24.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Vihdoin automaattisesti – Dacia Duster dCi 110 EDC Laureate Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Duster dCi 110 EDC tuo kaksoiskytkinvaihteiston vihdoin myös merkin suosikkimalliin. Hyvää: kumisaapasmaisuus, vihdoin automaattina Huonoa: kumisaapasmaisuus, automaatti vain etuvetona Dacialle Dusterin menestys on ollut kaksiteräinen miekka, sillä edullinen maasturi on kantanut selässään koko merkin mainetta. Kuuleepa essonbaareissa jopa väitteitä, että Duster ja Dacia ovat sama asia. Näin ei tietenkään ole, mutta heiton takaa löytyvät numerot: yli puolet Suomessa myydyistä Dacioista on Dustereita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJäähyväiset kytkinpolkimelleSuosikin mallistossa on ollut kuitenkin yksi merkittävä aukko, sillä sieltä on puuttunut automaattivaihteisto. Nyt tilannetta korjataan Dacia Duster dCi 110 EDC:n avulla, eli tutun 110-hevosvoimaisen turbodieselin saa jatkossa myös automaattivaihteisena etuvetona. Nelivedon ja automaatin yhdistelmän myyntimäärä jää merkin laskelmissa niin pieneksi, että se ei sovi Dacian kustannustehokkaaseen ajatteluun.Muuhun Dacia-mallistoon verrattuna Duster tuntuu kulkevan omia polkujaan. Maasturin korkea alusta jää kuoppien kohdalla keinahtelemaan veltosti ja sama kumimainen pehmeys toistuu hallintalaitteissa. Suuren maavaran ansiosta Duster soveltuukin kaupungin sijaan paremmin mökkitielle.Turbodieselin ja EDC-kaksoiskytkinvaihteiston yhteiselo sujuu hyvin, moottorin voimavarojen ollessa riittävät ja vaihteiston aavistaessa pelin hengen. 10 newtonmetrin vääntötappiosta huolimatta yhdistelmän suoritusarvot ovat lähellä manuaalivaihteista versiota. Täydellisen pehmeästi laatikko ei kuitenkaan vaihda joka tilanteessa, ollen välillä kulmikas tekemisissään.Hetkisen ajasta irrallaanSisustaltaan Duster on selvästi sisariaan jäljessä, sillä vanhemman tyylin ohjaamo tuntuu koostuvan ympäriinsä viskotuista napeista ja edellisen vuosikymmenen materiaaleista. Dacian pehmeät lättäistuimet ovat täälläkin kehnot, mutta ainakin ne osallistuvat alustan toimintaan.Erikoisesti myös automaatin vaihdekeppi on huono, sillä epämääräiset pykälät täytyy varmistaa kepin asennosta tai mittariston vaihdeilmaisimesta. Onneksi Laureate-varustelu tuo mukanaan lähes kaiken kaivattavan. Automaattimallin hinta asettuu maahantuojan arvion mukaan samaan nelivedon kanssa, eli 20 990 euroon.Lopulta Dacia Duster on kuin kumisaapas: lähes korvaamaton pikitien ulkopuolella, mutta kaupunkielämään löytyy parempia tarjokkaita jopa romanialaismerkin omasta mallistosta. Automaattista päällystakkia kaipaaville kerrottakoon, että Suomeen Dacia Duster dCi 110 EDC saapunee maalis-huhtikuussa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Dacia Duster dCi 110 S&S EDC Laureate Hinta alkaen 20 999 € Moottori Dieselmoottori 1 461 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 80 kW (110 hv), 4000 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 169 km/h Kulutus l/ 100 km 4,4 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Mitat pituus 4315 mm, leveys 1822 mm, korkeus 1695 mm, akseliväli 2673 mm Tavaratila: 475 l Omamassa: 1349 kg Euro NCAP 3 tähteä Ecotest 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster