31.3.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i – viiden hevosvoiman nelivedolla Tavallinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Yaris Cross muuttuu nelivetoiseksi lisäämällä pikkuruinen sähkömoottori taka-akselille. Hyvää: etenemiskyky, kulutus, vähäpäästöisyys, varustelu. Huonoa: takatilat, ohituskiihtyvyys, rengasmelu. Toyota Yaris Cross on tavallisen kaupunkilais-Yariksen suurempi maalaisserkku. Korotetulla alustalla ja mustilla muovihelmoilla ei kuitenkaan selvitä kaikista maatilan askareista, eikä ulkomuodoltaan maasturimaisella autolla oikein kehtaisi jäädä sutimaan kaupungin liikennevaloihinkaan.Ennakkoon tieto taka-akselille siirretystä toisesta sähkömoottorista herättää epäuskoa ilmoitetulla viiden hevosvoiman tehollaan. Hämmästystä onkin vaikea peitellä, kun maasturinpoikanen selvittää talven viimeiset hanget ja jääspoorit eleettömästi. Automaattiasennossa etupyörät ehtivät sutaista ennen nelivedon kytkeytymistä, mutta kytkeminen Snow- tai Trail-tilaan poistaa viiveen. Maantienopeuksissa pieni sähkömoottori ei kuitenkaan tuo samanlaista vakauden varmuutta loskavallien ylitykseen kuin jatkuva neliveto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHarvinaista nelivetoherkkuaCross-versio on 24 senttiä vakio-Yarista pidempi, mutta tilat eivät ole kasvaneet samassa suhteessa, sillä akseliväli on pysynyt samana. Edessä ei ahdista mihinkään suuntaan ja istuma-asento on luonteva. Takanakin voi istua aikuinen, kunhan kuski ei ole kovin pitkä tai pidä makaavasta ajoasennosta. Kolmelle takaistuin on tiukka. Takaovien aukko on kapeahko, mikä tekee lastenistuimen pujottamisesta sisään työlästä.Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta takamoottorin lisääminen on vienyt pohjan alla olevan lisätilan. Ajossa olleen kalleimman mallin takaselkänoja kaatuu kolmessa osassa 40-20-40. Keskivälikköön saa mahtumaan koko porukan sukset ja laudat. Kojelaudan ilmeestä sukulaisuus tavalliseen Yarikseen paljastuu selvemmin, vaikka mittaristo ja lämmityslaitteen säätimet ovatkin erilaisia. Liki kaikkiin toimintoihin on vielä perinteiset nappulat, mutta myös uuden kosketusnäytön valikot ovat selkeämpiä ja nopeampia. Esittelyauton Premium-varustetaso on pikkuautoksi ylellinen ja sisältää uusimmat turvavarusteet. Samalla hinta alkaa lähennellä 40 000 euroa, mikä vie pienokaisen isompien poikien reviirille.Ällistyttävää pihiyttäNelivedon lisäksi Yaris Cross erottuu kilpailijoistaan hybriditekniikallaan. Tekniikan pioneerina Toyota on kehittänyt järjestelmän huippuunsa. Sähkömoottoreiden ja 1,5-litraisen bensiinimoottorin yhteisteho on maltilliset 85 kW (116 hv). Liikkeellelähdöt ovat sähkömoottorin ansiosta pirteitä ja taajamassa moottoreiden yhteispeli on saumatonta, mutta maantienopeuksissa ja isolla kuormalla voimantuntu hiipuu.Bensiinimoottorin rallatus kantautuu pienillä nopeuksilla sisään turhan selkeästi, mutta vauhdin kasvaessa se peittyy renkaiden jyrinään. Osasyynä ovat huippuversion matalaprofiilirenkaat, jotka tuovat myös turhaa kovuutta jo valmiiksi topakkaan jousitukseen. Alustaan lienee haettu urheilullisuutta ralli-Yariksen innoittamana, mutta tällöin myös ohjaus ja jarrut olisivat kaivanneet tuhdimpaa tuntoa tien pintaan.Rallimallissa hybriditekniikka on tehty lisäämään tehoa, mutta tässä kansanversiossa paukut on laitettu taloudellisuuteen ja vähäpäästöisyyteen todellakin onnistuneesti. Nelivedon painonlisäyksestä ja leveiden renkaiden lisävastuksesta huolimatta koeajon keskikulutukseksi muodostui 4,3 l/100 km. Kilpailijat eivät pääse edes etuvetoisina samalle litraluvulle.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-i Premium Hinta alkaen 26 433 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 058 € Moottori Bensiinihybridi 1 490 cm³, 3-sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, neliveto. Teho 85 kW (116 hv) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,1 (yhd.) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4180 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1580 mm, akseliväli 2560 mm Tavaratila: 314 l Omamassa: 1290 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 550 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija