14.5.2018

Koeajo: Volkswagen Touareg – Arvokkaammin eteenpäin

Volkswagen Touareg

Volkswagen Touareg -katumaasturi on entistä hienostuneempi ja kookkaampi. Hyvää: ajomukavuus, tavaratila, ajovalot, perävaunun vetokyky. Huonoa: hinta, lyhyt takuu.

Paljon hienoja varusteita, helppoa ajamista ja arvokkuuden tunnetta. Uusi Volkswagen Touareg tarjoaa tarjoaa näitä kaikkia premium-luokan tunnusmerkkejä – ja siihen luokkaan saksalaismerkki haluaa ison katumaasturin laskettavan.

Touareg on entistä hienostuneempi ja kookkaampi. Katumaasturi ottaa kolmannessa sukupolvessa etäisyyttä aavikoilla hankittuun maasturimaineeseensa, vaikka uuttakin Slovakiassa valmistettavaa nelivetoautoa on jo onnistuneesti luotsattu halki Itä-Euroopan ja aina Kiinaan saakka.

Volkswagen Touareg

Kovimmille maastoautoille tyypillistä alennusvaihteistoa ei ole enää saatavilla, vaan kahdeksanportainen automaatti laittaa auton normaalisti liikkeelle kakkosvaihteella, off-road-ajotilassa ykkösellä. Jatkuvatoiminen nelivetojärjestelmä ohjaa enimmillään 70 prosenttia eteen ja 80 prosenttia taakse.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ilmajousitus hellii

Koeajoimme auton runsain lisävarustein, joilla auton hinta nousee Suomessa reilusti päälle 100 000 euron.

Ilmajousitus nielee tien epätasaisuudet upeasti, ja auton maavaraa voi kasvattaa maastoajossa jopa seitsemän senttiä. Vastaavasti moottoritienopeuksissa auto liimautuu puolitoista senttiä tavallista lähemmäs tienpintaa.

Volkswagen Touareg

Ilman ilmajousitusta maavara on 20,5 senttiä ja sen kanssa normaaliasetuksilla vajaat 19 senttiä.

Suomessa ilmajousituksen kanssa tulee aina myös nelipyöräohjaus, joka tekee 4,88-metriseksi venähtäneen auton ajamisesta näppärämpää. Alle 37 kilometrin tuntinopeudessa takapyörät kääntyvät eri suuntaan kuin etupyörät ja sitä kovemmissa kyydeissä samaan suuntaan.

Melutonta etenemistä

Äänieristys on onnistunut erinomaisesti. Sisään ei kantaudu mainittavasti melua sen enempää moottorista, renkaista kuin suurista sivupeileistä.

Autosta näkee muutenkin ulos erittäin hyvin. Näkyvyydestä ei tarvitse tinkiä pimeälläkään, sillä aktiiviset led-matriisiajovalot tulevat vakiona. Kummassakin keulan valonlähteessä on 128 lediä, ja niiden kirkas valokuvio mukautuu hienosti eri tilanteisiin – jopa maastossa.

Volkswagen Touareg

Ohjaamoon tarjotaan noin 3 900 eurolla hienoa täysin digitaalista kokonaisuutta, jossa ovat vierekkäin 12-tuumainen mittaristo ja 15-tuumainen värinäyttö. Grafiikka on hienoa, ja lähes kaikki toiminnot – esimerkiksi hierovien ja ilmastoitujen istuimien säädöt – hoidellaan ruudun kautta.

Ohjaamo voi hurmata visuaalisuudellaan, mutta ajossa perinteisemmät painikesäädöt olisivat usein kätevämmät ja turvallisemmat.

Toisaalta poikkeuksellisen runsaasti tietoa tarjoava heijastusnäyttö tuulilasissa pienentää onnettomuuksien riskiä, kuten myös automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja monet muut aktiiviset turvavarusteet.

Volkswagen Touareg

Navigoinnin kanssa paritettu mukautuva vakionopeudensäädin kertoo jo etukäteen, miten nopeusrajoitus on muuttumassa. Lisäksi auto hiljentää mutkiin suorastaan ylivarovasti.

Aiempaa kookkaampi

Edeltäjään verrattuna Touareg on kasvanut pituutta lähes kahdeksan senttiä ja leveyttä yli neljä senttiä. Kolmekin aikuista matkustaa takana väljästi, ja tavaratila on kasvanut 697 litraan. Ruuman kokoa voi kasvattaa takaistuinten 16 sentin pituussäädöllä peräti 810 litraan. Takaistuinten selkänojan kulmaa voi lisäksi säätää kolmiportaisesti.

Aluksi auto tulee saataville kolmilitraisena V6-turbodieselinä. Saimme ajoon kahdesta vaihtoehdosta tehokkaamman, 286-hevosvoimaisen voimanlähteen. Kesymmän 231 hevosvoiman moottorin tuotanto alkaa viikolla 25. Nelilitraista, 421-hevosvoimaista V8-dieseliä pitää odottaa loppuvuoteen.

Volkswagen Touareg

V6-bensaturboa ei hiilidioksidipäästöihin perustuvan verotuksen takia sitä kannata tuoda Suomeen. Sen sijaan 367-hevosvoimaisen lataushybridin päästöt jäänevät merkittävästi pienemmiksi. Aluksi ladattavaa hybridiä tarjotaan vain Kiinaan. Suomessa Touaregia on myyty vain 15–45 kappaletta vuodessa, mutta halvemman verotuksen hybridin myyminen olisi taatusti helpompaa.

Teksti: Teppo Komulainen, kuvat: Teppo Komulainen ja Volkswagen

Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI 210 kW 4Motion Atmosphere

Hinta alkaen

96 252 €

Moottori

Dieselmoottori 2 967 cm³, 6 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto

Teho

210 kW (286 hv)

Vääntö

600 Nm (2250–3250 r/min)

Vääntö

600 Nm (2250–3250 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,1 s

Huippunopeus

235 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

182 g/km

Mitat

pituus 4878 mm, leveys 1984 mm, korkeus 1702 mm, akseliväli 2894 mm

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat