4.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Uusi, lupaava alku – Opel Insignia Grand Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehtävä Saksassa: koeaja uusi Opel Insignia Grand Sport 2.0 Turbo AT8 4x4. Loppuraportti: Kova ja älykäs tulokas, kilpailijat vaviskoon. Muuta: Pankkikaupunki Frankfurtissa Opelin sydänmailla on jo kesä. Hyvää: uusi automaattivaihteisto, muotoilu, älykäs neliveto, älyvalot, istuimet. Huonoa: tavaratilan koko, ohjaus, muovinen sisäilme. Opel ei aio jäädä sivustakatsojaksi kookkaan perheautoluokan markkinakakkua siivutettaessa. Itsevarmuutta antaa automerkin sydänmailla koeajettu uusi Opel Insignia Grand Sport 2.0 Turbo AT8 4x4.Vaikka edeltäjä ylsi Vuoden Autoksi Euroopassa, on uusi Insignia noussut premium-merkkien vanavedessä kehityksen portaissa askelman tai kaksi ylöspäin – pikkuveli-Astran jalanjäljissä.Kyse ei ole yhdestä ominaisuudesta vaan niiden summasta, jonka osasia ovat moderni moottorikatras, älykäs neliveto, mukautuvat valot, ajoavustimet, ergonomia-istuimet, sisätilojen viimeistely, kattava liitettävyys ja aiempaa onnistuneempi muotoilu.Sisäilme on moderni, mutta muovinen, tässä suhteessa kaukana premium-tasosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi alkuRüsselsheimissa laitettiin kaikki uusiksi. Oli jo aikakin, sillä nyt koeajetun Insignian edeltäjä esiteltiin vuonna 2008.Insignia on uusi perusrakennettaan myöten. Sutjakka viistoperä on edeltäjäänsä verrattuna akseliväliltään pidempi, mutta ylityksiltään lyhyempi. Pituutta on tullut hitusen lisää. Etenkin keulan muodoista voi löytää vaikutteita Opelin Monza-konseptiautosta.Akselivälin pidennys tuo lisäväljyyttä takana istuville.Kookas takaluukku mahdollistaa väljän lastausaukon. Tavaroille on tilaa tässä kokoluokassa niukat 490 litraa, takaistuinten selkänojat kaadettuna 1 450 litraa. Edeltäjän vastaavat luvut ovat 530 ja 1 470 litraa.Insignia Grand Sportin paino on keventynyt versiosta riippuen jopa 175 kiloa, myöhemmin esiteltävä farmarikorinen Sports Tourer tätäkin enemmän.Ruudikas tapausKoeajettavaksi valikoitui Insignian ruudikkain voimanlähde. Tällä voimanlähteellä varustettu auto on aina nelivetoinen.Kaksilitrainen suorasuihkutusturbo tarjoaa tehoa 260 hevosvoimaa (191 kW) ja vääntöä muhkeat 400 newtonmetriä. Bensiinimoottorin luvattu keskikulutus on 8,6 litraa/100 km.Uutta on kahdeksanlovinen automaattivaihteisto, joka osoittautuu ajossa erittäin jouhevatoimiseksi.Voimalinja toimii moitteitta, vaihteet vaihtuivat huomaamattomasti – tosin ajoittain turhaankin isoja vaihteita painottaen.Viisi muutaBensiinimoottoreista pihein on 1,5-litrainen suorasuihkutusturbo, joka on saatavana kahtena tehoversiona (140 hv/103 kW ja 165 hv/121 kW). Näillä moottoreilla luvattu yhdistetty kulutus sadalla kilometrillä on 5,7 litraa.1,6-litraisesta dieselmoottorista on kaksi tehoversiota (110 hv/81 kW ja 136 hv/100 kW). Keskikulutus näillä moottorein on 4,0–4,3 l/100 km. Dieselien kunkkuna on kaksilitrainen, jossa on tehoa 170 hevosvoimaa (125 kW).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOutoa tahmeuttaAjomelu on hyvin kurissa, vaikka autossa on muhkeat 20-tuumaiset renkaat, jotka helposti nypyttävät kulkua. Käytöstä edesauttaa koeajoauton lisävarusteinen FlexRide-alusta, joka mukauttaa iskunvaimentimet, ohjauksen, kaasun vasteen itsenäisesti tai kuljettajan valitseman ajotilan perusteella.Sport-ajoasetuksen vaikutus ajokäytökseen jää hailakaksi. Asetuksen kunnollinen koettelu jää myöhemmän kotimaan koeajon varaan.Ohjaus jättää toivomisen varaa. Auto pysyy paimentamatta ajolinjalla, ja ohjaus palauttaa, mutta ohjaustuntuma saisi olla tarkempi. Keskialueella on outoa tahmeutta.Yksilöllistä vääntöäInsignian uusi nelivetojärjestelmä ansaitsee etuliitteen älykäs, sillä takapyörien vääntömomentti säätyy yksilöllisesti sekunnin murto-osassa ajotilanteen mukaan. Taustalla on se, että taka-akselin perinteinen tasauspyörästö on korvattu kahdella monilevykytkimellä. Ajokäytöstä kohentaa uusi viidellä tukivarrella toteutettuun takajousitus.Insignian nelivetoratkaisu ohjaa kaarteessa ulommalle takapyörälle enemmän vääntömomenttia, mikä vähentää aliohjautumista ja parantaa hallittavuutta.Koeajossa sen voi aistia siitä, että kaarteeseen voi huoletta nojata reippaalla vauhdilla ja meno on vakaata läpi kaarteen – kuivalla tiellä. Mikään järjestelmä ei kumoa fysiikan lakeja, joten pidon kadotessa neliveto-Insigniankin kuskista tulee matkustaja.Uudet leditInsignian keulilla on uudet valot. Uuden sukupolven led-kaukovaloissa on 32 led-yksikköä. Ne mahdollistavat erilaiset valokuviot erilaisiin ajotilanteisiin. Valokeilan pituus, leveys ja muoto säätyvät portaattomasti.Insigniassa uutta kaarrevalokäytöstä edustavat IntelliLux LED® Matrix -ajovalot. Nimihirviö tarkoittaa sitä, että ohjauskulmasta riippuen ledien valovoimakkuus kasvaa sisäkaarteen puolella. Se taas kohentaa ajolinjan valaisua, mutta vähentää valoa ulkokaarteen puolelta.Suomeksi sanottuna: pilkkopimeässä näet minne olet ajamassa. Ja tällaisia ajo-olosuhteitahan meillä riittää!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHerkuilla hemmotellenOpelin ergonomiset etuistuimet tarkoittavat tanakkaa tukea. Sähkösäätöjen lisäksi on hieronta-, muisti- ja ilmastointi.Lämmitettävä tuulilasi, heijastusnäyttö, 360 asteen kamera ja mukautuva vakionopeussäädin lisäävät käyttömukavuutta. Turvaa luovat kaistanpitoavustin automaattisella ohjauskorjauksella ja kaistavahdilla. Uutta on takapuskurin tunnistimiin perustuva risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, joka havaitsee jopa 20 metrin päästä 90 asteen kulmassa sivuilta lähestyvät kohteet.Uusi Insignia on ensimmäinen Opel, joka on varustettu aktiivisella konepellillä. Se nousee törmäyksessä millisekunneissa ja suojaa jalankulkijaa.Suomessa toukokuussaHerkut ja turvallisuutta lisäävät avustimet käyvät tietty lompakon päälle, tulevatpa nämä varustasojen myötä tai erikseen ostettavina lisävarusteina.Uuden Insignian hinnat eivät ole vielä tiedossa, mutta kilvassa pärjätäkseen hintataso ei voi juuri nousta. Vaikka menestyksen eväät ovat olemassa, ovat kilpailijatkin – Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Renault Talisman, Toyota Avensis ja Škoda Superb – vahvoja.Uusi Insignia esitellään Suomessa toukokuun lopulla. Aluksi tarjolle tulee nyt koeajettu viisiovinen viistoperä. Suomessa ylivertainen suosikki eli farmarikorinen Grand Tourer tulee elo–syyskuulla.Teksti ja kuvat: Marko JokelaLisätietoja: www.opel.fi/insignia Opel Insignia Grand Sport 2.0 Turbo AT8 4x4 Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 191 kW (260 hv) Vääntö 400 Nm (2500–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (2500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 197 g/km Mitat pituus 4897 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2829 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa