24.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: uusittu Renault Mégane on hybridinäkin huomaamaton Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hienohiottu Renault Mégane kätkee sisuksiinsa myös lataushybridin. Hyvää: vaivattomuus, mukavuus. Huonoa: kulutukset. Neljännen sukupolven Renault Mégane on jo viisivuotias, mutta ikääntynyt varsin hyvin. Kevyeen kasvojenkohotukseen kuuluivat täysled-valot sekä uusi etupuskuri. Hybridimaailmaan Renault tuo latausmahdollisuudella varustetun mielenkiintoisen E-Tech-voimalinjan. Korimallina on tällöin Sport Tourerina tunnettava farmari. Hybridin myötä Mégane marssii mukaan hintakilpailuun. Merkin pienempi crossover Captur toki luo lataushybridien otsikot alle 30 000 euron hinnallaan, mutta Mégane mukavoittaa matkaa selvästi vain muutaman tuhannen lisäpanostuksella. Edullisimmillaan Mégane Sport Tourer E-Tech onkin saatavilla 32 390 euron hintaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukaan digiloikkaan Lisäeuroilla hankittavien näyttöjen kokoa on kasvatettu. Uusi 10,2-tuumainen digimittaristo mahduttaa tarpeelliset tiedot yhteen näkymään, ja lisähintainen heijastusnäyttö tukee tätä. Niin ikään uuden 9,3-tuumaisen kosketusnäytön yhteyteen on paritettu riittävä rivistö kiinteitä painikkeita. Tietoviihdejärjestelmän osalta ärsyttämään jää kovassa auringonpaisteessa hieman heikko näkyvyys sekä viive radiokanavaa vaihdettaessa. Tuo, kuten myös navigaattorin käskytys, kannattaa suorittaa suomeksi äänikomennoin. Navigaattori näyttää muun muassa polttoaineen hinnat, latauspisteet ja kameratolpat. Sisätilat edustavat luokassaan asiallista keskitasoa. Hybriditekniikan vaatiman tilankin jälkeen kontti on 447-litrainen, ja jopa välipohjan alta löytyy tilaa. Sulava ajettava Mégane E-Techin voimalinja koostuu 1,6-litraisesta vapaasti hengittävästä bensakoneesta, mielenkiintoisesta monitilavaihteistosta, sähkömoottorista sekä akkupaketista. Kuljettajalle tämä ei näy millään tavoin, sillä voimalinja toimii sulavasti kaikissa tilanteissa. Tehtäväksi jää käännellä rattia sekä polkea kahta poljinta, joista jälkimmäisten tuntuma tosin on jousimainen ja luonnoton. Sen sijaan ohjauksesta löytyy liukkaimmilla keleillä jopa hieman tuntoa, mutta kolme turhaa asetusta säätävät vain raskautta. Auton kokoluokka paljastuu kaikkein karkeimmilla kestopäällysteillä lievänä rengasmeluna, mutta pääosin kyseessä on erittäin mukava matkakumppani. Erityisesti alustan mukavuus miellyttää. Pakkanen syö sähköajon Renaultin hybridit käynnistävät talvipakkasilla aina polttomoottorin auton matkustamon lämmittämiseksi, joten emme päässeet koeajossa yhtäkään kokonaista matkaa pelkällä sähköllä. Pitkillä matkoilla, joilla akku loppuu joka tapauksessa kesken, tällainen toimintamalli on jopa suotavaa – lyhyemmillä ei niinkään. Ahkerasti lataileva pääsee toki mataliin kulutuksiin, mutta muussa tapauksessa polttoainetta palaa. Kylmällä kelillä ja vähillä lataamisilla kulutus nousi 5,7 l/100 km -lukemaan, mikä lähentelee jo perinteisen polttomoottoriauton vastaavaa. Tämä on tietenkin väärä tapa lataushybridin käyttöön, mutta osoittaa yhtä kaikki väärinkäytön vaikutukset. Sähköäkin kuluu kylmällä yllättävän paljon, kun huomioi sen, että Mégane hyödyntää polttomoottoria lämmitykseen. Latauksen huipputehokin on vain 3,6 kilowattia, joten asiointilataaminen kannattaa unohtaa. Kotitalouspistokkeesta akku täyttyy noin viidessä tunnissa. Lopulta hybridivoimalinja jää siis varsin huomaamattomaksi myös kulutuksen kulmasta – ainakin pakkasella. Lataushybridin omistaja halunnee liikkua pelkällä sähköllä, minkä Mégane E-Tech sallisi muina vuodenaikoina. Ehkä mallia ei kuitenkaan kannata lytätä pelkästään kylmän talven takia. Teksti ja kuvat: Henri Posa Renault Mégane Sport Tourer E-Tech Plug-in Hybrid Intens Hinta alkaen 34 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 712 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, automaattinen monitilavaihteisto, etuveto. Teho 67 kW (91 hv), 5600 r/min Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 9,8 / 7 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 46 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 116 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 178 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 30 g/km Mitat pituus 4626 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1449 mm, akseliväli 2712 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe