24.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: uusittu Renault Mégane on hybridinäkin huomaamaton Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hienohiottu Renault Mégane kätkee sisuksiinsa myös lataushybridin. Hyvää: vaivattomuus, mukavuus. Huonoa: kulutukset. Neljännen sukupolven Renault Mégane on jo viisivuotias, mutta ikääntynyt varsin hyvin. Kevyeen kasvojenkohotukseen kuuluivat täysled-valot sekä uusi etupuskuri. Hybridimaailmaan Renault tuo latausmahdollisuudella varustetun mielenkiintoisen E-Tech-voimalinjan. Korimallina on tällöin Sport Tourerina tunnettava farmari. Hybridin myötä Mégane marssii mukaan hintakilpailuun. Merkin pienempi crossover Captur toki luo lataushybridien otsikot alle 30 000 euron hinnallaan, mutta Mégane mukavoittaa matkaa selvästi vain muutaman tuhannen lisäpanostuksella. Edullisimmillaan Mégane Sport Tourer E-Tech onkin saatavilla 32 390 euron hintaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukaan digiloikkaan Lisäeuroilla hankittavien näyttöjen kokoa on kasvatettu. Uusi 10,2-tuumainen digimittaristo mahduttaa tarpeelliset tiedot yhteen näkymään, ja lisähintainen heijastusnäyttö tukee tätä. Niin ikään uuden 9,3-tuumaisen kosketusnäytön yhteyteen on paritettu riittävä rivistö kiinteitä painikkeita. Tietoviihdejärjestelmän osalta ärsyttämään jää kovassa auringonpaisteessa hieman heikko näkyvyys sekä viive radiokanavaa vaihdettaessa. Tuo, kuten myös navigaattorin käskytys, kannattaa suorittaa suomeksi äänikomennoin. Navigaattori näyttää muun muassa polttoaineen hinnat, latauspisteet ja kameratolpat. Sisätilat edustavat luokassaan asiallista keskitasoa. Hybriditekniikan vaatiman tilankin jälkeen kontti on 447-litrainen, ja jopa välipohjan alta löytyy tilaa. Sulava ajettava Mégane E-Techin voimalinja koostuu 1,6-litraisesta vapaasti hengittävästä bensakoneesta, mielenkiintoisesta monitilavaihteistosta, sähkömoottorista sekä akkupaketista. Kuljettajalle tämä ei näy millään tavoin, sillä voimalinja toimii sulavasti kaikissa tilanteissa. Tehtäväksi jää käännellä rattia sekä polkea kahta poljinta, joista jälkimmäisten tuntuma tosin on jousimainen ja luonnoton. Sen sijaan ohjauksesta löytyy liukkaimmilla keleillä jopa hieman tuntoa, mutta kolme turhaa asetusta säätävät vain raskautta. Auton kokoluokka paljastuu kaikkein karkeimmilla kestopäällysteillä lievänä rengasmeluna, mutta pääosin kyseessä on erittäin mukava matkakumppani. Erityisesti alustan mukavuus miellyttää. Pakkanen syö sähköajon Renaultin hybridit käynnistävät talvipakkasilla aina polttomoottorin auton matkustamon lämmittämiseksi, joten emme päässeet koeajossa yhtäkään kokonaista matkaa pelkällä sähköllä. Pitkillä matkoilla, joilla akku loppuu joka tapauksessa kesken, tällainen toimintamalli on jopa suotavaa – lyhyemmillä ei niinkään. Ahkerasti lataileva pääsee toki mataliin kulutuksiin, mutta muussa tapauksessa polttoainetta palaa. Kylmällä kelillä ja vähillä lataamisilla kulutus nousi 5,7 l/100 km -lukemaan, mikä lähentelee jo perinteisen polttomoottoriauton vastaavaa. Tämä on tietenkin väärä tapa lataushybridin käyttöön, mutta osoittaa yhtä kaikki väärinkäytön vaikutukset. Sähköäkin kuluu kylmällä yllättävän paljon, kun huomioi sen, että Mégane hyödyntää polttomoottoria lämmitykseen. Latauksen huipputehokin on vain 3,6 kilowattia, joten asiointilataaminen kannattaa unohtaa. Kotitalouspistokkeesta akku täyttyy noin viidessä tunnissa. Lopulta hybridivoimalinja jää siis varsin huomaamattomaksi myös kulutuksen kulmasta – ainakin pakkasella. Lataushybridin omistaja halunnee liikkua pelkällä sähköllä, minkä Mégane E-Tech sallisi muina vuodenaikoina. Ehkä mallia ei kuitenkaan kannata lytätä pelkästään kylmän talven takia. Teksti ja kuvat: Henri Posa Renault Mégane Sport Tourer E-Tech Plug-in Hybrid Intens Hinta alkaen 34 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 712 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, automaattinen monitilavaihteisto, etuveto. Teho 67 kW (91 hv), 5600 r/min Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 9,8 / 7 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 46 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 116 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 178 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 30 g/km Mitat pituus 4626 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1449 mm, akseliväli 2712 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan