7.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volvo C40 Recharge – vetävämpi ja veistetty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viiston katon huonontamista takatiloista ja näkyvyydestä huolimatta Volvo C40 Recharge on tasapainoisen tuntuinen sähköauto. Hyvää: Akun esilämmitys, toimintamatkaennustimen toiminta, suorituskyky Huonoa: Takapenkin mukavuus, kulutus, huono näkyvyys takaviistoon Volvo C40 on ruotsalaisvalmistajan ensimmäinen malli, joka on tarjolla ainoastaan täysin sähköisellä voimalinjalla. Tai ainakin tavallaan, käytännössä kyse on XC40-mallista, jonka kattoa on höylätty linjakkaammaksi erilaisen ulkonäön saamiseksi.Teknisesti C40 ei poikkea koriltaan perinteisempää päätä edustavasta XC40:stä. Nelivetoisen mallin molemmilta akseleilta löytyy 150 kilowatin (204 hevosvoiman) tehoiset sähkömoottorit jotka liikuttavat yhä Volvoa äkäisesti. Lisäksi C40:n vetomassa on 1 800 kg, kuten on myös tuoreempien XC40 Rechargejenkin, aluksi Volvon sähköesikoisen vetomassa oli nimittäin 300 kg vähemmän.Myös neliveto tuntuu toimivan hyvin, harvemminkaan auratuilla teillä kiinni jäämisestä ei ole puhettakaan. Luistonesto antaa perän hieman luistaa jos oikein yrittää, mutta ei anna auton spinnata isommankaan provosoinnin jälkeen. Silti talvella, etenkin kitkarenkailla jää kaipaamaan mahdollisuutta kytkeä luistonesto kokonaan pois. Tällöin tarvittaessa saisi vapautta pyörien luistoon, mutta normaali ajotila voisi olla tiukempi. Kokemattomampien kuskien käsissä 400-hevosvoimaisen ja reilusti yli kaksitonnisen katumaasturin yllättävät peräluistot voivat saada aikaan pahaa jälkeä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahdella polkimella mukavamminVoimalinja toimii muuten hienosti ja pehmeästi, mutta yhden polkimen ajo tuntuu ristiriitaiselta. Kaasua löysätessä auto kyllä hidastaa tarvittaessa pysähdyksiin asti, mutta vauhdin hienosäätely on ainakin talvella epämääräistä ja töksähtelevää. Näkyvyys autossa ei ole parhaalla tolalla: paksut pilarit rokottavat näkyvyyttä sivulle ja takaviistoon, ja takaikkuna on suorastaan lapsellisen kokoinen. Sen sijaan taivaalle näkee erinomaisesti kookkaasta kattoikkunasta.Takatilat tukalammaksiKuljettajan ympäristö on yksinkertainen ja miellyttävä. Starttipainikkeen ja jopa käsijarrun kytkimen puuttuessa autoon ei tarvitse kuin hypätä, kytkeä vaihde ja lähteä ajamaan. Kuljettajan istuin tuntuu kohtuulliselta, mutta pitkillä matkoilla se tuntuu kovahkolle, eikä pärjää vanhempien Volvojen kuuluisalle istuinmukavuudelle.Muutos tiloihin näkyy takapenkillä. Viistetty kattolinja rokottaa selvästi pään tilaa, ja keskimittaista pidemmät eivät matkusta takapenkillä järin ergonomisesti. Lapsilla ongelmia ei kuitenkaan mahtumisen suhteen ole ja turvaistuimetkin napsahtavat paikalleen nätisti – ja silti etumatkustajille jää hyvin jalkatilaa.Navigoinnin mallisuoritusTalvella pidempää siivua taittessa on aikaa tutustua tarkemmin auton omaan Google Maps -navigointiin. Jo XC40:n kohdalla tämä ansaitsi kehuja, mutta matkalla sovelluksen hyvyys korostuu. Auto tuntuu suosittelevan 500 kilometrin siivulle juuri niitä suurteholatureita, jotka ovat ehdottomasti fiksuimmat matkan nopeuden kannalta. Lisäksi Maps näyttää osalle latureista myös niiden varaustilanteen – eli tien päällä ei tarvitse enää kyylätä niin paljoa erinäisiä puhelinsovelluksia.Kun reitille on valittu latauspisteet, Volvo osaa esilämmittää akun laturille saavuttaessa paremman lataustehon takaamiseksi. Tämä myös toimii: viiden asteen pakkasella auto ottaa alusta alkaen vastaan 145 kilowatin lataustehoa, ja vielä elohopean painuessa -20 celsiuksen tietämille lataus alkaa 100 kW:lla. Puolen akun tietämille asti Volvo tuntuu lataavan selvästi yli 100 kW:n teholla, mutta tämän jälkeen latausteho alkaa putoamaan lineaarisesti hiljalleen alemmaksi. Kulutus on tuttuun tapaan korkeahkoa: -5 asteessa mittari näyttää 27 kWh/100 km lukemaa ja kovemmilla pakkasilla 30 kWh:n alittaminen on haastavaa.Vaikka Volvo C40 Recharge on erikattoversio XC40 Rechargesta, joka puolestaan on versio polttomoottorisesta XC40:stä, kyseessä on eheä ja helppo kokonaisuus.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volvo C40 Recharge Twin Launch Edition Hinta alkaen 60 920 € Koeajetun auton hinta varusteineen 63 840 € Moottori Sähköauto, neliveto. Edessä 150 kW (204 hv), takana 150 kW (204 hv). Teho 300 kW (408 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 78,0 / 75,0 kWh. Toimintamatka 444 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,7 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4440 mm, leveys 1873 mm, korkeus 1591 mm, akseliväli 2702 mm Tavaratila: 444–1 205, etutavaratila 31 l Omamassa: 2185 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?