20.5.2019

Koeajo: vetoapua sähköavulla – Toyota Prius AWD-i

Kuva Jari Saarentaus
Toyota Prius

Faceliftattu Toyota Prius on nyt nelivetoinen – ainakin auttavasti. Hyvää: nelivedon olemassaolo, vaivaton ajettavuus, voimalinjan toiminta, taloudellisuus. Huonoa: ei-innostava ajettavuus, matala tavaratila.

Toyota Prius -hybridiauton takapyörät ovat tähän asti näytelleet vapaamatkustajan roolia, mutta viime talvena julkistetun kasvojenkohennuksen myötä ne saivat ensi kertaa kunnian osallistua auton eteenpäin työntämiseen.

Hybriditapaan neliveto on toteutettu sähköisesti, ilman mekaanista nivelakselia etu- ja takapyörien välillä. Jo vanhastaan matalaa Prius-tavaratilaa tekniikka pienentää vielä ylimääräisellä 45 litralla.

Toyota Prius

Mitään ralliautoa ei AWD-i -järjestelmä Priuksesta tee. Auton peräosassa sijaitseva sähkömoottori pyörittää takapyöriä maksimissaan 5,3 kilowatin eli reilun seitsemän hevosvoiman teholla, eli tarkoituksena on ennen kaikkea parantaa etenemiskykyä liukkaalla.

Neliveto on aina liikkeellelähdöissä kytkettynä, ja pysyy päällä 10 km/h nopeuteen saakka. Siitä ylöspäin takapyörät aktivoituvat 70 km/h asti, jos järjestelmä havaitsee etupyörissä luistoa. Tätä kovemmissa vauhdeissa Prius on aina etuvetoinen. Kaikki pelaa täysin automaattisesti, eli mitään nelivetoon liittyviä katkaisimia ei autossa ole.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomessa vakiona

Nelivetoapu on lähtökohtaisesti tarjolla Priukseen lisävarusteena, mutta Suomen markkinoilla se tulee automaattisesti mukana. Fiksu liike ilmastomme huomioon ottaen. Hinnasto käsittää vain kaksi Priusta, nyt koeajetun Premium-varusteversion sekä vajaat kolme tonnia edullisemman Activen.

Toyota Prius

Päähybridivoimalinjan teho- ja vääntöarvoihin takapyörien vetoapu ei ole vaikuttanut. Etupyöriä liikuttaa siis sama 1,8-litrainen bensiinimoottori kuten ennenkin, ja myös isommassa eli etusähkömoottorissa on voimaa aiempaan tapaan.

Eräs merkittävä ero kylläkin piilee perävaunumassoissa. AWD-i -malleilla ei nimittäin voi hinata minkään painoista kärryä, kun vetomassa meidän markkinoiltamme poistuneissa etuveto-Priuksissa oli sentään 725 kiloa.

Lievennykseksi voi toki sanoa, ettei Prius liene niitä ensimmäisiä autoja, jotka valjastetaan veturiksi, mutta toki kevytperävaunukansan pitää tämäkin epäkohta noteerata.

Toyota Prius

Hyvällä kitkalla

Autouutuus saapui Suomeen vasta kevään lämmettyä, joten liukkaan kelin kokemukset jäivät toistaiseksi väliin. Sorapinnalla tehdyissä koekiihdytyksissä havaitsimme ainoastaan sen, että Prius lähtee liikkeelle pehmeän rauhallisesti – kuten se on aina tehnyt.

Kojelaudan keskellä olevaan mittaristopaneeliin saa näkyviin uuden valikon, mistä voi tarkkailla takapyörien osallistumista vetotalkoisiin. Yhtä kaikki: pitääpä palata asiaan syksyllä ensi lumien tullen.

Sillä välin voidaankin ihmetellä Priusta itsessään. Kasvojenkohennus, joka tehtiin autoon nelivedon lisäämisen yhteydessä, käsittää valojen, keulan, perän ja vanteiden muotojen hienohiontaa. Korin detaljit eivät ole ihan niin ufoja kuin ennen, mutta yleisilme on toki edelleen selvästi muusta automassasta poikkeava.

Toyota Prius

Myös ohjaamoon on tehty pikkuparannuksia – tärkeimpinä suurempi langattoman latauksen asema isompia älypuhelimia varten sekä kosketusnäytön toiminnan nopeuttaminen ja muutenkin parantaminen. Näyttö muun muassa tottelee nyt raahausta, ja karttaa voi zoomata modernisti pihtiotteella. Ruudun koko vain on pysytellyt nykymittapuun mukaan pienenä.

Ekosisaret ahdistavat

Nämä uudistukset eivät muuta sitä tosiseikkaa, että itse Priuksen olemassaolo tuntuu nykypäivänä jo vähän väkinäiseltä.

Kun Prius syntyi, mallin asema ainoana hybridiautona oli toki erilainen, ja hyvinkin oikeutettu. Toisin on nykyään: miksi valitsisi keskinkertaisella ajettavuudella, laatuvaikutelmalla, melutasolla ja tavaratilalla sekä kömpelöillä yksityiskohdilla varustetun Priuksen, kun erittäin hyvin toimivan hybriditekniikan on saanut jo pitkään muihinkin Toyotan malleihin – ennen muuta mainioon uuteen Corollaan, jossa vaihtoehtona on nyt voimakkaampikin hybridiversio?

Toyota Prius

On helppo tulla siihen johtopäätökseen, että Priusta ostetaan maailmanlaajuisesti lähinnä siksi, että se näyttää ekoautolta – tällöin kenellekään ei jää epäselväksi, miten omistaja suhtautuu ympäristöönsä.

Meikäläisillä markkinoilla juuri se kevytneliveto nostaakin Priuksen osakkeita osuvasti: Toyotan muut hybridimallit kun ovat etuvetoisia, kalliimpaa ja suurempaa RAV4-katumaasturia lukuun ottamatta.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Toyota Prius AWD-i Premium

Hinta alkaen

38 809 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

39 346 €

Moottori

Hybridi, bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, etu/neliveto. Sähkömoottori 53 kW (72 hv), 163 Nm.

Teho

72 kW (98 hv), 5200 r/min

Vääntö

142 Nm (3600 r/min)

Vääntö

142 Nm (3600 r/min)

Hybridijärjestelmän yhteisteho

90 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,6 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 4,8 (yhd.)

CO2-päästöt

109 g/km

Mitat

pituus 575 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1475 mm, akseliväli 2700 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km (hybridijärjestelmä 5 vuotta / 100 000 km)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat