19.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Ei turhan korea – Kia Sportage Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Sportage tarjoaa premiumia, mutta valmistajan asettamissa rajoissa. Hyvää: väljät sisätilat, selkeä ohjaamo. Huonoa: nypyttävä jousitus, tunnoton ohjaus, kovat muovimateriaalit. Korealaiset ovat selvästi löytäneet autojen suunnittelussa oman mukavuustasonsa. Tämä korostuu, kun koeajoon osui täysillä varusteilla ladattu Kia Sportage.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähemmän kaunis alkuKorealaiset autot tekivät todellisen maihinnousunsa Suomen markkinoille Hyundain (vuonna 2001), Daewoon (2003) ja Kian (2004) voimin. Näistä Hyundai oli koettanut kepillä jäätä jo 1990-luvun aikana.Kolmikon kehityskaarta ja sopeutumista Eurooppaan oli erityisen mielenkiintoista seurata. Alkuun autot näyttivät oudoilta, eräät mallit suorastaan rumilta, eikä makuasioista niiden kohdalla tarvinnut juuri kiistellä.Sisustuksetkaan eivät aivan vastanneet meikäläistä suuntausta. Kummallisia kojelautoja, halvan oloista muovia ja kaiken kukkuraksi erikoinen, imelä haju, joka paljasti auton kotimaan pelkän hajuaistin perusteella.Kehitys kehittyi…Sitten tapahtui – ja nopeassa tahdissa. Niin sanottu laatuvaikutelma, eli osien ja materiaalien yhteensopivuus sekä viimeistely koheni malli mallilta suorastaan hämmästyttävän nopeasti. Pian oli saavutettu jo kohtalaisen hyvä taso.Sama päti korealaisautojen ulkonäköön. Aluksi villit vinosilmäajovalot ja irvistävät maskit korvattiin traditionaalisilla. Sitten myös yleismuotoiluun otettiin vaikutteita muista automaista. Jossain välissä se tuoksukin katosi.Pinnan alla asiat olivat melko hyvällä mallilla jo ennen muodonmuutosta. Osa korealaisautoista oli itse asiassa yllättävän hyviä ajettavia, ja monessa muussakin ominaisuudessa koettiin ilahtumisen hetkiä.Vaikutti vain ajan kysymykseltä, milloin korealaiset saavuttaisivat japanilaiset ja eurooppalaiset, ja menisivät saman tien heittämällä ohitse. Osittain näin on tapahtunutkin. Etenkin, kun laatu on vastannut odotuksia ja takuut venytetty pitkiksi.Se lopullinen puristus on kuitenkin jäänyt toistaiseksi näkemättä. Itse asiassa tällä hetkellä näyttää siltä, että korealaisten lupaavasti kiihtynyt kehitys näyttää jopa pysähtyneen – ja mielenkiintoisin kysymys tässä on se, onko tuo tehty aivan tarkoituksella.…ja sitten pysähtyiKia Sportage, varustettuna malliston tehokkaimmalla dieselmoottorilla, nelivedolla, automaattivaihteistolla sekä toiseksi loisteliaimmalla varustetasolla kuvaa korealaisten nykytilaa erittäin hyvin.Etenkin noihin menneisiin muotoihin nähden auto näyttää monien mielestä yksiselitteisen hyvältä. Keulan ja perän ilmeet ovat rohkeat, mutteivät enää mauttomat. Salonkikelpoisuus maanosassamme on selvästi saavutettu.Sen sijaan sisustuksessa ei ole nähty uutta pitkään aikaan. Omituinen Sportagen kojelauta ei suinkaan ole, päinvastoin. Se miellyttää silmää ja on yksi havainnollisimmista, kun miltei jokaiselle toiminnolle on varattu oma, selkeä ja suurikokoinen nappulansa.Mutta hänelle, joka tykkää hypistellä kivan tuntuisia pintoja, nämä kovanliukkaat muovit eivät valitettavasti anna mitään. Välimatka eurooppalaisiin on venähtänyt suureksi kuin varkain, jälleen kerran.Asia kulminoituu koeajoauton Business Premium -varusteluun kuuluvaan nahkaverhoiluun. Sillä ei Sportagesta saa loistokasta, ainakaan näiden muoviosien kanssa. Liki 50 000 euron hintaan tätä jo toivoisi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa, muttei riemuaSelkeyden lisäksi Sportage tarjoaa oivat tilat. Ajoasennossa ja laakeassa istuimessa ei ole moitittavaa, ei liioin takaistuimen väljyydessä. Korin perussuunnittelu on korealaisilla siis enemmän kuin hallussa.Sitä vastoin alusta ja ohjaus palauttavat arjen. Jousitus tuntuu kautta linjan pintakovalta, kori keinahtelevalta ja ratin kautta välittyvä tuntuma puutteelliselta. Melutaso on suhteessa paremmalla tolalla.Ja kyse on sentään uudesta automallista. En jaksa uskoa, etteivätkö Kian suunnittelijat osaisi tehdä asioita paremminkin. Ilmeisesti on vain todettu, että nykytaso myy riittävän hyvin, eikä siitä ole ainakaan toistaiseksi syytä kiirehtiä eteenpäin.Autoonsa vaativasti suhtautuvalle tämä valitettavasti ilmenee tietynlaisena vanhanaikaisuutena. Edullisimmillaan Sportage irtoaa bensaetuvetona melkein puolet halvemmalla. 27 000 euron luokassa laatuvaikutelma alkaakin jo riittää, mutta vain juuri ja juuri.Tietotaidon piilotteluaJäämme siis odottamaan, milloin aivan ilmeinen tietotaito suodattuu itse tuotteisiin. Pallo automaailman valloitukseen on nyt siis korealaisilla itsellään. Nurkan takana odottaa taatusti kaikenlaista, eli viimeistä sanaa ei ole varmastikaan ole vielä sanottu.Toivotammekin uuden takavetoisen Kia Stingerin kaltaiset valopilkut tervetulleiksi myös maltillisemman hintaisten Kia-mallien keskuuteen.Lue lisää: Kia SportageTeksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Kia Sportage 2.0 AWD CRDi Business Premium A/T 185 hv Hinta alkaen 49 991 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 991 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 136 kW (185 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 166 g/km Mitat pituus 4480 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1645 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous