14.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 Cross Country – metsäteiden mainioin sähköistyi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mökkitiemalli Volvo V60 Cross Country on nyt saatavilla myös kevythybridinä – tai siis ainoastaan kevythybridinä. Hyvää: mukavuus, vaivattomuus, pieni kulutusvähennys. Huonoa: silti isohko kulutus. Volvo V60 Cross Country pitää yllä farmareiden kiinnostavuutta heillekin, jotka haluavat autoltaan lisää maavaraa. Vaikka V60 CC saattaa ilman vertailukohtaa näyttää tavalliselta pitkäkatolta seikkailumuovein varusteltuna, on 210 millimetrin maavara lähes 70 mm perusmallia korkeampi. Itse asiassa maavaraa on muutamaa milliä vaille saman verran kuin XC60-katumaasturissa.Mainio maavaramalli on kuitenkin jo ennestään tuttu: kevyestä massanlisäyksestä huolimatta V60 CC liikkuu metsäteillä kuin kotonaan. Maastoon asti tuskin kannattaa lähteä urheilemaan, mutta huonoilla teillä auto on kuin kotonaan – monttuja varten ei tarvitse hidastella.Uutuusarvon malliin tuo siihen yhdistetty kevythybridivoimalinja. B5-mallimerkintä tarkoittaa tällä kertaa bensiinimoottoria yhdistettynä 48 voltin sähköjärjestelmään, jonka tarkoituksena olisi nipistää kulutuksesta liiat pois ja auttaa valmistajaa alempiin keskipäästöihin. Mallistosta löytyy toisena vaihtoehtona vain B4-dieselkevythybridi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPakkovähennystäKevythybridiyttä on aiemmin testaamamme V60 B3:n tapaan vaikea aistia – regenerointi on pääosin laimeaa, eikä auto pysy järin pitkiä aikoja sammuneena. Koeajon perusteella vaikuttaisi kuitenkin siltä, että valmistajan lupaama 10 prosentin kulutusvähenemä on realistinen.Tällä ei vielä pelasteta maapalloa, mutta eikö jokainen karsittu hiilidioksidigramma ole eteenpäin? Tämä tuntuu olevan Volvon logiikka, sillä se ei tarjoa enää lainkaan sähköistämättömiä voimalinjoja, vaan kaikki autot ovat vähintään kevythybridejä.Lähestymistavassa tuntuu olevan sikäli järkeä, että kevythybridiä tuskin välttelevät edes kaikkein ennakkoluuloisimmat jäärät, järjestelmän komponentit kun eivät maksakaan juuri mitään – kulutussäästö tulee siis kuluttajalle väkisin tuotuna.Reilun seitsemän litran keskikulutus ei silti ole enää vuonna 2021 pientä, joten Göteborgissa kannattaisi keskittyä seuraavaksi vaikka polttomoottorin hyötysuhteen parantamiseen. Se hyödyttäisi myös lataushybridien maailmassa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volvo V60 Cross Country B5 AWD MHEV Business aut. Hinta alkaen 52 502 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 502 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 184 kW (250 hv), 5400–5700 r/min Vääntö 350 Nm (1800–4800 r/min) Vääntö 350 Nm (1800–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 4784 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1499 mm, akseliväli 2875 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”