27.4.2025 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvon uuden ajan aloittanut XC90 on saanut jälleen päivityspaketin, mutta pintaremontin takana näkyy mennyt vuosikymmen. 2014 esitelty toisen polven Volvo XC90 aloitti ruotsalaismerkin uuden aikakauden sekä Geelyn osana että muotoilullisesti. Nyt ikänestori on saanut toisen kasvopesun, jossa ulkopintojen lisäksi on haettu uusi huonejärjestys sisäpuolellakin. Helpoimmin uuden XC90:n bongaa sen uudesta keulamaskista, jossa Volvo-logon vinoviivoja on jatkettu kulmia kohti hiukan BMW:n uuden lookin tapaan. Samalla ajovalot, puskurit ja takavalot ovat päivittyneet. Uutena värinä on koeajoauton Mulberry, eli mulperinpunainen. Sisustassa langaton latausteline on siirtynyt, säilytyslokeroita on kasvatettu ja kojelaudan keskellä oleva kosketusnäyttö on nyt 11,2-tuumainen ja myös ruudun pikselitiheyttä on parannettu. Käyttöjärjestelmäkin on nyt Google-pohjainen ja sen käyttöliittymä vastaa muita uutuus-Volvoja. Samalla kojelaudan ilmaritilöihin on tehty uuden näytön vaatimat muutokset. Kierrätyspohjaisten materiaalien lisäksi äänieristystä on parannettu. Materiaalit ovat kuitenkin enimmäkseen tuttua Volvoa, joten puuviiluineen ja kankaineen XC90:n ohjaamo on miellyttävä paikka olemiseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät ja huonot puolet Tilat Tyyli Ergonomia Alustan toiminta osin Kulutus Tutut neliötKuljettajan työpisteellä muutoksia on silti melko vähän. Istuinta voi luonnehtia erinomaiseksi, sillä kattavien säätövarojen ja hyvän tuen ansiosta siinä löytää mukavan ajoasennon helposti. Mittaristonäyttö on kuten ennenkin ja myös ohjauspyörän painikkeet ovat pysyneet ennallaan. Matkamittarin käyttö vaatii ulkoaopettelua, mutta toisaalta ylinopeusvaroittimen saa kuitattua painamalla kertaalleen vasemmalle vakionopeussäätimen painikkeista. Tärkeimmät tiedot saa suoraan näkökentään tuulilasin heijastusnäytöllä.Ergonomiassa vanha asetelma perinteisinä ohjauspylvään viiksineen on kuitenkin ylivertainen verrattuna EX-sarjan uutuuksiin. Järjestely toki vaatii, että käytössä on erillinen vaihdekeppi, joka on tuttuun tapaan Orreforsin kristallia, mutta entistä itsevarmemman kokoisena. Kosketusnäytön tärkein ominaisuus lienee Apple CarPlay -älypuhelinpeilaus, jossa kasvaneesta pikselitiheydestä huolimatta näyttö tuntuu vanhahtavalta. Auto on myös liitettävissä Volvon älypuhelinsovellukseen helposti, mikä tuo lisämahdollisuuksia esimerkiksi esilämmityksen tai auton tilanteen tarkastamisen suhteen. Kojelaudan keskellä on edelleen säilytetty joukko painikkeita esimerkiksi huurteenpoistolle ja hansikaslokeron avaamiselle. Ratkaisu on edelleen askel oikeaan suuntaan pelkkien kosketusnäyttökontrollien sijaan.Keskirivillä tilaa on kiitettävästi ja istuimissa on miellyttävästi muotoa. Kolmosrivilläkin tilaa on jälkikasvulle sopivasti, joskin keskirivin liikuttelu kulkemista varten vaatii pientä vaivannäköä. Tavaratilaa on 260– 1 816 litraa istuimista riippuen, kahdella rivillä 640 litraa lienee yleisimmin kaivattu mitta. Aina ladattavaSuomessa Volvo XC90 luottaa nyt yksinomaan T8 AWD Long Range High Performance -lataushybriditekniikkaan. 2,0-litraiseen bensiinimoottoriin ja sähköiseen taka-akseliin perustuva tekniikka antaa autolle 335 kW (445 hv) yhteistehon, mikä riittää absurdilta tuntuvaan alle 5,5 sekunnin 0–100 km/h aikaan. 18,8 kilowattitunnin akusta hyödynnetään 14,7 kilowattituntia, joka riittää WLTP:n mukaan noin 70 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan. Sisäinen latauslaite on kaksivaiheinen ja tukee 6,6 kilowatin lataustehoa, joten XC90:n akun saa tyhjästä täyteen puolikkaassa työpäivässä sopivan latausaseman kanssa. Auton voimavaroissa ei ole moittimista. Kaasupolkimen kalibrointi on selvästi EX90:stä ärhäkämpää, joten paikoiltaan XC90 tuntuu ampaisevan liikkeelle jopa rivakammin. Noin 70 kilometrin arvio sähköajosta on uskottava ja saavutettavissa. Sähkön käyttöä voi myös ohjailla asettamalla navigaattoriin reitin, jolloin auto arvioi parhaat hetket käyttää sähköä. Käytännössä sähkö kuitenkin kulutetaan ensin.Akun tyhjennyttyä kulutus nousee helposti maantiellä lähemmäs 10,0 l/100 km lukemaa. Kesäisellä moottoritiellä lukemaa on mahdollista nostaa vielä entisestään. Ei toisaalta ole yllätys, että lataushybridissä on järkeä vain proaktiivisesti ladattuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJa se minua niin ravistaaIlmajousituksella ja säädettävällä Four-C-iskunvaimennuksella varustettu XC90 on perusleppoisa ajettava. Ohjaus on tunnoton ja hiukan verkkainen, mutta se sopii auton luonteeseen hyvin. Maavaraa on ilmajousituksella 192–252 mm kuormasta ja korkeussäädöstä riippuen.XC90 alustassa on edelleen erikoinen piirre, jossa tietynlaiset epätasaisuudet aiheuttavat yllättävää pyörän ravistamista. Parhaiten efektiä voi kuvata kissalla, joka työntää tassunsa johonkin märkään, ja koittaa sen jälkeen ravistaa tassua kauhistuneena. Myös XC90 tuntuu ravistavan yhtä pyörää vääränlaisen epätasaisuuden osuessa kohdalle. Lopputulos on myös eri kuin EX90:ssä, jonka napakampi perusolemus tuntuu korostavan kookkaiden vanteiden painoa. Autoilla on toki myös yli 600 kg ero omamassassa.Täyssähköä vai lataushybridi?Volvo XC90 hinnat alkavat Core-varustelulla 88 163 eurosta. Auton aikoinaan erinomainen Euro NCAP -tulos vanheni tammikuussa 2022.Volvon mallistossa XC90 on mielenkiintoisessa asemassa, sillä ikänestorille ei vieläkään ole varsinaista korvaajaa. Huomio on toisaalta kiinnittynyt täyssähköiseen sisarmalliin, EX90:een, joka on kuitenkin monella tavoin hyvin erilainen auto. Toisaalta, varusteltuna autojen hinnat ovat vain muutaman tonnin päässä toisistaan. Jos polttomoottorin toimintamatka tai vanhemman koulukunnan ergonomia viehättävät, on Volvo XC90 vielä varteenotettava vaihtoehto. Ajatus yli 100 000 euron käyttämisestä vanhahtavaan autoon on kuitenkin vähintäänkin mielenkiintoinen. Volvo XC90 T8 AWD Long Range High Performance Ultra Bright MY25 LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 969 cm3 8-v. automaattivaihteisto 335 kW (455 hv), 709 Nm Akku brutto / netto 18,8 / 14,7 kWh Lataus Type 2: 6,6 kW (2 x 16 A) WLTP-kulutus 1,2 l/100km CO2-päästöt 33 g/km toimintamatka sähköllä 70 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,4 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 953 mm Leveys 1 923 mm Korkeus 1 767 mm Akseliväli 2 984 mm Tavaratila 262–1 816 l Omamassa 2 297 kg perävaunu 2 400 / 750 kg Euro NCAP ei testattu (alun perin ***** 2015) Takuu 2 vuotta hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 91 346 € koeajoauto 113 841 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 2.4.2025 Koeajo Maistiainen: Volvo EX90 on odotettu sähköinen lippulaiva 5.1.2025 Koeajo Koeajo: Volvo S60 – jäähyväiset Göteborgin sedanille, ainakin toistaiseksi 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 30.7.2024 Koeajo Koeajo: Volvo EX30 Single Core – Ennakkoluulojen vanki 17.7.2024 Koeajo Koeajo: Volvo EX40 Single Extended Range Ultra – edelleen hyvien perusasioiden äärellä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 17.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo EX30 – Den glider ut 6.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volvo EX30 – missä kohti Volvon edullista sähköautoa on oikein säästelty? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous