30.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Työmatkat töpselistä – Volkswagen Passat Variant GTE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suurempi akku antaa lisää toimintamatkaa Volkswagen Passat Variant GTE -lataushybridiin. Hyvää: päästötön ajo, tilat, mukavuus, helppokäyttöisyys, ajettavuus. Huonoa: ei pikalatausta, ei nelivetoa. Lataushybridit ovat tämän hetken kuumottavin trendi ainakin uutta työsuhdeautoa halajavien keskuudessa. Ei siksi, että ne olisivat jotenkin ylivoimaisia, vaan koska niiden viralliset päästöarvot lasketaan valtaosin sähkökäytöllä.Päästöperusteinen verotus on ladattaville hybrideille edullinen, vaikka latausjohto makaisi käyttämättömänä takakontissa. Näin työsuhdeautoilija saa tehokkaan kulkupelin, ja firman autokanta näyttää ilmoitettujen grammojen valossa edistyksellisen puhtaalta. Yksi suosikeista on Volkswagen Passat Variant GTE, lataushybridien konkari, joka jo uudistui kevyesti samalla kun kilpailijat vasta aloittelevat. Pahin kilpailija lienee oman talon juuri esitelty Škoda Superb iV.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäivitetty viihdejärjestelmäPassatin muutokset ovat maltillisia. Keulassa valot, puskuri ja maski ovat saaneet tuoreemmat muodot, ja perässä mallinimi on levitetty polleammin takaluukun reunaan. GTE-logot sen sijaan ovat vaatimattomammat, mutta sinistä tehosteväriä on edelleen niin jarrusatuloissa kuin tikkauksissakin. Sisälläkin hienovarainen jalostus on riittänyt. Isommat näytöt ovat grafiikaltaan tarkemmat, ja viisarikellon tilalla on halvan oloinen ”Passat”-teksti. Viihdejärjestelmä yhteyksineen on nopeampi ja helpompi käyttää lisääntyneistä ominaisuuksistaan huolimatta. Turvajärjestelmiin on lisätty hätäväistöavustin. Autonomisen ajon kehutaan sujuvan aiempaa paremmin, mutta tarkempi etukamera ja paikannustieto eivät saa tolkkua tiestömme surkeista kaistamerkinnöistä.Vauhdista riippuen hoipertelevat ajolinjat joko hävettävät tai pelottavat. Onneksi Passatia ajaa itsekin mielellään, ajettavuus ja mukavuus kuuluvat auton vahvuuksiin.Päästöttömästi lähes 50 kmGTE-lataushybridin uusi akusto ei vie tilaa takakontin alta sen enempää kuin ennenkään, ja välipohjan alle jääkin tila latauskaapeleille. Energiaa akkuun kuitenkin sopii enemmän. Nyt päästötöntä sähköistä ajoa luvataan 55 kilometriä – koeajo osoitti, että 50 km oli käytännössä ylitsepääsemätön rajapyykki, jos lämmitystä tarvitsi vähänkin käyttää. Useimpien työmatkaan tämä riittää kuitenkin mainiosti, ja täyslataus tavallisesta pistorasiasta kestää kuutisen tuntia.Pelkällä sähköllä liikkeellelähdöt ovat rivakoita, mutta moottoritienopeuksissa voima ehtyy. Polttomoottori tarjoaa kuitenkin tehoreserviä kaasun painalluksella, yhteisteho 218 hevosvoimaa riittää kiitettäviin suoritusarvoihin, vaikka auto painaa 1 800 kiloa.Positiivisena puolena hybriditekniikan lisäpaino pehmentää muuten napakka-alustaisen Passatin kyytiä. Omatunto ei joudu koetukselle akun tyhjennyttyäkään, sillä hybriditekniikan avustuksella Passat GTE selviää kevyessä ajossa 6 l/100 km keskikulutuksella.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen Passat Variant GTE Plug-In Hybrid 160 kW DSG Hinta alkaen 49 312 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 684 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 115 kW (156 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö 13 kWh. Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 33 g/km Mitat pituus 4773 mm, leveys 1832 mm, korkeus 1521 mm, akseliväli 2786 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti