3.10.2022

Koeajo: Volvo XC90 – Jo iäkäs, mutta yllättävän hyvin aikaa kestävä luksusmaasturi

Volvo XC90

Volvo XC90 on elänyt kaksi pitkää sukupolveaan, mutta nyt se alkaa olla vähitellen aikakautensa päässä, vaikkakin kestää aikaa vielä hyvin. Hyvää: Ajettavuus, tilat, ajettavuuden helppous. Huonoa: Hinta.

Volvo XC90 on kuulunut Volvon mallistoon jo peräti 20 vuotta. Sinä aikana autosta on nähty kaksi sukupolvea, ensimmäinen vuosien 2002–2014 aikana ja toinen vuodesta 2014 tähän päivään. Ensimmäinen sukupolvi oli Volvolla erittäin pitkä ja toinenkin sukupolvi on ollut poikkeuksellisen pitkä, jo kahdeksan vuotta.

Pitkän iän salaisuus on Volvon modulaarisessa Spa-pohjalevyssa, jolle XC90 on rakennettu. Se oli ensimmäinen Volvon nelivetoinen auto, joka tälle pohjalevylle tehtiin ja sen jälkeen samalle perusrakenteelle on tullut monta muuta mallia.

Volvo ei ole vielä ilmoittanut, että kuinka pitkään se aikoo XC90-mallia tehdä, jonkun aikaa vielä ainakin. Uuttakin on jo tulossa, sillä Volvo ilmoitti syyskuussa, että sen täyssähköinen iso luksusmaasturi EX90 lanseerataan marraskuussa.

Volvo XC90

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Dieselkäyttöinen kevythybridi

XC90-mallia Volvo vielä kuitenkin tarvitsee jonkun aikaa, sillä se tarjoaa edelleen automerkiltä hybridit tähän kokoluokkaan, sillä uusi malli on tulossa ensi alkuun ilmeisesti vain täyssähköversiona. XC90-mallista on tarjolla niin bensiinikäyttöiset ladattavat hybridit kuin koeajettu dieselkäyttöinen kevythybridi.

Volvo XC90

XC90-mallin muutokset mallivuodelle 2023 ovat pieniä, eikä toisaalta ainakaan ulkomuodon puolesta autoa ole tarvetta juurikaan päivittää, sillä nykymuodossaan se kestää hyvin aikaa. Tyyli, runsaat tilat sekä turvallisuus tekevät XC90-mallista ihan kelvollisen vielä kahdeksan vuodenkin jälkeen luksusmaasturien joukossa.

Volvo XC90

Varustetasot ovat menneet uudelle mallivuodelle uusiksi samalla tavoin kuin muissakin Volvon malleissa. XC90-mallissa perustasona on nyt Plus-varustelu, muun mallistosta tämän alapuolelta löytyy vielä Core-varustelutaso. Toinen varustetaso XC90-mallissa on Ultimate, jota koeajettu yksilö myös edusti. Varusteita riittää kiitettävästi, mutta niistä täytyy myös maksaa, tällöin auton hinta on yli 111 000 euroa. Tosin alle 100000 euron XC90-mallia ei myöskään saa, Plus-mallikin maksaa 104 000 ja rapiat. Vaikka Volvo XC90 on kestänyt hyvin aikaa ja siinä on paljon hyvää, kysymys silti kuuluu, että kuinka moni on valmis maksamaan yli 100 000 euroa lähes 10-vuotiaasta, joskin välillä päivitetystä, automallista.Volvo XC90

Hyvä näkyvyys joka suuntaan

Nelivetoisessa autossa myös vetokykyä riittää, tarvittaessa perään voi iskeä 2700 kilon jarrullisen kärryn. Ajettavuus on muutenkin mukavaa ja leppoista, ja sisällä on hiljaista.

Volvon dieselkäyttöinen kevythybridi on hyvin kevyt, se ottaa energiaa talteen esimerkiksi jarrutuksista. Pelkällä sähköllä ei voi ajaa. Lataushybridikin XC90-löytyy, mutta se on bensiinikäyttöinen. Kevythybridin sähkömoottori on teholtaan 10 kilowattia (13 hv) ja se tarjoaa 40 newtonmetriä vääntöä.

Volvo XC90

Volvon 173-kilowattinen ja 480 newtonmetriä kehittävä dieselmoottori jaksaa viedä isoa ja painavaa autoa hyvin ja myös kohtuullisella kulutuksella, yhdistetyksi kulutukseksi Volvo ilmoittaa kevythybridille 7,1 litraa sadalle (WLTP). Koeajossa polttoaineenkulutus oli myös melko maltillista, vaikka sitä ei varsinaisesti mitattukaan.

Volvo XC90

Vaikka Volvo on iso auto, sen käsittely on helppoa avustusjärjestelmien ja hyvän näkyvyyden ansiosta. Auton kuva piirtyy ylhäältä päin ympäristöineen keskinäytölle peruutettaessa, joka helpottaa auton pysäköimistä. Auton laaja ikkunapinta-ala tarjoaa hyvän näkyvyyden joka suuntaan.

Volvo XC90

Android-käyttöjärjestelmä on myös uudistunut XC90-mallissa. Apple Carplay toimii ainostaan usb-johdon kautta, koska Volvo on hyvin voimakkaasti naimisissa Googlen Android-käyttöjärjestelmän kanssa, joka ärsyttää aina iPhone-käyttäjiä.

Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus

Volvo XC90 B5 AWD D-MHEV Ultimate Bright

Hinta alkaen

111 197 €

Moottori

Kevythybridi, dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori: 10 kW (13 hv), 40 Nm.

Teho

173 kW (235 hv), 4000 r/min

Vääntö

480 Nm (1750–2250 r/min)

Vääntö

480 Nm (1750–2250 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,6 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 7,1 (yhd.)

CO2-päästöt

185 g/km

Mitat

pituus 4953 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1771 mm, akseliväli 2984 mm
Tavaratila: 680 l
Omamassa: 2170 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2700 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat