14.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 Cross Country – metsäteiden mainioin sähköistyi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mökkitiemalli Volvo V60 Cross Country on nyt saatavilla myös kevythybridinä – tai siis ainoastaan kevythybridinä. Hyvää: mukavuus, vaivattomuus, pieni kulutusvähennys. Huonoa: silti isohko kulutus. Volvo V60 Cross Country pitää yllä farmareiden kiinnostavuutta heillekin, jotka haluavat autoltaan lisää maavaraa. Vaikka V60 CC saattaa ilman vertailukohtaa näyttää tavalliselta pitkäkatolta seikkailumuovein varusteltuna, on 210 millimetrin maavara lähes 70 mm perusmallia korkeampi. Itse asiassa maavaraa on muutamaa milliä vaille saman verran kuin XC60-katumaasturissa.Mainio maavaramalli on kuitenkin jo ennestään tuttu: kevyestä massanlisäyksestä huolimatta V60 CC liikkuu metsäteillä kuin kotonaan. Maastoon asti tuskin kannattaa lähteä urheilemaan, mutta huonoilla teillä auto on kuin kotonaan – monttuja varten ei tarvitse hidastella.Uutuusarvon malliin tuo siihen yhdistetty kevythybridivoimalinja. B5-mallimerkintä tarkoittaa tällä kertaa bensiinimoottoria yhdistettynä 48 voltin sähköjärjestelmään, jonka tarkoituksena olisi nipistää kulutuksesta liiat pois ja auttaa valmistajaa alempiin keskipäästöihin. Mallistosta löytyy toisena vaihtoehtona vain B4-dieselkevythybridi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPakkovähennystäKevythybridiyttä on aiemmin testaamamme V60 B3:n tapaan vaikea aistia – regenerointi on pääosin laimeaa, eikä auto pysy järin pitkiä aikoja sammuneena. Koeajon perusteella vaikuttaisi kuitenkin siltä, että valmistajan lupaama 10 prosentin kulutusvähenemä on realistinen.Tällä ei vielä pelasteta maapalloa, mutta eikö jokainen karsittu hiilidioksidigramma ole eteenpäin? Tämä tuntuu olevan Volvon logiikka, sillä se ei tarjoa enää lainkaan sähköistämättömiä voimalinjoja, vaan kaikki autot ovat vähintään kevythybridejä.Lähestymistavassa tuntuu olevan sikäli järkeä, että kevythybridiä tuskin välttelevät edes kaikkein ennakkoluuloisimmat jäärät, järjestelmän komponentit kun eivät maksakaan juuri mitään – kulutussäästö tulee siis kuluttajalle väkisin tuotuna.Reilun seitsemän litran keskikulutus ei silti ole enää vuonna 2021 pientä, joten Göteborgissa kannattaisi keskittyä seuraavaksi vaikka polttomoottorin hyötysuhteen parantamiseen. Se hyödyttäisi myös lataushybridien maailmassa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volvo V60 Cross Country B5 AWD MHEV Business aut. Hinta alkaen 52 502 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 502 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 184 kW (250 hv), 5400–5700 r/min Vääntö 350 Nm (1800–4800 r/min) Vääntö 350 Nm (1800–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 4784 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1499 mm, akseliväli 2875 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta