14.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 Cross Country – metsäteiden mainioin sähköistyi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mökkitiemalli Volvo V60 Cross Country on nyt saatavilla myös kevythybridinä – tai siis ainoastaan kevythybridinä. Hyvää: mukavuus, vaivattomuus, pieni kulutusvähennys. Huonoa: silti isohko kulutus. Volvo V60 Cross Country pitää yllä farmareiden kiinnostavuutta heillekin, jotka haluavat autoltaan lisää maavaraa. Vaikka V60 CC saattaa ilman vertailukohtaa näyttää tavalliselta pitkäkatolta seikkailumuovein varusteltuna, on 210 millimetrin maavara lähes 70 mm perusmallia korkeampi. Itse asiassa maavaraa on muutamaa milliä vaille saman verran kuin XC60-katumaasturissa.Mainio maavaramalli on kuitenkin jo ennestään tuttu: kevyestä massanlisäyksestä huolimatta V60 CC liikkuu metsäteillä kuin kotonaan. Maastoon asti tuskin kannattaa lähteä urheilemaan, mutta huonoilla teillä auto on kuin kotonaan – monttuja varten ei tarvitse hidastella.Uutuusarvon malliin tuo siihen yhdistetty kevythybridivoimalinja. B5-mallimerkintä tarkoittaa tällä kertaa bensiinimoottoria yhdistettynä 48 voltin sähköjärjestelmään, jonka tarkoituksena olisi nipistää kulutuksesta liiat pois ja auttaa valmistajaa alempiin keskipäästöihin. Mallistosta löytyy toisena vaihtoehtona vain B4-dieselkevythybridi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPakkovähennystäKevythybridiyttä on aiemmin testaamamme V60 B3:n tapaan vaikea aistia – regenerointi on pääosin laimeaa, eikä auto pysy järin pitkiä aikoja sammuneena. Koeajon perusteella vaikuttaisi kuitenkin siltä, että valmistajan lupaama 10 prosentin kulutusvähenemä on realistinen.Tällä ei vielä pelasteta maapalloa, mutta eikö jokainen karsittu hiilidioksidigramma ole eteenpäin? Tämä tuntuu olevan Volvon logiikka, sillä se ei tarjoa enää lainkaan sähköistämättömiä voimalinjoja, vaan kaikki autot ovat vähintään kevythybridejä.Lähestymistavassa tuntuu olevan sikäli järkeä, että kevythybridiä tuskin välttelevät edes kaikkein ennakkoluuloisimmat jäärät, järjestelmän komponentit kun eivät maksakaan juuri mitään – kulutussäästö tulee siis kuluttajalle väkisin tuotuna.Reilun seitsemän litran keskikulutus ei silti ole enää vuonna 2021 pientä, joten Göteborgissa kannattaisi keskittyä seuraavaksi vaikka polttomoottorin hyötysuhteen parantamiseen. Se hyödyttäisi myös lataushybridien maailmassa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volvo V60 Cross Country B5 AWD MHEV Business aut. Hinta alkaen 52 502 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 502 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 184 kW (250 hv), 5400–5700 r/min Vääntö 350 Nm (1800–4800 r/min) Vääntö 350 Nm (1800–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 4784 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1499 mm, akseliväli 2875 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa