21.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: vaihteiston vaimentama – Honda Civic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Honda Civic on häkellyttävä näky. Hyvää: rohkea yritys, tilat varauksin, ajettavuus. Huonoa: automaattivaihteiston toiminta. Suuret ilmanottoaukot, mustien listojen kehystämät valot, kylkien pokkaukset ja perän tuplaspoilerit. Uusi kymmenennen sukupolven Honda Civic on häkellyttävä näky. Jos tavallisesti auton perusmuotoa korostetaan ajovalojen kaltaisin yksityiskohdin, tuntuu Civicin kokonaisuus muodostuvan yksityiskohtien tulvasta. Niiden alta voi vain vaivoin erottaa perusmuodon epäsopusuhtaisuuden: massiivinen keula ja hyvin töpö takaosa eivät ole tasapainossa tavallisen keskiosan ympärillä.On katsojasta kiinni, onko dramaattinen kokonaisuus yksi hetken jännittävimmistä perheautoista vaiko yliyrittämisen tulos.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäyttävä perusmalliUudet linjat viestivät menevämpää Civiciä – perusmallikin näyttää takavuosien Type R -menomalleja rajummalta. Myös mitat ovat urheilullisemmat: Honda on venynyt 14,8 ja leventynyt 3 senttiä, mutta korkeutta on 2 senttiä edeltäjää vähemmän. 478 litrainen tavaratila on luokassa kookas, mutta jo keskimittaisen pää uhkaa viistää kattoverhoilua viiston takaosan vuoksi. Kuljettajalle on haettu sporttisempaa ajoasentoa laskemalla istuinta alaspäin, minkä johdosta polttoainesäiliö on siirretty takaistuimen alle. Sen vuoksi autossa ei ole takaistuinosan pystyyn taittavaa Magic Seat -järjestelmää.Vaihteisto suodattaa kyvykkyydenEnsimmäinen liikkeellelähtö saa epäilemään urheilullisuutta. Portaaton CVT-automaattivaihteisto pitää kolmisylinterisen turbomoottorin kierrosluvut vakiona. Parittoman sylinterimäärän epärytminen käyntiääni pärisee voimakkaasti sisälle. Onneksi täyskaasulla virtuaalivaihteet luovat illuusion tavallisesta automaatista.Sinänsä vaihteiston toiminnassa ei ole moitittavaa. Pehmeä reagointi vain himmentää potentiaalin, jota Hondan uusi turbomoottori kenties tarjoaa. Litrasta puristetut 130 hevosvoimaa riittävät vaivattomaan etenemiseen, ja veto on pirteää kierrosalueen yläpäähän asti.Kulutuspuoli on tuttua pikkuturboa: maantieajon kevyellä kuormalla mennään helposti viidessä litrassa, mutta kesäisellä moottoritiellä bensiiniä palaa jo seitsemän litraa sadalla. Syksyllä saapuva WLTP-mittaussykli näyttää, oliko myöhäinen turbomoottoreihin siirtyminen sittenkin virheaskel Hondalta.Sisältä hillitympiUlkokuoreen nähden sisätilat ovat perinteiset – edeltäjän matkustamo oli mielenkiintoisempi. Mittaristo on nyt yksiosainen ja pääosin näyttöpohjainen, mutta muokattavuusmahdollisuuksia ei ole. Ohjauspyörän painikkeiden käyttölogiikkaan tottumisessa menee aikansa. Hondan käyttämät materiaalit ovat pääosin kelpoja, mutta muodot erityisesti vaihdekepin ympäristössä luovat hivenen halvan vaikutelman. Kosketusnäytöllä toimivan tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymä on kankea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMieluummin manuaaliAjoasento säätyy kelvoksi heikkoa reisitukea lukuun ottamatta.Ohjaus on varsin tunnoton, mutta vasteeltaan luonnollinen. Etuakselilla on erinomainen ote tienpintaan, joten Honda selviää hienosti haastavistakin kaarrenopeuksista. Maantiellä kulkua vakauttaa 10,2 sentillä venynyt akseliväli.Koeajoauton varusteluun kuuluu säätyvä iskunvaimennus. Perusasetus tarjoaa sopivasti mukavuutta ja urheilullisuutta. Hyvä niin, sillä urheiluasetus tuntuu täsmälleen samalta.Honda Civic on koeajetulla voimalinjalla ristiriitainen kokonaisuus. Kuminauhamainen CVT-vaihteisto ei oikein vakuuta – manuaalivaihteisto herättänee Civicin henkiin.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.honda.fi/civic-5-door Honda Civic 1.0 Turbo CVT Executive Premium Koeajetun auton hinta varusteineen 31 509 € Moottori Bensiinimoottori 988 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, etuveto Teho 95 kW (129 hv), 5500 r/min Vääntö 180 Nm (1700–4500 r/min) Vääntö 180 Nm (1700–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4515 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1428 mm, akseliväli 2697 mm Takuu 2 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?