3.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 – Jo iäkäs, mutta yllättävän hyvin aikaa kestävä luksusmaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo XC90 on elänyt kaksi pitkää sukupolveaan, mutta nyt se alkaa olla vähitellen aikakautensa päässä, vaikkakin kestää aikaa vielä hyvin. Hyvää: Ajettavuus, tilat, ajettavuuden helppous. Huonoa: Hinta. Volvo XC90 on kuulunut Volvon mallistoon jo peräti 20 vuotta. Sinä aikana autosta on nähty kaksi sukupolvea, ensimmäinen vuosien 2002–2014 aikana ja toinen vuodesta 2014 tähän päivään. Ensimmäinen sukupolvi oli Volvolla erittäin pitkä ja toinenkin sukupolvi on ollut poikkeuksellisen pitkä, jo kahdeksan vuotta.Pitkän iän salaisuus on Volvon modulaarisessa Spa-pohjalevyssa, jolle XC90 on rakennettu. Se oli ensimmäinen Volvon nelivetoinen auto, joka tälle pohjalevylle tehtiin ja sen jälkeen samalle perusrakenteelle on tullut monta muuta mallia.Volvo ei ole vielä ilmoittanut, että kuinka pitkään se aikoo XC90-mallia tehdä, jonkun aikaa vielä ainakin. Uuttakin on jo tulossa, sillä Volvo ilmoitti syyskuussa, että sen täyssähköinen iso luksusmaasturi EX90 lanseerataan marraskuussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieselkäyttöinen kevythybridiXC90-mallia Volvo vielä kuitenkin tarvitsee jonkun aikaa, sillä se tarjoaa edelleen automerkiltä hybridit tähän kokoluokkaan, sillä uusi malli on tulossa ensi alkuun ilmeisesti vain täyssähköversiona. XC90-mallista on tarjolla niin bensiinikäyttöiset ladattavat hybridit kuin koeajettu dieselkäyttöinen kevythybridi.XC90-mallin muutokset mallivuodelle 2023 ovat pieniä, eikä toisaalta ainakaan ulkomuodon puolesta autoa ole tarvetta juurikaan päivittää, sillä nykymuodossaan se kestää hyvin aikaa. Tyyli, runsaat tilat sekä turvallisuus tekevät XC90-mallista ihan kelvollisen vielä kahdeksan vuodenkin jälkeen luksusmaasturien joukossa.Varustetasot ovat menneet uudelle mallivuodelle uusiksi samalla tavoin kuin muissakin Volvon malleissa. XC90-mallissa perustasona on nyt Plus-varustelu, muun mallistosta tämän alapuolelta löytyy vielä Core-varustelutaso. Toinen varustetaso XC90-mallissa on Ultimate, jota koeajettu yksilö myös edusti. Varusteita riittää kiitettävästi, mutta niistä täytyy myös maksaa, tällöin auton hinta on yli 111 000 euroa. Tosin alle 100000 euron XC90-mallia ei myöskään saa, Plus-mallikin maksaa 104 000 ja rapiat. Vaikka Volvo XC90 on kestänyt hyvin aikaa ja siinä on paljon hyvää, kysymys silti kuuluu, että kuinka moni on valmis maksamaan yli 100 000 euroa lähes 10-vuotiaasta, joskin välillä päivitetystä, automallista.Hyvä näkyvyys joka suuntaanNelivetoisessa autossa myös vetokykyä riittää, tarvittaessa perään voi iskeä 2700 kilon jarrullisen kärryn. Ajettavuus on muutenkin mukavaa ja leppoista, ja sisällä on hiljaista.Volvon dieselkäyttöinen kevythybridi on hyvin kevyt, se ottaa energiaa talteen esimerkiksi jarrutuksista. Pelkällä sähköllä ei voi ajaa. Lataushybridikin XC90-löytyy, mutta se on bensiinikäyttöinen. Kevythybridin sähkömoottori on teholtaan 10 kilowattia (13 hv) ja se tarjoaa 40 newtonmetriä vääntöä.Volvon 173-kilowattinen ja 480 newtonmetriä kehittävä dieselmoottori jaksaa viedä isoa ja painavaa autoa hyvin ja myös kohtuullisella kulutuksella, yhdistetyksi kulutukseksi Volvo ilmoittaa kevythybridille 7,1 litraa sadalle (WLTP). Koeajossa polttoaineenkulutus oli myös melko maltillista, vaikka sitä ei varsinaisesti mitattukaan.Vaikka Volvo on iso auto, sen käsittely on helppoa avustusjärjestelmien ja hyvän näkyvyyden ansiosta. Auton kuva piirtyy ylhäältä päin ympäristöineen keskinäytölle peruutettaessa, joka helpottaa auton pysäköimistä. Auton laaja ikkunapinta-ala tarjoaa hyvän näkyvyyden joka suuntaan.Android-käyttöjärjestelmä on myös uudistunut XC90-mallissa. Apple Carplay toimii ainostaan usb-johdon kautta, koska Volvo on hyvin voimakkaasti naimisissa Googlen Android-käyttöjärjestelmän kanssa, joka ärsyttää aina iPhone-käyttäjiä.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Volvo XC90 B5 AWD D-MHEV Ultimate Bright Hinta alkaen 111 197 € Moottori Kevythybridi, dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori: 10 kW (13 hv), 40 Nm. Teho 173 kW (235 hv), 4000 r/min Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,1 (yhd.) CO2-päästöt 185 g/km Mitat pituus 4953 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1771 mm, akseliväli 2984 mm Tavaratila: 680 l Omamassa: 2170 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla