4.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Uusi, lupaava alku – Opel Insignia Grand Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehtävä Saksassa: koeaja uusi Opel Insignia Grand Sport 2.0 Turbo AT8 4x4. Loppuraportti: Kova ja älykäs tulokas, kilpailijat vaviskoon. Muuta: Pankkikaupunki Frankfurtissa Opelin sydänmailla on jo kesä. Hyvää: uusi automaattivaihteisto, muotoilu, älykäs neliveto, älyvalot, istuimet. Huonoa: tavaratilan koko, ohjaus, muovinen sisäilme. Opel ei aio jäädä sivustakatsojaksi kookkaan perheautoluokan markkinakakkua siivutettaessa. Itsevarmuutta antaa automerkin sydänmailla koeajettu uusi Opel Insignia Grand Sport 2.0 Turbo AT8 4x4.Vaikka edeltäjä ylsi Vuoden Autoksi Euroopassa, on uusi Insignia noussut premium-merkkien vanavedessä kehityksen portaissa askelman tai kaksi ylöspäin – pikkuveli-Astran jalanjäljissä.Kyse ei ole yhdestä ominaisuudesta vaan niiden summasta, jonka osasia ovat moderni moottorikatras, älykäs neliveto, mukautuvat valot, ajoavustimet, ergonomia-istuimet, sisätilojen viimeistely, kattava liitettävyys ja aiempaa onnistuneempi muotoilu.Sisäilme on moderni, mutta muovinen, tässä suhteessa kaukana premium-tasosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi alkuRüsselsheimissa laitettiin kaikki uusiksi. Oli jo aikakin, sillä nyt koeajetun Insignian edeltäjä esiteltiin vuonna 2008.Insignia on uusi perusrakennettaan myöten. Sutjakka viistoperä on edeltäjäänsä verrattuna akseliväliltään pidempi, mutta ylityksiltään lyhyempi. Pituutta on tullut hitusen lisää. Etenkin keulan muodoista voi löytää vaikutteita Opelin Monza-konseptiautosta.Akselivälin pidennys tuo lisäväljyyttä takana istuville.Kookas takaluukku mahdollistaa väljän lastausaukon. Tavaroille on tilaa tässä kokoluokassa niukat 490 litraa, takaistuinten selkänojat kaadettuna 1 450 litraa. Edeltäjän vastaavat luvut ovat 530 ja 1 470 litraa.Insignia Grand Sportin paino on keventynyt versiosta riippuen jopa 175 kiloa, myöhemmin esiteltävä farmarikorinen Sports Tourer tätäkin enemmän.Ruudikas tapausKoeajettavaksi valikoitui Insignian ruudikkain voimanlähde. Tällä voimanlähteellä varustettu auto on aina nelivetoinen.Kaksilitrainen suorasuihkutusturbo tarjoaa tehoa 260 hevosvoimaa (191 kW) ja vääntöä muhkeat 400 newtonmetriä. Bensiinimoottorin luvattu keskikulutus on 8,6 litraa/100 km.Uutta on kahdeksanlovinen automaattivaihteisto, joka osoittautuu ajossa erittäin jouhevatoimiseksi.Voimalinja toimii moitteitta, vaihteet vaihtuivat huomaamattomasti – tosin ajoittain turhaankin isoja vaihteita painottaen.Viisi muutaBensiinimoottoreista pihein on 1,5-litrainen suorasuihkutusturbo, joka on saatavana kahtena tehoversiona (140 hv/103 kW ja 165 hv/121 kW). Näillä moottoreilla luvattu yhdistetty kulutus sadalla kilometrillä on 5,7 litraa.1,6-litraisesta dieselmoottorista on kaksi tehoversiota (110 hv/81 kW ja 136 hv/100 kW). Keskikulutus näillä moottorein on 4,0–4,3 l/100 km. Dieselien kunkkuna on kaksilitrainen, jossa on tehoa 170 hevosvoimaa (125 kW).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOutoa tahmeuttaAjomelu on hyvin kurissa, vaikka autossa on muhkeat 20-tuumaiset renkaat, jotka helposti nypyttävät kulkua. Käytöstä edesauttaa koeajoauton lisävarusteinen FlexRide-alusta, joka mukauttaa iskunvaimentimet, ohjauksen, kaasun vasteen itsenäisesti tai kuljettajan valitseman ajotilan perusteella.Sport-ajoasetuksen vaikutus ajokäytökseen jää hailakaksi. Asetuksen kunnollinen koettelu jää myöhemmän kotimaan koeajon varaan.Ohjaus jättää toivomisen varaa. Auto pysyy paimentamatta ajolinjalla, ja ohjaus palauttaa, mutta ohjaustuntuma saisi olla tarkempi. Keskialueella on outoa tahmeutta.Yksilöllistä vääntöäInsignian uusi nelivetojärjestelmä ansaitsee etuliitteen älykäs, sillä takapyörien vääntömomentti säätyy yksilöllisesti sekunnin murto-osassa ajotilanteen mukaan. Taustalla on se, että taka-akselin perinteinen tasauspyörästö on korvattu kahdella monilevykytkimellä. Ajokäytöstä kohentaa uusi viidellä tukivarrella toteutettuun takajousitus.Insignian nelivetoratkaisu ohjaa kaarteessa ulommalle takapyörälle enemmän vääntömomenttia, mikä vähentää aliohjautumista ja parantaa hallittavuutta.Koeajossa sen voi aistia siitä, että kaarteeseen voi huoletta nojata reippaalla vauhdilla ja meno on vakaata läpi kaarteen – kuivalla tiellä. Mikään järjestelmä ei kumoa fysiikan lakeja, joten pidon kadotessa neliveto-Insigniankin kuskista tulee matkustaja.Uudet leditInsignian keulilla on uudet valot. Uuden sukupolven led-kaukovaloissa on 32 led-yksikköä. Ne mahdollistavat erilaiset valokuviot erilaisiin ajotilanteisiin. Valokeilan pituus, leveys ja muoto säätyvät portaattomasti.Insigniassa uutta kaarrevalokäytöstä edustavat IntelliLux LED® Matrix -ajovalot. Nimihirviö tarkoittaa sitä, että ohjauskulmasta riippuen ledien valovoimakkuus kasvaa sisäkaarteen puolella. Se taas kohentaa ajolinjan valaisua, mutta vähentää valoa ulkokaarteen puolelta.Suomeksi sanottuna: pilkkopimeässä näet minne olet ajamassa. Ja tällaisia ajo-olosuhteitahan meillä riittää!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHerkuilla hemmotellenOpelin ergonomiset etuistuimet tarkoittavat tanakkaa tukea. Sähkösäätöjen lisäksi on hieronta-, muisti- ja ilmastointi.Lämmitettävä tuulilasi, heijastusnäyttö, 360 asteen kamera ja mukautuva vakionopeussäädin lisäävät käyttömukavuutta. Turvaa luovat kaistanpitoavustin automaattisella ohjauskorjauksella ja kaistavahdilla. Uutta on takapuskurin tunnistimiin perustuva risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, joka havaitsee jopa 20 metrin päästä 90 asteen kulmassa sivuilta lähestyvät kohteet.Uusi Insignia on ensimmäinen Opel, joka on varustettu aktiivisella konepellillä. Se nousee törmäyksessä millisekunneissa ja suojaa jalankulkijaa.Suomessa toukokuussaHerkut ja turvallisuutta lisäävät avustimet käyvät tietty lompakon päälle, tulevatpa nämä varustasojen myötä tai erikseen ostettavina lisävarusteina.Uuden Insignian hinnat eivät ole vielä tiedossa, mutta kilvassa pärjätäkseen hintataso ei voi juuri nousta. Vaikka menestyksen eväät ovat olemassa, ovat kilpailijatkin – Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Renault Talisman, Toyota Avensis ja Škoda Superb – vahvoja.Uusi Insignia esitellään Suomessa toukokuun lopulla. Aluksi tarjolle tulee nyt koeajettu viisiovinen viistoperä. Suomessa ylivertainen suosikki eli farmarikorinen Grand Tourer tulee elo–syyskuulla.Teksti ja kuvat: Marko JokelaLisätietoja: www.opel.fi/insignia Opel Insignia Grand Sport 2.0 Turbo AT8 4x4 Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 191 kW (260 hv) Vääntö 400 Nm (2500–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (2500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 197 g/km Mitat pituus 4897 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2829 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”