14.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Touareg – Arvokkaammin eteenpäin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Touareg -katumaasturi on entistä hienostuneempi ja kookkaampi. Hyvää: ajomukavuus, tavaratila, ajovalot, perävaunun vetokyky. Huonoa: hinta, lyhyt takuu. Paljon hienoja varusteita, helppoa ajamista ja arvokkuuden tunnetta. Uusi Volkswagen Touareg tarjoaa tarjoaa näitä kaikkia premium-luokan tunnusmerkkejä – ja siihen luokkaan saksalaismerkki haluaa ison katumaasturin laskettavan.Touareg on entistä hienostuneempi ja kookkaampi. Katumaasturi ottaa kolmannessa sukupolvessa etäisyyttä aavikoilla hankittuun maasturimaineeseensa, vaikka uuttakin Slovakiassa valmistettavaa nelivetoautoa on jo onnistuneesti luotsattu halki Itä-Euroopan ja aina Kiinaan saakka.Kovimmille maastoautoille tyypillistä alennusvaihteistoa ei ole enää saatavilla, vaan kahdeksanportainen automaatti laittaa auton normaalisti liikkeelle kakkosvaihteella, off-road-ajotilassa ykkösellä. Jatkuvatoiminen nelivetojärjestelmä ohjaa enimmillään 70 prosenttia eteen ja 80 prosenttia taakse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlmajousitus helliiKoeajoimme auton runsain lisävarustein, joilla auton hinta nousee Suomessa reilusti päälle 100 000 euron.Ilmajousitus nielee tien epätasaisuudet upeasti, ja auton maavaraa voi kasvattaa maastoajossa jopa seitsemän senttiä. Vastaavasti moottoritienopeuksissa auto liimautuu puolitoista senttiä tavallista lähemmäs tienpintaa.Ilman ilmajousitusta maavara on 20,5 senttiä ja sen kanssa normaaliasetuksilla vajaat 19 senttiä.Suomessa ilmajousituksen kanssa tulee aina myös nelipyöräohjaus, joka tekee 4,88-metriseksi venähtäneen auton ajamisesta näppärämpää. Alle 37 kilometrin tuntinopeudessa takapyörät kääntyvät eri suuntaan kuin etupyörät ja sitä kovemmissa kyydeissä samaan suuntaan.Melutonta etenemistäÄänieristys on onnistunut erinomaisesti. Sisään ei kantaudu mainittavasti melua sen enempää moottorista, renkaista kuin suurista sivupeileistä.Autosta näkee muutenkin ulos erittäin hyvin. Näkyvyydestä ei tarvitse tinkiä pimeälläkään, sillä aktiiviset led-matriisiajovalot tulevat vakiona. Kummassakin keulan valonlähteessä on 128 lediä, ja niiden kirkas valokuvio mukautuu hienosti eri tilanteisiin – jopa maastossa.Ohjaamoon tarjotaan noin 3 900 eurolla hienoa täysin digitaalista kokonaisuutta, jossa ovat vierekkäin 12-tuumainen mittaristo ja 15-tuumainen värinäyttö. Grafiikka on hienoa, ja lähes kaikki toiminnot – esimerkiksi hierovien ja ilmastoitujen istuimien säädöt – hoidellaan ruudun kautta.Ohjaamo voi hurmata visuaalisuudellaan, mutta ajossa perinteisemmät painikesäädöt olisivat usein kätevämmät ja turvallisemmat.Toisaalta poikkeuksellisen runsaasti tietoa tarjoava heijastusnäyttö tuulilasissa pienentää onnettomuuksien riskiä, kuten myös automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja monet muut aktiiviset turvavarusteet.Navigoinnin kanssa paritettu mukautuva vakionopeudensäädin kertoo jo etukäteen, miten nopeusrajoitus on muuttumassa. Lisäksi auto hiljentää mutkiin suorastaan ylivarovasti.Aiempaa kookkaampiEdeltäjään verrattuna Touareg on kasvanut pituutta lähes kahdeksan senttiä ja leveyttä yli neljä senttiä. Kolmekin aikuista matkustaa takana väljästi, ja tavaratila on kasvanut 697 litraan. Ruuman kokoa voi kasvattaa takaistuinten 16 sentin pituussäädöllä peräti 810 litraan. Takaistuinten selkänojan kulmaa voi lisäksi säätää kolmiportaisesti.Aluksi auto tulee saataville kolmilitraisena V6-turbodieselinä. Saimme ajoon kahdesta vaihtoehdosta tehokkaamman, 286-hevosvoimaisen voimanlähteen. Kesymmän 231 hevosvoiman moottorin tuotanto alkaa viikolla 25. Nelilitraista, 421-hevosvoimaista V8-dieseliä pitää odottaa loppuvuoteen.V6-bensaturboa ei hiilidioksidipäästöihin perustuvan verotuksen takia sitä kannata tuoda Suomeen. Sen sijaan 367-hevosvoimaisen lataushybridin päästöt jäänevät merkittävästi pienemmiksi. Aluksi ladattavaa hybridiä tarjotaan vain Kiinaan. Suomessa Touaregia on myyty vain 15–45 kappaletta vuodessa, mutta halvemman verotuksen hybridin myyminen olisi taatusti helpompaa.Teksti: Teppo Komulainen, kuvat: Teppo Komulainen ja Volkswagen Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI 210 kW 4Motion Atmosphere Hinta alkaen 96 252 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, 6 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 210 kW (286 hv) Vääntö 600 Nm (2250–3250 r/min) Vääntö 600 Nm (2250–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 182 g/km Mitat pituus 4878 mm, leveys 1984 mm, korkeus 1702 mm, akseliväli 2894 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi