13.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC60 B4 kulkee dieselillä, mutta sai sisäänsä palan sähkö-Volvoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvon tapauksessa mallivuosipäivitykset tuovat ajoittain isojakin muutoksia autoihin. Nyt Volvo XC60 on saanut täysin uuden multimediajärjestelmän. Hyvää: voimalinjan toiminta, mukavuus. Huonoa: moottorin ääni, ohjaustuntuma. Volvolla on tapana tehdä autoihin pieniä päivityksiä mallivuosipolitiikalla perinteisten isompien faceliftien sijaan. Käytännössä mallivuosi vaihtuu aina heinä-elokuussa, jonka jälkeen myydään seuraavan mallivuoden autoja. Volvo XC60 koki etenkin ohjaamon käytettävyyden näkökulmasta poikkeuksellisen suuren päivityksen mallivuodella 2022.Ulkoisesti XC60 on uudistunut hyvin hillitysti. Helmat ovat saaneet hieman uutta ilmettä, mutta erojen havaitseminen ilman suoraa vertailua on lähes mahdotonta. Moottorivalikoima on entisellään, eli auto on edelleen tarjolla ladattavan hybridin lisäksi bensiini- ja dieselmoottoreilla, jotka ovat nykyään varustettu 48 voltin kevythybridijärjestelmällä. Hidastuksissa otetaan energiaa talteen ja kiihdytyksissä järjestelmä tukee auton etenemistä parhaimmillaan 10 kW:lla ja 40 Nm voimalla.Isoin muutos uuden mallivuoden autossa on vastassa ohjaamossa ja tarkemmin sanottuna näyttöjen takana. 12,3-tuumaisella mittaristolla on nyt Volvo XC40 P8 -sähköautossa ensimmäistä kertaa esitelty uudistunut ja pelkistetty kokonaisilme.Keskikonsolista löytyy tuttu 9,3-tuumainen ja sen kotinäkymä muistuttaa vahvasti Volvon omaa Sensus-järjestelmää. Perusnäkymässä on siis näkyvissä neljä päätoimintoa. Käytettävyys on kuitenkin muuttunut varsin reilusti.Uusi järjestelmä on täysin Android-pohjainen, minkä myötä navigointi käyttää suoraan Google Mapsia. Kuljettaja voi kirjautua autoon Google-tilillä, jolloin omat tiliasetukset tulevat käyttöön myös autossa. Android-pohjaisuus mahdollistaa jatkossa uusien sovellusten tuomisen autoon helposti Googlen sovelluskaupan kautta. Apple-käyttäjiä uudistus ei välttämättä miellytä, sillä Apple Car Play on nyt poissa. Volvo on halunnut yksinkertaistaa käyttökokemusta monissa kohdissa. Esimerkiksi Sensus-järjestelmästä tutut sivupyyhkäisyt eivät enää ole läsnä, vaan kaikki asetukset hoidetaan yhden asetusvalikon kautta. Säätö- ja muokkausmahdollisuuksia on vähennetty merkittävästi ja myös Volvon selkeästi toteutettu kulutusnäyttö on jäänyt historiaan. Kuljettajalle ei ole tarjolla hetkellistä kulutustietoa missään, keskikonsolin kautta ei ole näkyvissä enää edes kulutushistoriaa, ja keskikulutuksen saa näkyviin vain mittariston kautta erikseen avattavassa valikossa. Uuden käyttöjärjestelmän ympärillä oleva auto on edelleen tuttua Volvoa. Sisusta on tyylikäs ja ajaton, ja kuljettajalla ergonomia on kohdallaan. Käynnistyksen yhteydessä suorastaan ylellinen tunnelma kokee pienen takaiskun, kun dieselmoottorin karkea ääni kajahtaa sisätiloihin. Onneksi tasaisessa ajossa ääni pysyy taka-alalla.XC60 tarjoaa vaivattoman ja kokonaisuutena mukavan ajokokemuksen. Lisävarusteinen ilmajousitus hoitaa tehtävänsä hienostuneesti. Ohjauksessa on korostettu hieman liikaakin vaivattomuutta ja se on tehostettu tunnottoman kevyeksi. Perinteisiä ajotila-asetuksia uuden käyttöjärjestelmän myötä ei enää ole tarjolla, mutta ohjausvasteelle löytyy kaksi asetusta. Näistä jäykempi tarjoaa paremman suuntavakauden, mutta etäistä tuntumaa se ei paranna.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Volvo XC60 B4 AWD D-MHEV Inscription Edition Hinta alkaen 61 037 € Koeajetun auton hinta varusteineen 73 145 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, kaksi ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 145 kW (197 hv), 4 000 r/min Vääntö 420 Nm (1 750–2 750 r/min) Vääntö 420 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 169 g/km Mitat pituus 4 708 mm, leveys 1 902 mm, korkeus 1 658 mm, akseliväli 2 865 mm Tavaratila: 483 l Omamassa: 1 967 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2 400 / 750 kg Euro NCAP 5 (2017) tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous