28.2.2019

Koeajo: Volvo V60 D3 Aut Business – Nauvo Nuorgam Nonstop

Volvo V60 D3

Tarvittaessa Volvo V60 vie yhdellä tankilla maan päästä päähän. Hyvää: tasapuolisuus, ajettavuus, taloudellisuus. Huonoa: epäröinti liikkellelähdöissä, koivuväri.

Volvon pala palalta uudistuvassa mallistossa nuorekkaan XC40:n jälkeen mielenkiintoisin korimalli lienee V60-farkku, joka yhdistää 60-sarjan juuri oikean koon ja legendaarisiksi kohonneet ruotsalaisfarmarit samaan pakettiin. Kun Sportswagonin rinnalla nähdään jälleen myös korotettu Cross Country (maavara +75 mm), ollaan Volvolla tiukasti reseptikirjan hittisivujen tuntumassa.

Volvo V60 D3

Pystyn perämuodon ansiosta tarpeellista tavaraa mahtuu mukaan 529 litraa ja takapenkkirulettia pelaamalla kuormatilaa kertyy jopa 1 441 litraa. Toinen osoitus läksyjen tekemisestä on itse takapenkki, jonka tilat ja muoto kertovat, että ruotsalaismerkki ei ole täysin lähtenyt trendikkäiden lättänöiden monikäyttöistuinten matkaan, vaan pääasiallinen käyttötarkoitus on istuminen.

Oikeastaan jännitettäväksi jää vain, riittävätkö perusmallin voimansiirto ja kevyesti maustettu Business-varustelu erinomaisuuden ylläpitoon myös kangasverhoilluilla etuistuimilla.

Volvo V60 D3

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taloudellisuuden sietämätön helppous

Volvon 2,0-litrainen nelisylinterinen D3-dieselmoottori on sinänsä tuttu tapaus jo muualta mallistosta. 150 hevosvoiman ja 320 newtonmetrin voimavarat riittävät pitkänhuiskean farmarin liikutteluun mainiosti ja kahdeksanvaihteinen automaattilaatikko on pääosin hyvin hereillä.

Pääosin, sillä jostain syystä automaattivaihteinen D3 epäröi selkeästi liikkeellelähdöissä ja ensimmäisen vaihteen aikana, itsevarmuuden löytyessä suurempien vaihteiden myötä. Kyseessä on pieni, mutta yllättävä kauneusvirhe muuten koetellussa kokonaisuudessa.

Volvo V60 D3

Kun liikkeelle on päästy, ei diesel-Volvolla ole tarvetta pysähtyä ihan hetkeen. Tuttu moottoritie- ja maantielenkki sujui erityisemmin pihistelemättä vaikuttavalla keskikulutuksella 4,3 litraa per 100 km, antaen V60 D3:lle tankillisen toimintamatkaksi koko Suomen päästä päähän.

Volvo V60 D3

Koeajoyksilön muuten perusmallista Business-varustelua on höystetty Advanced- ja Technic-varustepaketeilla, jotka tuovat digitaalimittariston, navigoinnin ja pysäköintikameran kaltaisia lisätoimintoja, joita ilman V60:n kaltaista autoa on vaikea kuvitella vuonna 2019. Samalla varustepaketit tuovat mukautuvan vakionopeussäätimen helppoutta ajamiseen ja pitkähkön auton pysäköinnissä myös parkkitutkat ovat olennaisia stressinvähentimiä. Sensus-tietoviihdejärjestelmän myyntivaltteja ovat sen suomenkielisyys ja yksinkertaisuus.

Volvo V60 D3

Parempi pitkänä

V60 yllättää myös heti suositun XC60-katumaasturimallin jälkeen, sillä matalampi farkku päihittää isoveljensä ajo-ominaisuuksiltaan. Ohjauspyörästä välittyy puudutuksen sijaan vaimea, mutta havaittava ohjausvaste. Sama trendi jatkuu alustan toiminnassa, jossa saavutetaan perinteisellä jousituksella parempi tulos ja äänieristys.

Erilaisten varuste- ja voimalinjavaihtoehtojen myötä V60:stä saa muokattua lähes haluamansa kaltaisen arkiauton, jonka kokonaisuudesta välittyy hiottu tasapuolisuus. Perusideat välittyvät kuitenkin jo malliston lähtöpäässä.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Volvo V60 D3 Aut

Hinta alkaen

43 092 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

48 608 €

Moottori

Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto

Teho

110 kW (150 hv), 3750 r/min

Vääntö

320 Nm (1750–3000 r/min)

Vääntö

320 Nm (1750–3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,9 s

Huippunopeus

205 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,7 (yhd.)

CO2-päästöt

147 g/km

Mitat

pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1427 mm, akseliväli 2871 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1800 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat