22.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Amarok liikkuu nyt V6:n voimalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuutosmoottorin ansiosta Volkswagen Amarok on entistä sivistyneempi. Hyvää: Voimalinja, henkilöautomaisuus, työkalumaisuus. Huonoa: Valtion suhtautuminen lava-autoihin. Anteeksi, ei ollut tarkoitus provosoida. Kun Volkswagen Amarok lähti peilijään kiillottamista liikennevaloista kuin kesäkelissä, taisi naapurikaistalainen kuvitella minun haluavan kilpailla.Sellaisista aikeista ei toki ollut kyse. Neliveto, kahdeksanportainen automaatti ja väkivahva V6-dieselmoottori vain tekevät uudistuneesta Amarokista erittäin vaivattoman.Amarokia aiemmin liikuttaneen kaksilitraisen nelisylinterisen korvaaminen kolmelitraisella kuutoskoneella on poikkeuksellinen ratkaisu. Uutta voimanlähdettä tarjotaan maailmalla 160, 204 ja 225 hevosvoimaisina versioina, joista Suomeen on valittu kaksi tehokkaampaa.ZF:n vaihteiston ja miellyttävän 550 newtonmetrin vääntömomentin ansiosta Amarok on leppoisa ajella. Täyskaasulla koeajettu 225 hevosvoimainen kiihtyy kiitettävän rivakasti.Koeajoauton nelivedosta huolehtii Audin varastosta lainattuun torsen-keskistauspyörästöön perustuva järjestelmä. Voimaa pitävämmälle akselille ohjaavan torsenin toiminta on tehokasta, ja ajokäytös ennakoitavaa. Lisäpitoa ääriolosuhteisiin joutuneelle tarjoaa taka-akselin kytkettävä lukko.Amarokista tulee tarjolle myös kytkettävällä nelivedolla varustettu malli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksityiskohdat henkilöautostaMoottorin kasvu yhdellä litralla ja kahdella sylinterillä ei ole muuntanut Amarokia juopoksi. Moottoritiepainotteisessa koeajossa kulutus pyöri yhdeksän litran tuntumassa, mutta verkkaisemmalla vauhdilla päässee maantiellä valmistajan ilmoittamaan 7,8 litraan sadalla kilometrillä.Kuutoskone sopii mainiosti sivistyneeseen lava-autoon. Amarokin ohjaamo ja mainio ajoasento on tuttu jokaiselle Volkswagenin henkilöautoja ajaneelle. Ohjauspyörän ja kosketusnäytön kaltaiset kohteet on lainattu suoraan henkilöautopuolelta, eikä työkalumaisuus paista edes kovimmista muoveista.Kiihdytyksiä säestää jalon moottorin murina, mutta maantiellä korviin kantautuu vain kitkarenkaiden vaimeaa jyrinää. Äänieristyksessä auttaa Amarokin rakenne, jossa kori lepää perinteisen rungon päällä.Laadukasta perinteikkyyttäVolkswagenin pyöräntuenta luottaa edessä päällekkäisiin kolmiotukivarsiin ja takana lehtijousitettuun jäykkään taka-akseliin. Saksalaisille pisteet koetellun ratkaisun valitsemisesta, eikä sinänsä vanhanaikainen tuenta ole mikään ongelma. Lava-autoja usein vaivaava nypytys kuormaamattomana esiintyy Amarokissa hyvin vaimeasti.Hulppeasta moottorista huolimatta edullisimman Amarok 3.0 TDI:n saa 46 0 44 eurolla. Tällöin kyse on toki kaksipaikkaisesta, joskin pitkästä Double Cab –korisesta, autosta.Takaistuimet valitsemalla Amarok muuttuu pakettiautosta kaksikäyttöautoksi, jolloin muiden lava-autojen tapaan autovero kohoaa rajusti. Valtio kuittaa 12 558 lisäeuroa, joten muutamia satasia alhaisemmasta verottomasta hinnasta huolimatta takapenkillinen Amarok maksaa 58 332 euroa.Jo perustasoinen Comfortline sisältää tyypillisten mukavuusvarusteiden lisäksi muun muassa vakionopeudensäätimen ja polttoainekäyttöisen lämmittimen.Kuusivuotiaasta perusrakenteesta huolimatta Amarok jaksaa miellyttää. Uuden kuutosmoottorin myötä yhdistelmä työkoneen- ja henkilöauton parhaita puolia on entistä ehompi, ja tuopa auto etäisesti mieleen jopa ikonisella G-sarjan Mercedes-Benzillä ajamisen. Kyse on ehkä hyötyajoneuvosta, mutta ei miellyttävyydestä mitään haittaakaan ole.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Amarok Highline 3.0 TDI 165kW Autom Hinta alkaen 46 044 € Koeajetun auton hinta varusteineen 76 681 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 165 kW (225 hv), 3000–4500 r/min Vääntö 550 Nm (1400–2750 r/min) Vääntö 550 Nm (1400–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 204 g/km Mitat pituus 5254 mm, leveys 1954 mm, korkeus 1834 mm, akseliväli 3097 mm Muu tieto Vetomassa 3500 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja