3.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 – Jo iäkäs, mutta yllättävän hyvin aikaa kestävä luksusmaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo XC90 on elänyt kaksi pitkää sukupolveaan, mutta nyt se alkaa olla vähitellen aikakautensa päässä, vaikkakin kestää aikaa vielä hyvin. Hyvää: Ajettavuus, tilat, ajettavuuden helppous. Huonoa: Hinta. Volvo XC90 on kuulunut Volvon mallistoon jo peräti 20 vuotta. Sinä aikana autosta on nähty kaksi sukupolvea, ensimmäinen vuosien 2002–2014 aikana ja toinen vuodesta 2014 tähän päivään. Ensimmäinen sukupolvi oli Volvolla erittäin pitkä ja toinenkin sukupolvi on ollut poikkeuksellisen pitkä, jo kahdeksan vuotta.Pitkän iän salaisuus on Volvon modulaarisessa Spa-pohjalevyssa, jolle XC90 on rakennettu. Se oli ensimmäinen Volvon nelivetoinen auto, joka tälle pohjalevylle tehtiin ja sen jälkeen samalle perusrakenteelle on tullut monta muuta mallia.Volvo ei ole vielä ilmoittanut, että kuinka pitkään se aikoo XC90-mallia tehdä, jonkun aikaa vielä ainakin. Uuttakin on jo tulossa, sillä Volvo ilmoitti syyskuussa, että sen täyssähköinen iso luksusmaasturi EX90 lanseerataan marraskuussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieselkäyttöinen kevythybridiXC90-mallia Volvo vielä kuitenkin tarvitsee jonkun aikaa, sillä se tarjoaa edelleen automerkiltä hybridit tähän kokoluokkaan, sillä uusi malli on tulossa ensi alkuun ilmeisesti vain täyssähköversiona. XC90-mallista on tarjolla niin bensiinikäyttöiset ladattavat hybridit kuin koeajettu dieselkäyttöinen kevythybridi.XC90-mallin muutokset mallivuodelle 2023 ovat pieniä, eikä toisaalta ainakaan ulkomuodon puolesta autoa ole tarvetta juurikaan päivittää, sillä nykymuodossaan se kestää hyvin aikaa. Tyyli, runsaat tilat sekä turvallisuus tekevät XC90-mallista ihan kelvollisen vielä kahdeksan vuodenkin jälkeen luksusmaasturien joukossa.Varustetasot ovat menneet uudelle mallivuodelle uusiksi samalla tavoin kuin muissakin Volvon malleissa. XC90-mallissa perustasona on nyt Plus-varustelu, muun mallistosta tämän alapuolelta löytyy vielä Core-varustelutaso. Toinen varustetaso XC90-mallissa on Ultimate, jota koeajettu yksilö myös edusti. Varusteita riittää kiitettävästi, mutta niistä täytyy myös maksaa, tällöin auton hinta on yli 111 000 euroa. Tosin alle 100000 euron XC90-mallia ei myöskään saa, Plus-mallikin maksaa 104 000 ja rapiat. Vaikka Volvo XC90 on kestänyt hyvin aikaa ja siinä on paljon hyvää, kysymys silti kuuluu, että kuinka moni on valmis maksamaan yli 100 000 euroa lähes 10-vuotiaasta, joskin välillä päivitetystä, automallista.Hyvä näkyvyys joka suuntaanNelivetoisessa autossa myös vetokykyä riittää, tarvittaessa perään voi iskeä 2700 kilon jarrullisen kärryn. Ajettavuus on muutenkin mukavaa ja leppoista, ja sisällä on hiljaista.Volvon dieselkäyttöinen kevythybridi on hyvin kevyt, se ottaa energiaa talteen esimerkiksi jarrutuksista. Pelkällä sähköllä ei voi ajaa. Lataushybridikin XC90-löytyy, mutta se on bensiinikäyttöinen. Kevythybridin sähkömoottori on teholtaan 10 kilowattia (13 hv) ja se tarjoaa 40 newtonmetriä vääntöä.Volvon 173-kilowattinen ja 480 newtonmetriä kehittävä dieselmoottori jaksaa viedä isoa ja painavaa autoa hyvin ja myös kohtuullisella kulutuksella, yhdistetyksi kulutukseksi Volvo ilmoittaa kevythybridille 7,1 litraa sadalle (WLTP). Koeajossa polttoaineenkulutus oli myös melko maltillista, vaikka sitä ei varsinaisesti mitattukaan.Vaikka Volvo on iso auto, sen käsittely on helppoa avustusjärjestelmien ja hyvän näkyvyyden ansiosta. Auton kuva piirtyy ylhäältä päin ympäristöineen keskinäytölle peruutettaessa, joka helpottaa auton pysäköimistä. Auton laaja ikkunapinta-ala tarjoaa hyvän näkyvyyden joka suuntaan.Android-käyttöjärjestelmä on myös uudistunut XC90-mallissa. Apple Carplay toimii ainostaan usb-johdon kautta, koska Volvo on hyvin voimakkaasti naimisissa Googlen Android-käyttöjärjestelmän kanssa, joka ärsyttää aina iPhone-käyttäjiä.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Volvo XC90 B5 AWD D-MHEV Ultimate Bright Hinta alkaen 111 197 € Moottori Kevythybridi, dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori: 10 kW (13 hv), 40 Nm. Teho 173 kW (235 hv), 4000 r/min Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,1 (yhd.) CO2-päästöt 185 g/km Mitat pituus 4953 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1771 mm, akseliväli 2984 mm Tavaratila: 680 l Omamassa: 2170 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster