12.3.2025

Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä

Kuva Eetu Kokkonen
Audi Q5

Radikaaleinta uuden Audi Q5:n kohdalla on se, ettei sitä tuoda Suomeen kuin lataushybridinä. Muuten muutokset ovat taattua tätä päivää.

Audi Q5 on ollut ensimmäisestä sukupolvestaan saakka suosittu katumaasturi varsin kilpaillussa luokassa. Kahden ensimmäisen sukupolven aikana mallia on myyty yhteensä 2,7 miljoonaa kappaletta, joka puhunee jotain maasturin muotoisen perheauton suosiosta.

Audi Q5

Edellisen sukupolven tapaan Q5:n kolmas sukupolvi tulee tarjolle kahdella eri korilla: perinteisempänä, pystyperäisenä SUVina, sekä viistommaksi vuoltuna Sportbackina. Etenkin Euroopassa Sportbackin odotetaan olevan suosittu ja nousevan jopa markkinoilla perinteisemmän korin ohi. Ulkomuodoltaan auto on muuttunut vähempien pokkauksien, sekä esimerkiksi päälleliimatun näköisen takaluukun listan karsimisen myötä rauhallisempaan suuntaan.

Audi Q5

Pituutta autolla on 4 717 millimetriä, leveyttä 1 900 mm ja korkeutta 1 642 mm. Akseliväliksi ilmoitetaan 2 820 mm. Perinteiseen automaailman kehityksen tapaan auto on siis kasvanut hieman joka suuntaan – paitsi akseliväli on pysynyt edeltäjän kanssa samana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tutut uudet ruudut

Uudistukset eivät sinällään ole mullistavia. Auto siirtyy nyt käyttämään PPC-perusrakennetta Audi A5:n tapaan, joten muutokset myös ovat hyvin samanlaisia. Q5 onkin ensimmäinen katumaasturi kyseiselle arkitehtuurille.

Audi Q5

Moottorivaihtoehtoja on tehtaalta useampia, mutta Suomen maahantuontiohjelmaan mahtuu ainoastaan lataushybridi, jollaista ei tosin vielä ensikoeajoissakaan ollut tarjolla. Ulkomailla on lisäksi tarjolla nyt koeajettu hybridi, jota valmistaja itse markkinoi nimellä MHEV+, eli kevythybridiplus. Kun kyse on kuitenkin ajoneuvosta, joka pystyy liikkumaan myös pelkän sähkömoottorin avulla, on virallisesti kyse täyshybridistä. Vaikkakin järjestelmä on toteutettu 48 voltin tekniikalla, joka on etenkin kevythybrideissä suosittu ratkaisu.

Ohjaamossa yhdistyy 11,9-tuumainen mittaristonäyttö ja 14,5-tuumainen tietoviihdejärjestelmän ruutu. Lisähinnasta myös etumatkustajan paikalle saa oman kosketusnäyttönsä. Suuresta kokonaisnäyttöpinta-alasta huolimatta ohjaamon tunnelma on varsin rauhallinen, eli ulkopuolen tunnelma jatkuu myös sisällä. Noin 185-senttimetrinen mahtuu tilojen puolesta istumaan ”itsensä taakse” hyvin.

  • Tasapainoinen ajokokemus
  • Tilat
  • Voimalinjojen vähäisyys Suomessa
  • Rengasmelu varauksin

Myös muunneltavuus on hyvällä tolalla, kiitos kaatuvien takapenkin selkänojien ja etenkin pituussuunnassa säätyvien takapenkkien. Perinteisessä maasturikorissa tavaratila on luonnollisesti vetävämpi, mutta vain aivan hiukan: valmistajan ilmoittamien tietojen mukaan viistoperäinen kontti häviäisi perusmuodossa vain 5 litralla – ja täyteen kokoon laajentaessakin ainoastaan 58 l.

Suomeen syksyllä

Katumaasturien mittapuulla Audi Q5 on totuttuun tapaan ajettavuudeltaan suhteellisen jämäkkä. Koeajoautot oli varustettu lisävarusteisella ilmajousituksella, ja ainakin se kantoi auton massan hyvin isommissakin töyssyissä. Viimeistely oli jämäkämmän suuntainen, eikä auto juuri kallistellut mutkissa. Rengasmelu kuului kovemmissa nopeuksissa hieman sisälle, joka on eteläisemmän Euroopan paremmilla teillä harvinaista. Tätä kannattanee seurata kotimaan koeajolla ”sillä korvalla”.

Tuttuun tapaan auto tulee olemaan varsin laajasti personoitavissa erilaisilla varusteilla. Esimerkiksi vannekoko on valittavissa 18 ja 21 tuuman väliltä.

Lataushybridin teknisiä tietoja ei ole vielä vahvistettu, sillä valmistaja odottelee vielä tyyppihyväksyntää. Latausmallille arvioidaan kuitenkin noin 100 kilometrin täysin sähköistä toimintamatkaa.

Audi Q5

Kaikkiaan kyseessä on Audin kuluttajille varsin riskittömästi ja tyylilleen uskollisesti uudistunut tuote. Intohimoja auto ei ensiajolla herätä suuntaan tai toiseen, mutta ei se toisaalta taida ollakaan 5-paikkaisen katumaasturin tehtävä. Kokonaisuudesta on kuitenkaan vaikea löytää ensituntumalta isompaa moitittavaa ja laatuvaikutelmakin on kunnossa. Palaamme aiheeseen myöhemmin syvällisemmän kotimaan koeajon muodossa. Suomeen uusi Audi Q5 saapuu syksyllä 2025.

Audi Q5 2,0 TFSI quattro

POLTTOMOOTTORI, neliveto
4-syl. bensiini/dieselmoottori 1 984 cm3
7-v. automaattivaihteisto
150 kW (204 hv), 340 Nm
WLTP-kulutus 6,9–7,9 l/100km
CO2-päästöt 156–180 g/km
Suorituskyky 0–100 km/h 7,2 s
huippunopeus 226 km/h

Mitat
Pituus            4 717 mm
Leveys           1 900 mm
Korkeus         1 647 mm
Akseliväli       2 820 mm
Tavaratila      520–1 473 l
Omamassa   1 970 kg
perävaunu    2 400 / 750 kg

Euro NCAP    ei testattu
Takuu            2 v
Hinta alkaen ei tiedossa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat