20.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Uutta potkua keulille – Nissan Qashqai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissanin uusi bensiinimoottori ja kaksoiskytkinautomaatti tuoreuttavat Qashqain voimalinjan. Hyvää: automaattivaihteisto, moottori, alavääntö, ajon aikainen meluttomuus. Huonoa: tarjolla vasta ensi vuonna. Nissan Qashqai saa uuden bensiinimoottorin: 1,2- ja 1,6-litraiset edeltäjät korvautuvat uudella 1,3-litraisella voimanlähteellä, josta tulee tarjolle kaksi tehoversiota.Koeajoimme Suomessa ikisuositun katumaasturin automaattivaihteisena Barcelonan ympäristössä: se kantaa mallinimeä Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT.Moottoriuudistus on erittäin tervetullut, olihan 1,2-litrainen edeltäjä arkiajossa heikon alavääntönsä vuoksi työläs käskytettävä.Uusi moottori tulee Suomessa tarjolle loka-marraskuun vaihteessa. Ja uusi seitsenlovinen DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto korvaa aiemman kumihihnamaisesti käyttäytyneen CVT-automaatin, jota harva jää kaipaamaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi tehoversiotaValittavana on kaksi tehoversiota, joissa on ruutia 140 tai 160 hevosvoimaa. Tehoa on nyt tarjolla aika lailla aiempaa enemmän, sillä 1,2-litraisessa edeltäjässä hevosvoimia oli 115.Moottoreista pienempitehoisen jatkeena on kuusilovinen manuaalivaihteisto, väkevämmän moottori valitseva voi valita manuaalin ja automaattivaihteiston välillä.Tehon lisäksi vääntöä on aiempaa enemmän. Manuaalivaihteisena vääntöarvo on 240 tai 260 newtonmetriä, automaattivaihteisena 270 newtonmetriä.Uusi moottori on kehitetty yhteistyössä Daimlerin kanssa.Miellyttävä tuttavuusMoottoreista tehokkaampi on miellyttävä tuttavuus: säyseä-ääninen ja riittävän tehokas. Liikkeellelähdöt hoituvat vaivattomasti eikä ohituksiakaan tarvitse arkailla.Auto kiihtyy kerkeästi, muttei elämöi häiritsevästi koska vahvemman alaväännön vuoksi kierroksia ei tarvitse turhaan nostattaa. Ominaisuus hellii korvia, sillä matkustamossa on ajon aikana miellyttävän hiljaista, ellei renkaiden rallatusta lasketa.Uusi moottori on aiempaa pihimpi ja päästötkin ovat tippuneet. Valmistajan mukaan kulutus on laskenut kymmenisen prosenttia edeltäjään verrattuna.Kulutusta on saatu pienennettyä muokkaamalla moottorin rakennetta: polttoaineen ruiskutusjärjestelmää ja palotilaa on paranneltu, kitkaa on vähennetty ja turboahdin on optimoitu.Uudistettu rakenne tuo hyvää myös käyttökuluissa. Huoltoväli on pidentynyt 20 000 kilometristä 30 000 kilometriin.Vakuuttava uusi vaihteistoUusi kaksoiskytkinautomaatti osoittautuu koeajossa nöyräksi matkakumppaniksi, joka ei turhia nikottele vaan tekee ajamisesta jouhean vaivatonta. Vaihtohetkiä ei juuri havaitse, eikä kiihdytyksissä esiinny turhia viivyttelyjä. Nollasta sataan Qashqai kerkiää 9,9 sekunnissa.Uusi vaihteisto tulee tarjolle hieman uutta moottoria myöhemmin eli helmi-maaliskuulla. Auton hintakin selviää vasta tuonnempana.Kulutuksesta ei ole lyhyehkön koeajon perusteella vielä paljoa kerrottavaa. Luvattu keskikulutus on 5,3 litraa satasella, joka perustuu NEDC-arvoon ja takaisinlaskentaan. WLTP-mittaukseen perustuvia kulutuslukemia automaattivaihteiselle versiolle ei ole vielä käytössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPikkuvelikin hoitaa hommatKoeajettu alempitehoinen eli 140-hevosvoimainen osoittautuu aika ajoin hieman puhdittomaksi, mutta kyllä silläkin arkiajot hoitaa.Tämän moottorin jatkeena oleva kuusilovinen manuaalivaihteisto toimii napakasti. Käytettävyyttä tosin häiritsevät kuusilovisen vaihdevivun turhan laajat liikeradat.Varovasti muokattuEnsimmäisen sukupolven Nissan Qashqai tuli tarjolle vuonna 2007. Euroopassa automalli korvasi epäsuorasti Nissan Almeran. Keväällä 2010 Qashqai kävi läpi kasvojenkohotuksen, jossa uudistui eritoten keulailme. Sen jälkeen Qashqai on uudistunut usein pienehköin askelin.Viime kesäksi Qashqai uudistui kevyesti, eikä tätä edeltävästä uudistumisesta ole kuin vuosi. Uudistuksissa Qashqaihin on tullut muun muassa kuljettajaa avustava älykäs turva-avustimien katras sekä moderni ja liitettävyyttä monipuolistava Nissan Connect -tietoviihdejärjestelmä.Valtaosa Qashqaista ostetaan etuvetoisina. Suomessa nelivetoisena japanilaisensa haluaa vain yksi sadasta.Qashqain tyypillisesti maltilliset uudistukset ymmärtää: miksi muuttaa sitä, mikä on suosiossa. Muutos on aina riski. Iso muutos voi olla iso riski – ja mahdollisuus. Nyt kokoistensa katumaasturien markkinajohtaja uudistui voimalinjojensa puolesta edukseen.Teksti ja kuvat: Marko JokelaLisätietoja: www.nissan.fi/qashqai Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 160 DCT Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 118 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 270 Nm (2000 r/min) Vääntö 270 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 122 g/km Mitat pituus 4394 mm, leveys 1806 mm, korkeus 1590 mm, akseliväli 2646 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 500/695 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?