Ajoneuvot | Koeajo | 28.2.2020

Koeajo: B7 tankkiin ja baanalle – Volvo XC60 B4 AWD MHEV

Monimutkaiseksi venähtäneestä mallistosta huolimatta Volvo XC60 B4 AWD MHEV tuo dieselmoottorin, nelivedon ja kevythybriditekniikan yhteen mutkattomalla tavalla. Hyvää: vaivattomuus, mukavuus, kulutus. Huonoa: hinta varusteltuna.

Jaa artikkeli

Lataushybrideillä saavutetun menestyksen jälkeen Volvo sähköistää mallistoaan lisää, nyt kevythybrideillä. Hämmentävästi nimetty B-mallisto käsittää sekä bensiini- että dieselpohjaisia malleja, joista bensiinimalleja erotellaan lisänimellä B-MHEV. Volvo XC60 B4 AWD MHEV on kuitenkin skaalan dieselimmästä päästä, yhdistäen D4:stä tutun polttomoottorin 48 voltin kevythybriditeknologiaan. Valmistajan mukaan järjestelmällä voidaan saavuttaa jopa 15% säästö kulutuksessa.

Volvo XC60 B4 AWD MHEV

Vähän enemmän

Kevyistä vuosipäivityksistä huolimatta Volvo XC60 on säilynyt lähes ennallaan. Mallin ystävät huomaavat, että kristallinen vaihdevalitsin on saanut uuden leveämmän tyylin. Vakionopeudensäädintä ja Pilot Assistia on nyt päivitetty mutka-avustintoiminnolla, joka arvioi karttatiedon perusteella milloin tie kääntyy turhan jyrkästi nykyistä nopeutta ajatellen ja hidastaa kuljettajaa varten. Sensus-tietoviihdejärjestelmän paras puoli on, ettei järjestelmä yritä erityisen monimutkaisia toimintoja, joten valikkorakenteet pysyvät yksinkertaisina. Älypuhelinpeilaus (Apple & Android) on onneksi tuettuna.

Volvo XC60 B4 AWD MHEV

Pieniä hienosäätöjä lukuun ottamatta tuttu 2,0-litrainen dieselmoottori on säilynyt ennallaan. D4:n 190 hevosvoiman teho on vaihtunut B4:n yhteensä 197 hevosvoimaan ja vääntö on noussut 400 newtonmetristä 420 newtonmetriin. Kevythybridijärjestelmä pystyy auttamaan liikkumisessa 10 kilowatin ja 40 newtonmetrin verran.

B4 AWD MHEV kiihtyy 0–100 km/h 8,3 sekunnissa, kirien hiukan sisarmallien edelle automaattivaihteiston ja nelivedon yhdistelmällä. Neliveto on edelleen mekaaninen, poiketen esimerkiksi T8-lataushybridistä. Huippunopeus on 205 km/h.

Volvo XC60 B4 AWD MHEV

Vähän vähemmällä

Käytännössä kuljettaja ei huomaa uutta kevythybriditekniikkaa toiminnassa, mikä on osaltaan tekniikan tarkoituskin. Mekaanisella nelivedolla varustettu katumaasturi ei tietenkään pääse esimerkiksi Volvo V60 D3:n erinomaisiin kulutuslukemiin, mutta tehtaan ilmoittamat WLTP-lukemat ovat saavutettavissa tai jopa alitettavissa.

Volvo XC60 B4 AWD MHEV

B4-voimalinjan vetokyky on identtinen 2 400 kilogrammaa D4:ään verrattuna. Kevythybriditekniikan etuihin kuuluu myös, että tavaratila on ennallaan perusdieseliin verrattuna. Volvon skandinaavinen design pääsee oikeuksiinsa juuri vaaleilla sävyillä, vaikka vaalea nahka vaatiikin omistajalta uskallusta. XC60 on edelleen tilava, vaikka kokoero XC40:een tuntuu sisäpuolella pienemmältä kuin ulkomitoista arvelisi.

XC60:n ajettavuudessa ei ole uutta kerrottavaa auringon alla. Ohjaustuntuma on etäinen, mutta suoraviivainen. Kulku on vakaata ja varsinkin vaivatonta maantiellä ja taajamissa. Four-C-iskunvaimennuksella varustettu ilmajousitus toimii alkutuotannon XC60:iin verrattuna mukavammin.

Volvo XC60 B4 AWD MHEV

Mukautuvat ajovalot toimivat edelleen pääosin hienosti, välttäen vastaantulijoiden häikäisemistä, joskin sumusää voi aiheuttaa kaukovaloavustimelle ylimääräistä tenkkapoota.

Volvo XC60 B4 AWD MHEV -malliston hinnat alkavat 57 739 eurosta Momentum- tai Business-varustelulla.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu