1.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen T-Cross Sport 1.5 TSI DSG – älä anna kömpelön ulkomuodon hämätä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen T-Cross Sport yllättää positiivisesti usealla tavalla. Hyvää: runsaat tilat, suorituskyky, mukavuus, hiljaisuus, varustelu, kulutus. Huonoa: ei nelivetoa, äkäinen kaistavahti, mustatut takavalot. Volkswagen T-Cross on valmistajansa katumaasturisarjan kuopus, mutta sitä ei kannata väheksyä. Auto on nelimetristen korotettujen pikkuautojen tilavimpia, kantikas ulkomuoto on hyödynnetty tehokkaasti. Korkeus mahdollistaa ryhdikkään pystyn istuma-asennon. Istuimet näyttävät lautamaisilta, mutta sietävät pidemmänkin taipaleen.Takaistuimella kaksi aikuistakin viihtyy mainiosti, mutta kolmas aiheuttaa tungosta. Tavaratila on jo perusmuodossaan tilava, takapenkin pituussäädöllä voi tilanjakoa säätää tavaroiden ja matkustajien välillä.Kojelauta on toimivaa ja laadukasta Volkkaria parhaimmillaan. Kaikkea ei käsketä kosketusnäytön valikoiden kautta, perinteisiä nappuloita on tallella. Koeajettu kallein versio digimittaristoineen ja lisävarusteineen hämärtää pikkuauton olemusta. Pikkuinen ottaa autonomisen ajon ensiaskeleita, mutta kaistavahti on huono kartturi. Se ei saa selkoa kuluneista kaistamerkinnöistämme, mutta nalkuttaa heti kuljettajaa keskittymään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsommalla moottorillaT-Crossin mallisto on laajentunut 1,5 litran bensiinimoottorilla, jonka 150 hevosta liikuttavat 1 200-kiloista pikkuautoa rivakasti niin liikennevaloissa kuin ohituksissakin. Nykyisin kaasun annostelun ja vaihteiston talousviritykset saavat useimmat uutuudet tuntumaan teholukemiaan laiskemmilta, mutta T-Crossin tapauksessa asia on päinvastoin. Etupyörät pyrkivät ruopimaan jokaisessa lähdössä vähänkin kosteammalla pinnalla.Nyt jopa seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti hoitaa hommansa empimättä, silti pehmeän huomaamattomasti. Erimielisyyttä vaihteiston kanssa tulee vain hidastuksissa – käyttääkö moottorijarrutusta vai vapaalla rullausta. Jos toimintaan puuttuu manuaalisesti, järjestelmä mököttää kuljettajalle eikä sammuta moottoria pysähdyksissä. Lopputuloksena kuitenkin hyvä suoritus korkealle ja tehokkaalle autolle. Koeajon keskikulutus jää kuuteen litraan, puolet ajosta mennään sylinterienlepuutuksen ansiosta kahdella pytyllä.Mukavuus etusijallaVaikka lyhyt korkea auto ei välttämättä lisätehoa kaivannutkaan, sen alusta ei hätkähdä lisätehosta ja nopeammasta vauhdista. Kevyt auto taittuu mutkiin innokkaasti, tuntuma tiehen säilyy niin ohjauksen kuin takamuksenkin kautta. Korkea kori on toki alttiimpi kallistelulle, tuulelle ja isoille heitoille.Vielä moottoritievauhdissakaan pienokainen ei luovuta, vaan tuntuu kokoistaan isommalta ja vakaalta. Etukäteen mallimerkinnän Sport ja R-line pelottivat, josko alusta on kiristetty liian tiukaksi. Onneksi mukavuus on säilynyt matalaprofiilirenkaista huolimatta. Matkanteon kruunaa matala melutaso.Pakkaamalla T-Crossiin ison moottorin ja täysarsenaalin varusteita hinta karkaa yli 30 000 euron, joista kisaamaan ilmoittautuu välittömästi iso liuta isompia ja komeampia tarjokkaita. Parhaimmat valttikortit, tilat, ajettavuus, taloudellisuus, hiljaisuus ja mukavuus löytyvät kuitenkin jo litraisesta 20 tuhannen perusmallista.Isomman moottorin sijaan toiveissa olisi neliveto, mutta sitä ei ole luvassa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen T-Cross Sport 1.5 TSI DSG R-line Hinta alkaen 25 502 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 000 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4108 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1584 mm, akseliväli 2551 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 660 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta