20.10.2018

Koeajo: Uutta potkua keulille – Nissan Qashqai

Nissan Qashqai

Nissanin uusi bensiinimoottori ja kaksoiskytkinautomaatti tuoreuttavat Qashqain voimalinjan. Hyvää: automaattivaihteisto, moottori, alavääntö, ajon aikainen meluttomuus. Huonoa: tarjolla vasta ensi vuonna.

Nissan Qashqai saa uuden bensiinimoottorin: 1,2- ja 1,6-litraiset edeltäjät korvautuvat uudella 1,3-litraisella voimanlähteellä, josta tulee tarjolle kaksi tehoversiota.

Koeajoimme Suomessa ikisuositun katumaasturin automaattivaihteisena Barcelonan ympäristössä: se kantaa mallinimeä Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT.

Moottoriuudistus on erittäin tervetullut, olihan 1,2-litrainen edeltäjä arkiajossa heikon alavääntönsä vuoksi työläs käskytettävä.

Nissan Qashqai

Uusi moottori tulee Suomessa tarjolle loka-marraskuun vaihteessa. Ja uusi seitsenlovinen DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto korvaa aiemman kumihihnamaisesti käyttäytyneen CVT-automaatin, jota harva jää kaipaamaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi tehoversiota

Valittavana on kaksi tehoversiota, joissa on ruutia 140 tai 160 hevosvoimaa. Tehoa on nyt tarjolla aika lailla aiempaa enemmän, sillä 1,2-litraisessa edeltäjässä hevosvoimia oli 115.

Moottoreista pienempitehoisen jatkeena on kuusilovinen manuaalivaihteisto, väkevämmän moottori valitseva voi valita manuaalin ja automaattivaihteiston välillä.

Tehon lisäksi vääntöä on aiempaa enemmän. Manuaalivaihteisena vääntöarvo on 240 tai 260 newtonmetriä, automaattivaihteisena 270 newtonmetriä.

Nissan Qashqai

Uusi moottori on kehitetty yhteistyössä Daimlerin kanssa.

Miellyttävä tuttavuus

Moottoreista tehokkaampi on miellyttävä tuttavuus: säyseä-ääninen ja riittävän tehokas. Liikkeellelähdöt hoituvat vaivattomasti eikä ohituksiakaan tarvitse arkailla.

Auto kiihtyy kerkeästi, muttei elämöi häiritsevästi koska vahvemman alaväännön vuoksi kierroksia ei tarvitse turhaan nostattaa. Ominaisuus hellii korvia, sillä matkustamossa on ajon aikana miellyttävän hiljaista, ellei renkaiden rallatusta lasketa.

Uusi moottori on aiempaa pihimpi ja päästötkin ovat tippuneet. Valmistajan mukaan kulutus on laskenut kymmenisen prosenttia edeltäjään verrattuna.

Nissan Qashqai

Kulutusta on saatu pienennettyä muokkaamalla moottorin rakennetta: polttoaineen ruiskutusjärjestelmää ja palotilaa on paranneltu, kitkaa on vähennetty ja turboahdin on optimoitu.

Uudistettu rakenne tuo hyvää myös käyttökuluissa. Huoltoväli on pidentynyt 20 000 kilometristä 30 000 kilometriin.

Vakuuttava uusi vaihteisto

Uusi kaksoiskytkinautomaatti osoittautuu koeajossa nöyräksi matkakumppaniksi, joka ei turhia nikottele vaan tekee ajamisesta jouhean vaivatonta. Vaihtohetkiä ei juuri havaitse, eikä kiihdytyksissä esiinny turhia viivyttelyjä. Nollasta sataan Qashqai kerkiää 9,9 sekunnissa.

Nissan Qashqai

Uusi vaihteisto tulee tarjolle hieman uutta moottoria myöhemmin eli helmi-maaliskuulla. Auton hintakin selviää vasta tuonnempana.

Kulutuksesta ei ole lyhyehkön koeajon perusteella vielä paljoa kerrottavaa. Luvattu keskikulutus on 5,3 litraa satasella, joka perustuu NEDC-arvoon ja takaisinlaskentaan. WLTP-mittaukseen perustuvia kulutuslukemia automaattivaihteiselle versiolle ei ole vielä käytössä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pikkuvelikin hoitaa hommat

Koeajettu alempitehoinen eli 140-hevosvoimainen osoittautuu aika ajoin hieman puhdittomaksi, mutta kyllä silläkin arkiajot hoitaa.

Nissan Qashqai

Tämän moottorin jatkeena oleva kuusilovinen manuaalivaihteisto toimii napakasti. Käytettävyyttä tosin häiritsevät kuusilovisen vaihdevivun turhan laajat liikeradat.

Varovasti muokattu

Ensimmäisen sukupolven Nissan Qashqai tuli tarjolle vuonna 2007. Euroopassa automalli korvasi epäsuorasti Nissan Almeran. Keväällä 2010 Qashqai kävi läpi kasvojenkohotuksen, jossa uudistui eritoten keulailme. Sen jälkeen Qashqai on uudistunut usein pienehköin askelin.

Nissan Qashqai

Viime kesäksi Qashqai uudistui kevyesti, eikä tätä edeltävästä uudistumisesta ole kuin vuosi. Uudistuksissa Qashqaihin on tullut muun muassa kuljettajaa avustava älykäs turva-avustimien katras sekä moderni ja liitettävyyttä monipuolistava Nissan Connect -tietoviihdejärjestelmä.

Valtaosa Qashqaista ostetaan etuvetoisina. Suomessa nelivetoisena japanilaisensa haluaa vain yksi sadasta.

Qashqain tyypillisesti maltilliset uudistukset ymmärtää: miksi muuttaa sitä, mikä on suosiossa. Muutos on aina riski. Iso muutos voi olla iso riski – ja mahdollisuus. Nyt kokoistensa katumaasturien markkinajohtaja uudistui voimalinjojensa puolesta edukseen.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Lisätietoja: www.nissan.fi/qashqai

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 160 DCT

Moottori

Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

118 kW (160 hv), 5500 r/min

Vääntö

270 Nm (2000 r/min)

Vääntö

270 Nm (2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,9 s

Huippunopeus

200 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

122 g/km

Mitat

pituus 4394 mm, leveys 1806 mm, korkeus 1590 mm, akseliväli 2646 mm

Muu tieto

Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 500/695 kg.

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat