20.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Uutta potkua keulille – Nissan Qashqai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissanin uusi bensiinimoottori ja kaksoiskytkinautomaatti tuoreuttavat Qashqain voimalinjan. Hyvää: automaattivaihteisto, moottori, alavääntö, ajon aikainen meluttomuus. Huonoa: tarjolla vasta ensi vuonna. Nissan Qashqai saa uuden bensiinimoottorin: 1,2- ja 1,6-litraiset edeltäjät korvautuvat uudella 1,3-litraisella voimanlähteellä, josta tulee tarjolle kaksi tehoversiota. Koeajoimme Suomessa ikisuositun katumaasturin automaattivaihteisena Barcelonan ympäristössä: se kantaa mallinimeä Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT. Moottoriuudistus on erittäin tervetullut, olihan 1,2-litrainen edeltäjä arkiajossa heikon alavääntönsä vuoksi työläs käskytettävä. Uusi moottori tulee Suomessa tarjolle loka-marraskuun vaihteessa. Ja uusi seitsenlovinen DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto korvaa aiemman kumihihnamaisesti käyttäytyneen CVT-automaatin, jota harva jää kaipaamaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi tehoversiota Valittavana on kaksi tehoversiota, joissa on ruutia 140 tai 160 hevosvoimaa. Tehoa on nyt tarjolla aika lailla aiempaa enemmän, sillä 1,2-litraisessa edeltäjässä hevosvoimia oli 115. Moottoreista pienempitehoisen jatkeena on kuusilovinen manuaalivaihteisto, väkevämmän moottori valitseva voi valita manuaalin ja automaattivaihteiston välillä. Tehon lisäksi vääntöä on aiempaa enemmän. Manuaalivaihteisena vääntöarvo on 240 tai 260 newtonmetriä, automaattivaihteisena 270 newtonmetriä. Uusi moottori on kehitetty yhteistyössä Daimlerin kanssa. Miellyttävä tuttavuus Moottoreista tehokkaampi on miellyttävä tuttavuus: säyseä-ääninen ja riittävän tehokas. Liikkeellelähdöt hoituvat vaivattomasti eikä ohituksiakaan tarvitse arkailla. Auto kiihtyy kerkeästi, muttei elämöi häiritsevästi koska vahvemman alaväännön vuoksi kierroksia ei tarvitse turhaan nostattaa. Ominaisuus hellii korvia, sillä matkustamossa on ajon aikana miellyttävän hiljaista, ellei renkaiden rallatusta lasketa. Uusi moottori on aiempaa pihimpi ja päästötkin ovat tippuneet. Valmistajan mukaan kulutus on laskenut kymmenisen prosenttia edeltäjään verrattuna. Kulutusta on saatu pienennettyä muokkaamalla moottorin rakennetta: polttoaineen ruiskutusjärjestelmää ja palotilaa on paranneltu, kitkaa on vähennetty ja turboahdin on optimoitu. Uudistettu rakenne tuo hyvää myös käyttökuluissa. Huoltoväli on pidentynyt 20 000 kilometristä 30 000 kilometriin. Vakuuttava uusi vaihteisto Uusi kaksoiskytkinautomaatti osoittautuu koeajossa nöyräksi matkakumppaniksi, joka ei turhia nikottele vaan tekee ajamisesta jouhean vaivatonta. Vaihtohetkiä ei juuri havaitse, eikä kiihdytyksissä esiinny turhia viivyttelyjä. Nollasta sataan Qashqai kerkiää 9,9 sekunnissa. Uusi vaihteisto tulee tarjolle hieman uutta moottoria myöhemmin eli helmi-maaliskuulla. Auton hintakin selviää vasta tuonnempana. Kulutuksesta ei ole lyhyehkön koeajon perusteella vielä paljoa kerrottavaa. Luvattu keskikulutus on 5,3 litraa satasella, joka perustuu NEDC-arvoon ja takaisinlaskentaan. WLTP-mittaukseen perustuvia kulutuslukemia automaattivaihteiselle versiolle ei ole vielä käytössä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pikkuvelikin hoitaa hommat Koeajettu alempitehoinen eli 140-hevosvoimainen osoittautuu aika ajoin hieman puhdittomaksi, mutta kyllä silläkin arkiajot hoitaa. Tämän moottorin jatkeena oleva kuusilovinen manuaalivaihteisto toimii napakasti. Käytettävyyttä tosin häiritsevät kuusilovisen vaihdevivun turhan laajat liikeradat. Varovasti muokattu Ensimmäisen sukupolven Nissan Qashqai tuli tarjolle vuonna 2007. Euroopassa automalli korvasi epäsuorasti Nissan Almeran. Keväällä 2010 Qashqai kävi läpi kasvojenkohotuksen, jossa uudistui eritoten keulailme. Sen jälkeen Qashqai on uudistunut usein pienehköin askelin. Viime kesäksi Qashqai uudistui kevyesti, eikä tätä edeltävästä uudistumisesta ole kuin vuosi. Uudistuksissa Qashqaihin on tullut muun muassa kuljettajaa avustava älykäs turva-avustimien katras sekä moderni ja liitettävyyttä monipuolistava Nissan Connect -tietoviihdejärjestelmä. Valtaosa Qashqaista ostetaan etuvetoisina. Suomessa nelivetoisena japanilaisensa haluaa vain yksi sadasta. Qashqain tyypillisesti maltilliset uudistukset ymmärtää: miksi muuttaa sitä, mikä on suosiossa. Muutos on aina riski. Iso muutos voi olla iso riski – ja mahdollisuus. Nyt kokoistensa katumaasturien markkinajohtaja uudistui voimalinjojensa puolesta edukseen. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lisätietoja: www.nissan.fi/qashqai Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 160 DCT Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 118 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 270 Nm (2000 r/min) Vääntö 270 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 122 g/km Mitat pituus 4394 mm, leveys 1806 mm, korkeus 1590 mm, akseliväli 2646 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 500/695 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Moottoriurheilu Voisiko amerikkalainen suoratoistojätti pelastaa myös rallin MM-sarjan? 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 - Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe