13.12.2023

Koeajo: Toyota Tundra – se vähän tuntemattomampi möhköavolava

Toyota Tundra on Suomessa hieman vieraampi pick-up -malli, mutta on monta syytä, miksi siihen kannattaisi tutustua tarkemmin. Hyvää: Ajettavuus, voimalinjan toiminta, vetopaino. Huonoa: kääntösäde, epäselvä ohjaamo.

Chevrolet Silverado, Ford F-150, Ram 1500, GMC Sierra, siinä ovat tunnetuimmat amerikkalaiset isot pick-upit. Kun tämän segmentin autoista puhutaan, edellä mainitut usein muistetaan ja yksi unohdetaan – vaikka olisi syytä muistaa ihan samalla tavalla.

Toyota Tundra on automalli, jota ei tunneta niin hyvin kuin edellä mainittua kolmikkoa. Amerikan mantereella Toyota jää Ramin, Fordin, Chevroletin sekä GMC:n varjoon ja on myyntitilastoissa päämarkkinallaan vuodesta toiseen usein viidennellä sijalla.

Syitä siihen, että miksi Tundra kannattaisi kyseisessä joukossa kuitenkin muistaa, on useita, ja joitain jopa hyvin merkittäviä. Onko Toyota ajettavuudeltaan, voimalinjaltaan ja viimeistelyltään jopa parempi kuin periamerikkalaiset kilpasiskonsa?

Toyota tunnetaan laadustaan. Tundrassa se näkyy samalla tavalla kuin muissakin Toyotan automalleissa. Tundra on hyvin viimeistelty auto, kaikki on hyvin kohdallaan kuten pitääkin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehdään Amerikassa Amerikan markkinoille

Tundraa valmistetaan Yhdysvalloissa Toyotan tehtaalla San Antoniossa Teksasissa pääasiassa Pohjois-Amerikan markkinalle. Välillä autoja eksyy muutama Suomeenkin. Samalla tehtaalla valmistetaan myös Toyota Sequoia -mallia, joka on puolestaan Toyotan valmistama iso SUV-malli. Moottorin koeajama versio, joka on niin sanottu Kanadan malli, saatiin koeajoon Jyväskylästä autoliikkeestä. Kanadan malli Tundran tapauksessa tarkoittaa sitä, että muun muassa auton lämmityslaite on täysin sovelias myös Suomen talveen.

Toyotalla hyvin monien automallien perusrakenne perustuu TNGA- eli Toyota New Global Architecture -rakenteeseen. Siitä tehdään autojen kokoluokan mukaan muunnoksia, joka tarkoittaa sitä, että esimerkiksi kaikki kolme automallia, Tundra, Sequoia sekä ensi vuonna Suomessakin nähtävä Land Cruiser ovat niin sanottuja GA-F -muunnoksia. Pienet Yaris ja Yaris Cross ovat puolestaan saman perusrakenteen GA-B -muunnoksia.

Tundran perusrakenne on siis erillisrunkoinen, jonka myötä se on moderni. Auton rakenne takaa sille hyvät ajo- ja maasto-ominaisuudet.

Tundrassa on sama voimalinja, kuin mitä Sequioiankin keulalle sovitetaan. Toyota on pudottanut Tundran moottorista viimeisimpään sukupolveen pari sylinteriä pois ja avuksi on otettu sähkömoottori, eli auto on hybridi, senhän Toyota osaa. Toyota ei suinkaan ole hybridivoimalinjansa kanssa yksin tällä saralla, vaan myös kilpailijat ovat vuosia sähköistäneet avolava-autojaan.

Tundran voimareservi on itse asiassa kasvanut, kun automallissa on siirrytty V8:sta V6:een ja hybridiaikakauteen.

Meno loppuu rajoittimelle

Moottorina Tundrassa on siis 3,5-litrainen V6-bensiinimoottori, jota on ryyditetty tuplaturboin. Vaihteiston ja moottorin välissä on 35-kilowattinen sähkömoottori, joka antaa menoon lisämaustetta. Sähkömoottorin lisäksi autossa on 1,87 kilowattitunnin akku, jonka avulla autolla voi ajaa myös pelkällä sähköllä hetken enintään 29 kilometrin tuntinopeudella.

Voimalinja Tundrassa toimii hienosti, se reagoi kaasun painallukseen todella terävästi. Kaupan päälle saa erinomaiset äänet, jotka Tundran kireä V6 päästää ilmoille. Moottori kiertää ja kiertää, ja auto kiihtyy, kunnes ilo loppuu lyhyeen muutaman sekunnin jälkeen jo heti 80 kilometrin tuntinopeudessa. Tundra on Suomessa rekisteröity kevytkuorma-autoksi, jonka vuoksi sen nopeus on rajoitettu.

Ilo Tundralla Suomessa loppuu siis lyhyeen, ja voimalinjan todellista potentiaalia on vaikea testata, sillä rajoitin lyö päälle, eikä moottorin kahdesta turbosta korkeammilla kierroksilla käynnistyvä hädin tuskin ehtii edes mukaan.

Kuljettajan ja matkustajan oltavat Tundrassa ovat väljät, auton yli kahden metrin leveyteen on saatu hyvät ja mukavat tilat. Myös kuljettajan istuimen ja ratinsäädöt ovat runsaat, joiden ansiosta ratin takana viihtyy hyvin.

Ratin takana viihtyy myös sen vuoksi, että alustatuntumaltaan Tundra on verrattoman hyvä pick-upiksi. Alusta on jämäkkä, jossa on kuitenkin mukava pintapehmeä tuntuma tuomassa kyytiin mukavuutta. Tundran kulkua voisi kuvailla jopa ylelliseksi. Tuntuma ei ole luonnollisesti sitä tasoa, mitä parhaimmillaan esimerkiksi henkilöautossa voi päästä, mutta odotusarvokaan ei Tundran kohdalla ole sitä, sillä kysymyksessä on aivan eri segmentin auto. Ohjaus on myös yllättävän tunnokas Tundran kohdalla.

Hyvä vetokyky

Ohjaamossa Tundran kojelautaa, rattia ja keskikonsolia hallitsevat lukuisat kytkimet. Esimerkiksi auton eri ajo-ohjelmat ja vaunun vetämiseen tarkoitetut kytkimet on ripoteltu hieman sinne sun tänne, sekavasti. Ajo-ohjelmat sekä nelivedon toimintaan liittyvät asiat säädetään keskikonsolin kytkimestä sekä sen ympärillä olevasta painikkeesta, mutta sen lisäksi taka-akselin lukitus sekä vaunun kytkentään liittyvät kytkimet löytyvät toisaalta, keskinäytön alapuolelta.

Kun kysymyksessä on amerikkalainen auto, eri mittayksikötkin ovat sekoitettu Tundran näytöissä. Lämpötilaa ilmaisevat lukemat, ulkolämpötila sekä lämmityslaitteen säädöt, ovat Fahrenheitenä, matkaan liittyvät yksiköt taas puolestaan sekä maileina että kilometreinä.

Tundraa saa usealla lavaversiolla, vajaan kahden metrin mittaisena tai sitten noin 2,5 metrin mittaisena, Moottorin koeajamassa versiossa oli lyhyempi lava. Auton akseliväli on tällöin 3,7 metriä, pidempilavaisessa yli neljä metriä. Kankeahan tämän kokoinen auto on ilman muuta käsitellä. Kankeus luonnollisesti haittaa auton käytettävyyttä. Tundran kääntösäde lähentelee 15 metriä.

Pienemmän lavan koko riittää varmasti moniin tarpeisiin suomalaisellakin käyttäjällä. Lavakate tai jonkunlainen verho lavan päällä estää lumen pääsyn lavalle, ilman sellaista sitä kertyy helposti kinokseksi asti lavan etureunaan.

Vetopaino Tundralla on kiitettävä, perään saa kytkeä 3 500 kiloa jarrullista kärryä.

Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen

Toyota Tundra CrewMax 4x4 1794 Edition Hybrid
HYBRIDI, neliveto
6-syl. bensiinimoottori 3 445 cm 3
10-v. automaattivaihteisto
321 kW (437 hv), 790 Nm
WLTP-kulutus 11,7 l/100km
Suorituskyky 0–100 km/h 7,2 s
huippunopeus 88 km/h (rajoitettu)
Mitat
Pituus 5 932 mm
Leveys 2 032 mm
Korkeus 1 984 mm
Akseliväli 3 701 mm
Omamassa 2 906 kg
perävaunu 3 500 / 750 kg
Euro NCAP ei testattu
Takuu 3 v / 100 000 km
hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km
Hinta koeajoauto 139 900 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat