16.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 – funktionaalisempi farkku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Volvo V60 ottaa mallistossa järkevämmän kartanoauton roolin. Hyvää: ajoasento, tilat, käytännöllisyys edeltäjään nähden. Huonoa: pieni suksiluukku. Kuten jo aiemmassa maistiaisjutussa kerroimme, Volvo V60 on muuttanut luonnettaan selvästi. Vuonna 2010 esitelty ensipolven V60:n takapenkki kun oli aika tyköistuva, eikä tavaratila täyttänyt kaikkia perheauton vaatimuksia.Uudessa V60:ssa nämä asiat on otettu vakavammin. Tavaratilaa on nyt 529 litraa, mikä on 99 litraa enemmän kuin vanhassa V60:ssa ja vain 31 litraa vähemmän kuin V90:ssä. Selväpiirteinen kontti on muutenkin miltei kopio isoveljestä.Koeajoauton selkänoja kaatuu sähkönappuloista kahdessa erisuuruisessa osassa kynnyksettömään vaakatasoon, mutta suksiluukku on tässäkin Volvossa pienehkö. Myöskään irrotettavalle suojapeitteelle ei edelleenkään ole varattu tilaa välipohjan alta. Sähköisesti, ja myös jalan heilautuksella, liikuteltava takaluukku on vakiona.Matkustamonkin tilat ovat kasvaneet tuntuvasti. Takapenkille mahtuu vaivatta 190-senttinen reissaaja, vaikka kuljettaja olisi samanmittainen. Mukavuutta tosin heikentää reisituen puute.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelvästi suurempiVäljyydestä saa kiittää ennen kaikkea kasvaneita ulkomittoja. Vanhaan malliin verrattuna uusi V60 on vajaat 13 senttiä pidempi, ja akseliväliäkin on melkein 10 senttiä reilummin. Isoveli V90 puolestaan on 18 senttiä pidempi, muttei siis tarjoa enää mitenkään järisyttävän paljon enemmän tilaa.V60 rakennetaan samalle pohjalle kuin aiemmin esitellyt XC60- sekä 90-sarjan Volvot. Siksi ei ole ihme, että myös korostuneen vaivattomat ajotuntumat olivat miltei identtiset. Kaikki moottorit ovat nyky-Volvo-tapaan kaksilitraisia ja nelisylinterisiä. Tuotanto alkaa etuvetoisella D4-dieselillä (190 hv) sekä nelivetoisella T6-bensamallilla (310 hv), ja juuri nämä versiot olivat koeajettavissa Barcelonan ympäristön vuoristoteillä.Molemmat liikuttavat autoa sivistyneesti ja myös ripeästi. Eniten mieleen jäi bensiinimoottorin ääni, joka kuulosti tällä kertaa hiljaisemmalta kuin aiemmissa Volvoissa. Sen sijaan ruotsalaismerkin perisynti eli automaattivaihteisten mallien liikkeellelähdöissä esiintyvä viivyttely ja sitä seuraava nykäys ovat edelleen läsnä.Ohjaus on ajotilasta riippumatta varsin voimakkaasti tehostettu, ja epätasaisemmalla pinnalla alustasta voi edelleen aistia lievää tärinää. Ilmajousitusta ei isoveljistä poiketen ole saatavilla edes taka-akselille; sen korvikkeeksi Volvo tarjoaa säätyvää iskunvaimennusta.Turvavarustelua on lukuisten aiemmissa malleissa nähtyjen järjestelmien lisäksi täydennetty systeemillä, joka jarruttaa automaattisesti, jos nokkakolari on väistämätön. Tarkoitus on vähentää törmäysnopeutta ja siten onnettomuuden seurauksia. Suomeen syyskuussaV60:lle voi povata Suomessa suurta suosiota, sillä olemassa olevaa Volvo-kantaa – ja sitä myötä asiakkaita – riittää. Ennakkomyynti on ollut käynnissä jo hyvän aikaa, ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen syyskuussa.Tämä erä sisältää paitsi D4:n ja T6:n, myös vähempitehoisen D3-dieselin (150 hv). Muista malleista tuttua ruudikkainta D5-moottoria 235 hevosvoiman tehoineen ei ole luvassa, vaan valikoimassa on tehtaan edustajan mukaan keskitytty parhaiten myyviin malleihin.Varustetasot ovat nimeltään Momentum ja Inscription, ja lisävarustelista on Volvon tapaan laaja. Syksyllä tarjolle tulee kolmas vaihtoehto, sporttinen R-Design – kuten valtaosa varusteista, sekin tuttu juttu muusta Volvo-mallistosta. Hinnat starttaavat 42 272 eurosta.Lisää luvassaV60-valikoima laajenee entisestään joulukuussa, jolloin on luvassa dieselien nelivetoversiot sekä T5-bensamalli (250 hv). Tammi–helmikuussa puolestaan saapuu ladattava hybridi T8, jonka bensakoneen sekä sähkömoottorin yhteistehoksi kerrotaan 390 hevosvoimaa. Aiemmin näkemättömänä versiona vuoden päästä myyntiin tulee lisäksi vähätehoisempi T6-lataushybridi 340 hevosvoiman yhteistehoineen.Bensiinimoottoriset mallit, kuten myös hybridit, ovat aina automaattivaihteisia. Etuvetodieseleitä on tarjolla myös manuaalilaatikolla, mutta näiden myynti on viime aikoina ollut jo hyvin vähäistä.Palaamme asiaan loppukesällä, jolloin saamme tarkemmat koeajotuntumat siitä, miltä uusi V60 tuntuu suomalaisilla teillä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola Volvo V60 D4 Inscription Aut Hinta alkaen 51 864 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 140 kW (190 hv), 4250 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1427 mm, akseliväli 2872 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin