28.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 D3 Aut Business – Nauvo Nuorgam Nonstop Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tarvittaessa Volvo V60 vie yhdellä tankilla maan päästä päähän. Hyvää: tasapuolisuus, ajettavuus, taloudellisuus. Huonoa: epäröinti liikkellelähdöissä, koivuväri. Volvon pala palalta uudistuvassa mallistossa nuorekkaan XC40:n jälkeen mielenkiintoisin korimalli lienee V60-farkku, joka yhdistää 60-sarjan juuri oikean koon ja legendaarisiksi kohonneet ruotsalaisfarmarit samaan pakettiin. Kun Sportswagonin rinnalla nähdään jälleen myös korotettu Cross Country (maavara +75 mm), ollaan Volvolla tiukasti reseptikirjan hittisivujen tuntumassa. Pystyn perämuodon ansiosta tarpeellista tavaraa mahtuu mukaan 529 litraa ja takapenkkirulettia pelaamalla kuormatilaa kertyy jopa 1 441 litraa. Toinen osoitus läksyjen tekemisestä on itse takapenkki, jonka tilat ja muoto kertovat, että ruotsalaismerkki ei ole täysin lähtenyt trendikkäiden lättänöiden monikäyttöistuinten matkaan, vaan pääasiallinen käyttötarkoitus on istuminen. Oikeastaan jännitettäväksi jää vain, riittävätkö perusmallin voimansiirto ja kevyesti maustettu Business-varustelu erinomaisuuden ylläpitoon myös kangasverhoilluilla etuistuimilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taloudellisuuden sietämätön helppous Volvon 2,0-litrainen nelisylinterinen D3-dieselmoottori on sinänsä tuttu tapaus jo muualta mallistosta. 150 hevosvoiman ja 320 newtonmetrin voimavarat riittävät pitkänhuiskean farmarin liikutteluun mainiosti ja kahdeksanvaihteinen automaattilaatikko on pääosin hyvin hereillä. Pääosin, sillä jostain syystä automaattivaihteinen D3 epäröi selkeästi liikkeellelähdöissä ja ensimmäisen vaihteen aikana, itsevarmuuden löytyessä suurempien vaihteiden myötä. Kyseessä on pieni, mutta yllättävä kauneusvirhe muuten koetellussa kokonaisuudessa. Kun liikkeelle on päästy, ei diesel-Volvolla ole tarvetta pysähtyä ihan hetkeen. Tuttu moottoritie- ja maantielenkki sujui erityisemmin pihistelemättä vaikuttavalla keskikulutuksella 4,3 litraa per 100 km, antaen V60 D3:lle tankillisen toimintamatkaksi koko Suomen päästä päähän. Koeajoyksilön muuten perusmallista Business-varustelua on höystetty Advanced- ja Technic-varustepaketeilla, jotka tuovat digitaalimittariston, navigoinnin ja pysäköintikameran kaltaisia lisätoimintoja, joita ilman V60:n kaltaista autoa on vaikea kuvitella vuonna 2019. Samalla varustepaketit tuovat mukautuvan vakionopeussäätimen helppoutta ajamiseen ja pitkähkön auton pysäköinnissä myös parkkitutkat ovat olennaisia stressinvähentimiä. Sensus-tietoviihdejärjestelmän myyntivaltteja ovat sen suomenkielisyys ja yksinkertaisuus. Parempi pitkänä V60 yllättää myös heti suositun XC60-katumaasturimallin jälkeen, sillä matalampi farkku päihittää isoveljensä ajo-ominaisuuksiltaan. Ohjauspyörästä välittyy puudutuksen sijaan vaimea, mutta havaittava ohjausvaste. Sama trendi jatkuu alustan toiminnassa, jossa saavutetaan perinteisellä jousituksella parempi tulos ja äänieristys. Erilaisten varuste- ja voimalinjavaihtoehtojen myötä V60:stä saa muokattua lähes haluamansa kaltaisen arkiauton, jonka kokonaisuudesta välittyy hiottu tasapuolisuus. Perusideat välittyvät kuitenkin jo malliston lähtöpäässä. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen Volvo V60 D3 Aut Hinta alkaen 43 092 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 608 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 3750 r/min Vääntö 320 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 320 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 147 g/km Mitat pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1427 mm, akseliväli 2871 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?