21.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris Cross – kasvavaa katumaasturimarkkinaa valtaamaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota lähtee viimein mukaan kompaktien katumaasturien luokkaan. Toyota Yaris Cross on näppärä paketti, joka kulkee meidän markkinoillamme aina hybridivoimalinjan turvin. Perinteiset pikkuautot ovat kasvattaneet markkinaosuuttaan viimeisen kymmenen vuoden aikana vauhdikkaasti. Taustalta löytyvät muun muassa jatkuvasti kasvavat autojen koot ja pikkuautojen nopeasti kehittynyt mukavuus sekä varustelumahdollisuudet. Suomessa ylivoimainen markkinajohtaja tässä niin kutsutussa B-segmentissä on Toyota Yaris, joka on kuluvan vuoden ensimmäisen puolikkaan jälkeen toisella sijalla henkilöautojen ensirekisteröintitilastoissa.Perinteinen pikkuauto löytyy käytännössä kaikilta valtamerkeiltä ja useimmilta löytyy myös samaan autoon perustuva katumaasturihenkinen ja hieman korkeampi vaihtoehto. Tämä B-SUV-segmentti on ollut viime vuosina nopeiten kasvava autoluokka Euroopassa, ja Suomessakin sen markkinaosuus on jo 8 prosenttia. Tämän luokan markkinajohtaja Suomessa on Kia Stonic perässään Skoda Kamiq ja Peugeot 2008. Ja nyt myös Toyota on ilmoittautunut mukaan tähän kilpailuun uudestaan. Ja uudestaan siksi, että vuosina 2007–2016 Toyota oli tässä luokassa mukana Urban Cruiser -nimisellä mallilla, jonka suosio meillä jäi vähäiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKasvua joka suuntaanToyota Yaris Cross on veikeän näköinen ilmestys. Pysty ja korkea keula antaa itsevarman vaikutelman, mutta samalla pehmeän pyöreät linjat viestivät lapsenomaista sympaattisuutta. Autoa kiertävä musta lista ja massiiviseksi muotoillut pyöränkaaret korostavat auton katumaasturihenkeä.Heti auton nähdessään on helppo sanoa Yaris Crossin olevan emomalliaan isompi joka suuntaan. Pituutta Crossilla on hieman vajaa 4,2 metriä ja kasvua Yarikseen verrattuna 240 millimetriä. Korkeutta on tullut lisää 95 milliä, leveyttä 20 milliä ja maavara on kasvanut 25 millillä lukemaan 170 millimetriä.Kasvaneet mitat tekevät hyvää sisätiloille. Nyt takapenkillä mahtuu matkustamaan myös aikuinen vaivattomasti ja tavaroille on tilaa lähes 400 litran verran. Käyttömukavuuden osalta korkeus tekee merkittävän eron perinteisiin pikkuautoihin, sillä katumaasturimallisiin pikkuautoihin meneminen sisään ja poistuminen autosta on korkeamman istuma-asennon ansiosta huomattavasti helpompaa.Vihdoin uusi multimediajärjestelmäKuljettajan paikalla on vastassa pääasiassa tutun näköinen ympäristö, mutta sekä mittaristo että keskikonsolin näyttö eroavat Yariksesta. Mittaristo on Crossissa toteutettu näytöllä, joskin laidoilta löytyvät edelleen perinteiset viisarit. Vastaava näyttö on käytössä esimerkiksi Corollassa ja RAV4:ssä. Yaris Cross saa puolestaan kunnian esitellä Toyotan uuden sukupolven 9-tuumaisella näytöllä varustetun multimediajärjestelmän, joka kulkee nimellä Toyota Smart Connect. Suurimmat erot edelliseen järjestelmään ovat huomattavasti parempi kuvanlaatu, nopeampi reagointi painalluksiin ja selkeämpi valikkorakenne. Myös fyysisten nappien määrää on karsittu ja nyt näytön vasemmasta laidasta löytyy enää neljä painiketta. Järjestelmä ei tarjoa mitään mullistavaa, mutta nyt se edustaa paremmin nykypäivää. Uusi järjestelmä tullee tulevaisuudessa myös muuhun mallistoon.Vaivaton ajokokemusUlkoisten muutosten lisäksi myös auton alustassa on tapahtunut muutoksia Yarikseen verrattuna. Koria ja alustarakenteita on jäykistetty paremman vääntöjäykkyyden saavuttamiseksi. Jousitusta ja iskunvaimennusta on muokattu mukavampaan suuntaan. Etuvetoisessa mallissa takaa löytyvää yhdystukiakseliston rakennetta on jäykistetty.Yaris Cross tulee Suomessa kulkemaan aina hybridivoimalinjan turvin. 1,5-litraisen kolmisylinterisen bensiinimoottorin ja kaksi sähkömoottoria sisältävän e-CVT-vaihteistoyksikön yhdistelmä on tuttu perus-Yariksesta. Auto tulee tarjolle myös nelivetoisena, jolloin takana käytetään monivarsituentaa. AWD-i on toteutettu taka-akselilta löytyvällä sähkömoottorilla, joka tarjoaa apua liikkeellelähtöihin 3,9 kW:n ja 52 newtonmetrin verran.Käyttökokemus on odotetun vaivaton. Hybridivoimalinja toimii sulavasti ilman minkäänlaisia katkoja vedossa. Pienissä nopeuksissa edetään pääasiassa sähkön voimalla, mutta hiemankin syvempi kaasupolkimen painallus höräyttää suhteellisen sivistyneen kolmisylinterisen käyntiin. Lukujen valossa suorituskyky herättää hieman epäluuloja, sillä yli 11 sekunnin kiihtyvyys satasen nopeuteen on nykymaailmassa varsin verkkainen tahti. Käytännössä suorituskyky on pääasiassa riittävä arkipäiväisiin tilanteisiin, ja lisää voimaa toivoisi lähinnä moottoritielle liityttäessä.Myös alusta sallisi suuremmat tehoreservit. Yariksen tavoin myös Yaris Cross etenee kaarteissa ennakoitavasti ja erittäin tasapainoisesti. Eniten toivottavaa jättää etäiseksi jäävä ohjaustuntuma, mutta onneksi välityssuhde ja tarkkuus ovat kiitettävästi kohdallaan. Alusta toimii hienosti etenkin isommissa epätasaisuuksissa, mutta terävät saumat tuntuvat ohjaamossa selkeästi. Lievästä pintakovuudesta ainakin osa jäänee pois, jos alla pyörisivät 18-tuumaisten sijaan hieman hillitymmän kokoiset pyörät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoitteet korkeallaEnsikokemusten perusteella Toyota Yaris Crossille voi povata menestystä. Se tekee perusasiat hyvin ja tarjoaa sopivasti perinteistä pikkuautoa enemmän tilaa. Myös Toyotan maahantuoja on luottavainen Yaris Crossin menestystä kohtaan ja tähtää ensimmäisen täyden vuoden osalta yli 2 000 auton rekisteröinteihin. Toteutuessaan tämä tarkoittaisi lähes neljännestä koko segmentin myynnistä ja siis selkeää markkinajohtajan paikkaa.Toyota Yaris Crossin malliston hinnat alkavat Active-varustelulla 25 555 eurosta. Modernien pikkuautojen tapaan tämäkin pitää sisällään jo varsin kattavan varustelun, johon kuuluvat esimerkiksi automaatti-ilmastointi, 8-tuumaisella näytöllä varusteun multimediajärjestelmä ja lukuisat kuljettajaa avustavat järjestelmät kuten aktiivinen vakionopeudensäädin ja aktiivinen kaistavahti. Vajaan 1 500 euron Plus-paketilla saa auton alle kevytmetallivanteet, tuumaan isomman multimediajärjestelmän näytön, sekä avaimettoman lukitus- ja käynnistysjärjestelmä. Maahantuoja odottaakin Active-mallin kattavan myynnistä noin 60 prosenttia.Nelivetojen hinnat alkavat 31 212 eurosta ja silloin varustelu on jo kattavampi ja ulkonäköön tyyliä tuova Intense. Lisähintaa nelivedolle kertyy vastaavasti varusteltuun etuvetoon verrattuna noin 2 900 euroa, ja nelivedon osuuden maahantuoja arvioi olevan 15 prosentin luokkaa. Ensimmäiset autot saadaan Suomeen arviolta lokakuun aikana ja asiakastoimitukset käynnistyvät vuoden viimeisellä neljänneksellä. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Style Hinta alkaen 31 566 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 566 € Moottori Hybridi bensiinimoottori 1 490 cm³, 3 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 59 kW (80 hv), 141 Nm Teho 68 kW (92 hv), 5 500 r/min Vääntö 120 Nm (3 600–4 800 r/min) Vääntö 120 Nm (3600–4800 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 85 (116 hv) kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,4 (yhd.) CO2-päästöt 113 g/km Mitat pituus 4 180 mm, leveys 1 765 mm, korkeus 1 595 mm, akseliväli 2 560 mm Tavaratila: 397–1 097 l Omamassa: 1 170 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 550 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa