28.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: B7 tankkiin ja baanalle – Volvo XC60 B4 AWD MHEV Tavallinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monimutkaiseksi venähtäneestä mallistosta huolimatta Volvo XC60 B4 AWD MHEV tuo dieselmoottorin, nelivedon ja kevythybriditekniikan yhteen mutkattomalla tavalla. Hyvää: vaivattomuus, mukavuus, kulutus. Huonoa: hinta varusteltuna. Lataushybrideillä saavutetun menestyksen jälkeen Volvo sähköistää mallistoaan lisää, nyt kevythybrideillä. Hämmentävästi nimetty B-mallisto käsittää sekä bensiini- että dieselpohjaisia malleja, joista bensiinimalleja erotellaan lisänimellä B-MHEV. Volvo XC60 B4 AWD MHEV on kuitenkin skaalan dieselimmästä päästä, yhdistäen D4:stä tutun polttomoottorin 48 voltin kevythybriditeknologiaan. Valmistajan mukaan järjestelmällä voidaan saavuttaa jopa 15% säästö kulutuksessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vähän enemmän Kevyistä vuosipäivityksistä huolimatta Volvo XC60 on säilynyt lähes ennallaan. Mallin ystävät huomaavat, että kristallinen vaihdevalitsin on saanut uuden leveämmän tyylin. Vakionopeudensäädintä ja Pilot Assistia on nyt päivitetty mutka-avustintoiminnolla, joka arvioi karttatiedon perusteella milloin tie kääntyy turhan jyrkästi nykyistä nopeutta ajatellen ja hidastaa kuljettajaa varten. Sensus-tietoviihdejärjestelmän paras puoli on, ettei järjestelmä yritä erityisen monimutkaisia toimintoja, joten valikkorakenteet pysyvät yksinkertaisina. Älypuhelinpeilaus (Apple & Android) on onneksi tuettuna. Pieniä hienosäätöjä lukuun ottamatta tuttu 2,0-litrainen dieselmoottori on säilynyt ennallaan. D4:n 190 hevosvoiman teho on vaihtunut B4:n yhteensä 197 hevosvoimaan ja vääntö on noussut 400 newtonmetristä 420 newtonmetriin. Kevythybridijärjestelmä pystyy auttamaan liikkumisessa 10 kilowatin ja 40 newtonmetrin verran. B4 AWD MHEV kiihtyy 0–100 km/h 8,3 sekunnissa, kirien hiukan sisarmallien edelle automaattivaihteiston ja nelivedon yhdistelmällä. Neliveto on edelleen mekaaninen, poiketen esimerkiksi T8-lataushybridistä. Huippunopeus on 205 km/h. Vähän vähemmällä Käytännössä kuljettaja ei huomaa uutta kevythybriditekniikkaa toiminnassa, mikä on osaltaan tekniikan tarkoituskin. Mekaanisella nelivedolla varustettu katumaasturi ei tietenkään pääse esimerkiksi Volvo V60 D3:n erinomaisiin kulutuslukemiin, mutta tehtaan ilmoittamat WLTP-lukemat ovat saavutettavissa tai jopa alitettavissa. B4-voimalinjan vetokyky on identtinen 2 400 kilogrammaa D4:ään verrattuna. Kevythybriditekniikan etuihin kuuluu myös, että tavaratila on ennallaan perusdieseliin verrattuna. Volvon skandinaavinen design pääsee oikeuksiinsa juuri vaaleilla sävyillä, vaikka vaalea nahka vaatiikin omistajalta uskallusta. XC60 on edelleen tilava, vaikka kokoero XC40:een tuntuu sisäpuolella pienemmältä kuin ulkomitoista arvelisi. XC60:n ajettavuudessa ei ole uutta kerrottavaa auringon alla. Ohjaustuntuma on etäinen, mutta suoraviivainen. Kulku on vakaata ja varsinkin vaivatonta maantiellä ja taajamissa. Four-C-iskunvaimennuksella varustettu ilmajousitus toimii alkutuotannon XC60:iin verrattuna mukavammin. Mukautuvat ajovalot toimivat edelleen pääosin hienosti, välttäen vastaantulijoiden häikäisemistä, joskin sumusää voi aiheuttaa kaukovaloavustimelle ylimääräistä tenkkapoota. Volvo XC60 B4 AWD MHEV -malliston hinnat alkavat 57 739 eurosta Momentum- tai Business-varustelulla. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Volvo XC60 B4 AWD MHEV Business Inscription aut. Hinta alkaen 63 530 € Koeajetun auton hinta varusteineen 86 207 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 145 kW (197 hv), 4000 r/min Vääntö 420 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 420 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 171 g/km Mitat pituus 4688 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2865 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2400 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille