20.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Uutta potkua keulille – Nissan Qashqai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissanin uusi bensiinimoottori ja kaksoiskytkinautomaatti tuoreuttavat Qashqain voimalinjan. Hyvää: automaattivaihteisto, moottori, alavääntö, ajon aikainen meluttomuus. Huonoa: tarjolla vasta ensi vuonna. Nissan Qashqai saa uuden bensiinimoottorin: 1,2- ja 1,6-litraiset edeltäjät korvautuvat uudella 1,3-litraisella voimanlähteellä, josta tulee tarjolle kaksi tehoversiota.Koeajoimme Suomessa ikisuositun katumaasturin automaattivaihteisena Barcelonan ympäristössä: se kantaa mallinimeä Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT.Moottoriuudistus on erittäin tervetullut, olihan 1,2-litrainen edeltäjä arkiajossa heikon alavääntönsä vuoksi työläs käskytettävä.Uusi moottori tulee Suomessa tarjolle loka-marraskuun vaihteessa. Ja uusi seitsenlovinen DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto korvaa aiemman kumihihnamaisesti käyttäytyneen CVT-automaatin, jota harva jää kaipaamaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi tehoversiotaValittavana on kaksi tehoversiota, joissa on ruutia 140 tai 160 hevosvoimaa. Tehoa on nyt tarjolla aika lailla aiempaa enemmän, sillä 1,2-litraisessa edeltäjässä hevosvoimia oli 115.Moottoreista pienempitehoisen jatkeena on kuusilovinen manuaalivaihteisto, väkevämmän moottori valitseva voi valita manuaalin ja automaattivaihteiston välillä.Tehon lisäksi vääntöä on aiempaa enemmän. Manuaalivaihteisena vääntöarvo on 240 tai 260 newtonmetriä, automaattivaihteisena 270 newtonmetriä.Uusi moottori on kehitetty yhteistyössä Daimlerin kanssa.Miellyttävä tuttavuusMoottoreista tehokkaampi on miellyttävä tuttavuus: säyseä-ääninen ja riittävän tehokas. Liikkeellelähdöt hoituvat vaivattomasti eikä ohituksiakaan tarvitse arkailla.Auto kiihtyy kerkeästi, muttei elämöi häiritsevästi koska vahvemman alaväännön vuoksi kierroksia ei tarvitse turhaan nostattaa. Ominaisuus hellii korvia, sillä matkustamossa on ajon aikana miellyttävän hiljaista, ellei renkaiden rallatusta lasketa.Uusi moottori on aiempaa pihimpi ja päästötkin ovat tippuneet. Valmistajan mukaan kulutus on laskenut kymmenisen prosenttia edeltäjään verrattuna.Kulutusta on saatu pienennettyä muokkaamalla moottorin rakennetta: polttoaineen ruiskutusjärjestelmää ja palotilaa on paranneltu, kitkaa on vähennetty ja turboahdin on optimoitu.Uudistettu rakenne tuo hyvää myös käyttökuluissa. Huoltoväli on pidentynyt 20 000 kilometristä 30 000 kilometriin.Vakuuttava uusi vaihteistoUusi kaksoiskytkinautomaatti osoittautuu koeajossa nöyräksi matkakumppaniksi, joka ei turhia nikottele vaan tekee ajamisesta jouhean vaivatonta. Vaihtohetkiä ei juuri havaitse, eikä kiihdytyksissä esiinny turhia viivyttelyjä. Nollasta sataan Qashqai kerkiää 9,9 sekunnissa.Uusi vaihteisto tulee tarjolle hieman uutta moottoria myöhemmin eli helmi-maaliskuulla. Auton hintakin selviää vasta tuonnempana.Kulutuksesta ei ole lyhyehkön koeajon perusteella vielä paljoa kerrottavaa. Luvattu keskikulutus on 5,3 litraa satasella, joka perustuu NEDC-arvoon ja takaisinlaskentaan. WLTP-mittaukseen perustuvia kulutuslukemia automaattivaihteiselle versiolle ei ole vielä käytössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPikkuvelikin hoitaa hommatKoeajettu alempitehoinen eli 140-hevosvoimainen osoittautuu aika ajoin hieman puhdittomaksi, mutta kyllä silläkin arkiajot hoitaa.Tämän moottorin jatkeena oleva kuusilovinen manuaalivaihteisto toimii napakasti. Käytettävyyttä tosin häiritsevät kuusilovisen vaihdevivun turhan laajat liikeradat.Varovasti muokattuEnsimmäisen sukupolven Nissan Qashqai tuli tarjolle vuonna 2007. Euroopassa automalli korvasi epäsuorasti Nissan Almeran. Keväällä 2010 Qashqai kävi läpi kasvojenkohotuksen, jossa uudistui eritoten keulailme. Sen jälkeen Qashqai on uudistunut usein pienehköin askelin.Viime kesäksi Qashqai uudistui kevyesti, eikä tätä edeltävästä uudistumisesta ole kuin vuosi. Uudistuksissa Qashqaihin on tullut muun muassa kuljettajaa avustava älykäs turva-avustimien katras sekä moderni ja liitettävyyttä monipuolistava Nissan Connect -tietoviihdejärjestelmä.Valtaosa Qashqaista ostetaan etuvetoisina. Suomessa nelivetoisena japanilaisensa haluaa vain yksi sadasta.Qashqain tyypillisesti maltilliset uudistukset ymmärtää: miksi muuttaa sitä, mikä on suosiossa. Muutos on aina riski. Iso muutos voi olla iso riski – ja mahdollisuus. Nyt kokoistensa katumaasturien markkinajohtaja uudistui voimalinjojensa puolesta edukseen.Teksti ja kuvat: Marko JokelaLisätietoja: www.nissan.fi/qashqai Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 160 DCT Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 118 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 270 Nm (2000 r/min) Vääntö 270 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 122 g/km Mitat pituus 4394 mm, leveys 1806 mm, korkeus 1590 mm, akseliväli 2646 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 500/695 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: "väärinymmärryksiltä ei ole vältytty" 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan