30.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Työmatkat töpselistä – Volkswagen Passat Variant GTE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suurempi akku antaa lisää toimintamatkaa Volkswagen Passat Variant GTE -lataushybridiin. Hyvää: päästötön ajo, tilat, mukavuus, helppokäyttöisyys, ajettavuus. Huonoa: ei pikalatausta, ei nelivetoa. Lataushybridit ovat tämän hetken kuumottavin trendi ainakin uutta työsuhdeautoa halajavien keskuudessa. Ei siksi, että ne olisivat jotenkin ylivoimaisia, vaan koska niiden viralliset päästöarvot lasketaan valtaosin sähkökäytöllä.Päästöperusteinen verotus on ladattaville hybrideille edullinen, vaikka latausjohto makaisi käyttämättömänä takakontissa. Näin työsuhdeautoilija saa tehokkaan kulkupelin, ja firman autokanta näyttää ilmoitettujen grammojen valossa edistyksellisen puhtaalta. Yksi suosikeista on Volkswagen Passat Variant GTE, lataushybridien konkari, joka jo uudistui kevyesti samalla kun kilpailijat vasta aloittelevat. Pahin kilpailija lienee oman talon juuri esitelty Škoda Superb iV.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäivitetty viihdejärjestelmäPassatin muutokset ovat maltillisia. Keulassa valot, puskuri ja maski ovat saaneet tuoreemmat muodot, ja perässä mallinimi on levitetty polleammin takaluukun reunaan. GTE-logot sen sijaan ovat vaatimattomammat, mutta sinistä tehosteväriä on edelleen niin jarrusatuloissa kuin tikkauksissakin. Sisälläkin hienovarainen jalostus on riittänyt. Isommat näytöt ovat grafiikaltaan tarkemmat, ja viisarikellon tilalla on halvan oloinen ”Passat”-teksti. Viihdejärjestelmä yhteyksineen on nopeampi ja helpompi käyttää lisääntyneistä ominaisuuksistaan huolimatta. Turvajärjestelmiin on lisätty hätäväistöavustin. Autonomisen ajon kehutaan sujuvan aiempaa paremmin, mutta tarkempi etukamera ja paikannustieto eivät saa tolkkua tiestömme surkeista kaistamerkinnöistä.Vauhdista riippuen hoipertelevat ajolinjat joko hävettävät tai pelottavat. Onneksi Passatia ajaa itsekin mielellään, ajettavuus ja mukavuus kuuluvat auton vahvuuksiin.Päästöttömästi lähes 50 kmGTE-lataushybridin uusi akusto ei vie tilaa takakontin alta sen enempää kuin ennenkään, ja välipohjan alle jääkin tila latauskaapeleille. Energiaa akkuun kuitenkin sopii enemmän. Nyt päästötöntä sähköistä ajoa luvataan 55 kilometriä – koeajo osoitti, että 50 km oli käytännössä ylitsepääsemätön rajapyykki, jos lämmitystä tarvitsi vähänkin käyttää. Useimpien työmatkaan tämä riittää kuitenkin mainiosti, ja täyslataus tavallisesta pistorasiasta kestää kuutisen tuntia.Pelkällä sähköllä liikkeellelähdöt ovat rivakoita, mutta moottoritienopeuksissa voima ehtyy. Polttomoottori tarjoaa kuitenkin tehoreserviä kaasun painalluksella, yhteisteho 218 hevosvoimaa riittää kiitettäviin suoritusarvoihin, vaikka auto painaa 1 800 kiloa.Positiivisena puolena hybriditekniikan lisäpaino pehmentää muuten napakka-alustaisen Passatin kyytiä. Omatunto ei joudu koetukselle akun tyhjennyttyäkään, sillä hybriditekniikan avustuksella Passat GTE selviää kevyessä ajossa 6 l/100 km keskikulutuksella.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen Passat Variant GTE Plug-In Hybrid 160 kW DSG Hinta alkaen 49 312 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 684 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 115 kW (156 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö 13 kWh. Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 33 g/km Mitat pituus 4773 mm, leveys 1832 mm, korkeus 1521 mm, akseliväli 2786 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous