisi olla hieman lisää, jotta kallistelut kuolettuisivat paremmin.Toyotaksi auto on yllättävän mukavuuspainotteinen, aivan kuin olisi ranskalaisen ratissa. Ja niinhän sitä tavallaan ollaankin, sillä Proace City jakaa perusrakenteensa Peugeot Rifterin/Partnerin, Citroën Berlingon sekä Opel Combon kanssa.Matka-ajossa autoa ei tarvitse paimentaa pysymään toivotulla ajolinjalla, vaan kulku on vakaata ja ohjaus keskittää nöyrästi. Ohjaustuntuma saisi olla vähän tanakampi, mutta onneksi ohjaus ei kuitenkaan ole ylikeveäksi tehostettu.Maantieajossa meno on ajoittain puhditonta, onhan 130 hevosvoimalla vietävänään kookas auto. Puhdittomuus käy ilmi ohituskiihdytysten ja ylämäkien tullen. Tällä erää autoa ei koeajettu täydellä matkustajakuormalla, mutta tuolloin voimalinja on tietty sitäkin kovemmalla koetuksella.Erilaisia mukitelineitä ja lokerikkoja on useita, mutta niitä voisi olla enemmänkin. Ratin takana kojelaudan päällä oleva kannellinen lokerikko on muutoin kätevä, mutta kansi pysyy yläasennossa vain pitämällä. Tavaroille on tarjolla selkeän muotoinen kontti, jossa on tilavuutta 597 litraa.Muovintäyteinen sisäilmeSisäilme on muovintäyteinen ja kojelaudan ratkaisujen osalta tylsähkö, osittain Active-perusvarusteisuudesta johtuen. Erittäin pieni ja mustavalkoinen keskinäyttö ei edusta tätä päivää, ja valikkojen käyttö on tahmeata näytön pienen koon vuoksi.Premium-tasolta en haikaile niinkään navigaattoria kuin sen myötä tulevaa kahdensantuumaista värinäyttöä kojelaudan yläosaan. Siinä missä koeajettu versio maksaa hitusen yli 27 700 euroa, nousee hinta samalla voimalinjalla Premium-varusteltuna jo yli 34 600 euroon.Kattava turvavarusteluKiitosta voi jakaa sen suhteen, että turvallisuus- ja mukavuusvarusteita on varsin kattavasti jo edullisimmalta Active-varustetasolta lähtien. Premiumin myötä turvapuolelle tulee vain kuolleen kulman varoitusjärjestelmä sekä peruutuskamera.Vakiona alusta alkaen ovat esimerkiksi kaistavahti ohjausavustimella ja koeajossa varsin varmatoimiseksi osoittautunut liikennemerkkien tunnistus sekä vakionopeudensäädin, jonka Premium-varustetaso toisi mukautuvana versiona.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Toyota Proace City Verso L1 1.2 130 Autom. Active Hinta alkaen 27 764 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 764 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5550 r/min Vääntö 230 Nm Vääntö 230 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,9 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 157 g/km Mitat pituus 4403 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1800 mm, akseliväli 2785 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää