7.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volvo C40 Recharge – vetävämpi ja veistetty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viiston katon huonontamista takatiloista ja näkyvyydestä huolimatta Volvo C40 Recharge on tasapainoisen tuntuinen sähköauto. Hyvää: Akun esilämmitys, toimintamatkaennustimen toiminta, suorituskyky Huonoa: Takapenkin mukavuus, kulutus, huono näkyvyys takaviistoon Volvo C40 on ruotsalaisvalmistajan ensimmäinen malli, joka on tarjolla ainoastaan täysin sähköisellä voimalinjalla. Tai ainakin tavallaan, käytännössä kyse on XC40-mallista, jonka kattoa on höylätty linjakkaammaksi erilaisen ulkonäön saamiseksi.Teknisesti C40 ei poikkea koriltaan perinteisempää päätä edustavasta XC40:stä. Nelivetoisen mallin molemmilta akseleilta löytyy 150 kilowatin (204 hevosvoiman) tehoiset sähkömoottorit jotka liikuttavat yhä Volvoa äkäisesti. Lisäksi C40:n vetomassa on 1 800 kg, kuten on myös tuoreempien XC40 Rechargejenkin, aluksi Volvon sähköesikoisen vetomassa oli nimittäin 300 kg vähemmän.Myös neliveto tuntuu toimivan hyvin, harvemminkaan auratuilla teillä kiinni jäämisestä ei ole puhettakaan. Luistonesto antaa perän hieman luistaa jos oikein yrittää, mutta ei anna auton spinnata isommankaan provosoinnin jälkeen. Silti talvella, etenkin kitkarenkailla jää kaipaamaan mahdollisuutta kytkeä luistonesto kokonaan pois. Tällöin tarvittaessa saisi vapautta pyörien luistoon, mutta normaali ajotila voisi olla tiukempi. Kokemattomampien kuskien käsissä 400-hevosvoimaisen ja reilusti yli kaksitonnisen katumaasturin yllättävät peräluistot voivat saada aikaan pahaa jälkeä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahdella polkimella mukavamminVoimalinja toimii muuten hienosti ja pehmeästi, mutta yhden polkimen ajo tuntuu ristiriitaiselta. Kaasua löysätessä auto kyllä hidastaa tarvittaessa pysähdyksiin asti, mutta vauhdin hienosäätely on ainakin talvella epämääräistä ja töksähtelevää. Näkyvyys autossa ei ole parhaalla tolalla: paksut pilarit rokottavat näkyvyyttä sivulle ja takaviistoon, ja takaikkuna on suorastaan lapsellisen kokoinen. Sen sijaan taivaalle näkee erinomaisesti kookkaasta kattoikkunasta.Takatilat tukalammaksiKuljettajan ympäristö on yksinkertainen ja miellyttävä. Starttipainikkeen ja jopa käsijarrun kytkimen puuttuessa autoon ei tarvitse kuin hypätä, kytkeä vaihde ja lähteä ajamaan. Kuljettajan istuin tuntuu kohtuulliselta, mutta pitkillä matkoilla se tuntuu kovahkolle, eikä pärjää vanhempien Volvojen kuuluisalle istuinmukavuudelle.Muutos tiloihin näkyy takapenkillä. Viistetty kattolinja rokottaa selvästi pään tilaa, ja keskimittaista pidemmät eivät matkusta takapenkillä järin ergonomisesti. Lapsilla ongelmia ei kuitenkaan mahtumisen suhteen ole ja turvaistuimetkin napsahtavat paikalleen nätisti – ja silti etumatkustajille jää hyvin jalkatilaa.Navigoinnin mallisuoritusTalvella pidempää siivua taittessa on aikaa tutustua tarkemmin auton omaan Google Maps -navigointiin. Jo XC40:n kohdalla tämä ansaitsi kehuja, mutta matkalla sovelluksen hyvyys korostuu. Auto tuntuu suosittelevan 500 kilometrin siivulle juuri niitä suurteholatureita, jotka ovat ehdottomasti fiksuimmat matkan nopeuden kannalta. Lisäksi Maps näyttää osalle latureista myös niiden varaustilanteen – eli tien päällä ei tarvitse enää kyylätä niin paljoa erinäisiä puhelinsovelluksia.Kun reitille on valittu latauspisteet, Volvo osaa esilämmittää akun laturille saavuttaessa paremman lataustehon takaamiseksi. Tämä myös toimii: viiden asteen pakkasella auto ottaa alusta alkaen vastaan 145 kilowatin lataustehoa, ja vielä elohopean painuessa -20 celsiuksen tietämille lataus alkaa 100 kW:lla. Puolen akun tietämille asti Volvo tuntuu lataavan selvästi yli 100 kW:n teholla, mutta tämän jälkeen latausteho alkaa putoamaan lineaarisesti hiljalleen alemmaksi. Kulutus on tuttuun tapaan korkeahkoa: -5 asteessa mittari näyttää 27 kWh/100 km lukemaa ja kovemmilla pakkasilla 30 kWh:n alittaminen on haastavaa.Vaikka Volvo C40 Recharge on erikattoversio XC40 Rechargesta, joka puolestaan on versio polttomoottorisesta XC40:stä, kyseessä on eheä ja helppo kokonaisuus.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volvo C40 Recharge Twin Launch Edition Hinta alkaen 60 920 € Koeajetun auton hinta varusteineen 63 840 € Moottori Sähköauto, neliveto. Edessä 150 kW (204 hv), takana 150 kW (204 hv). Teho 300 kW (408 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 78,0 / 75,0 kWh. Toimintamatka 444 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,7 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4440 mm, leveys 1873 mm, korkeus 1591 mm, akseliväli 2702 mm Tavaratila: 444–1 205, etutavaratila 31 l Omamassa: 2185 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Ajatuksia autoista Hyvesignalointia naapureille vai tavallinen sähköinen auto? – Ajatuksia autoista 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla