27.4.2025

Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin

Kuva Aake Kinnunen
Volvo XC90 T8 AWD Long Range High Performance Ultra Bright MY25

Volvon uuden ajan aloittanut XC90 on saanut jälleen päivityspaketin, mutta pintaremontin takana näkyy mennyt vuosikymmen.

2014 esitelty toisen polven Volvo XC90 aloitti ruotsalaismerkin uuden aikakauden sekä Geelyn osana että muotoilullisesti. Nyt ikänestori on saanut toisen kasvopesun, jossa ulkopintojen lisäksi on haettu uusi huonejärjestys sisäpuolellakin. 

Volvo XC90 T8 AWD Long Range High Performance Ultra Bright MY25

Helpoimmin uuden XC90:n bongaa sen uudesta keulamaskista, jossa Volvo-logon vinoviivoja on jatkettu kulmia kohti hiukan BMW:n uuden lookin tapaan. Samalla ajovalot, puskurit ja takavalot ovat päivittyneet. Uutena värinä on koeajoauton Mulberry, eli mulperinpunainen. 

Volvo XC90 T8 AWD Long Range High Performance Ultra Bright MY25

Sisustassa langaton latausteline on siirtynyt, säilytyslokeroita on kasvatettu ja kojelaudan keskellä oleva kosketusnäyttö on nyt 11,2-tuumainen ja myös ruudun pikselitiheyttä on parannettu. Käyttöjärjestelmäkin on nyt Google-pohjainen ja sen käyttöliittymä vastaa muita uutuus-Volvoja. Samalla kojelaudan ilmaritilöihin on tehty uuden näytön vaatimat muutokset. Kierrätyspohjaisten materiaalien lisäksi äänieristystä on parannettu. 

Materiaalit ovat kuitenkin enimmäkseen tuttua Volvoa, joten puuviiluineen ja kankaineen XC90:n ohjaamo on miellyttävä paikka olemiseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvät ja huonot puolet

  • Tilat
  • Tyyli
  • Ergonomia
  • Alustan toiminta osin
  • Kulutus

Tutut neliöt

Kuljettajan työpisteellä muutoksia on silti melko vähän. Istuinta voi luonnehtia erinomaiseksi, sillä kattavien säätövarojen ja hyvän tuen ansiosta siinä löytää mukavan ajoasennon helposti. Mittaristonäyttö on kuten ennenkin ja myös ohjauspyörän painikkeet ovat pysyneet ennallaan. Matkamittarin käyttö vaatii ulkoaopettelua, mutta toisaalta ylinopeusvaroittimen saa kuitattua painamalla kertaalleen vasemmalle vakionopeussäätimen painikkeista. Tärkeimmät tiedot saa suoraan näkökentään tuulilasin heijastusnäytöllä.

Volvo XC90 T8 AWD Long Range High Performance Ultra Bright MY25

Ergonomiassa vanha asetelma perinteisinä ohjauspylvään viiksineen on kuitenkin ylivertainen verrattuna EX-sarjan uutuuksiin. Järjestely toki vaatii, että käytössä on erillinen vaihdekeppi, joka on tuttuun tapaan Orreforsin kristallia, mutta entistä itsevarmemman kokoisena. 

Kosketusnäytön tärkein ominaisuus lienee Apple CarPlay -älypuhelinpeilaus, jossa kasvaneesta pikselitiheydestä huolimatta näyttö tuntuu vanhahtavalta. Auto on myös liitettävissä Volvon älypuhelinsovellukseen helposti, mikä tuo lisämahdollisuuksia esimerkiksi esilämmityksen tai auton tilanteen tarkastamisen suhteen.

Kojelaudan keskellä on edelleen säilytetty joukko painikkeita esimerkiksi huurteenpoistolle ja hansikaslokeron avaamiselle. Ratkaisu on edelleen askel oikeaan suuntaan pelkkien kosketusnäyttökontrollien sijaan.

Keskirivillä tilaa on kiitettävästi ja istuimissa on miellyttävästi muotoa. Kolmosrivilläkin tilaa on jälkikasvulle sopivasti, joskin keskirivin liikuttelu kulkemista varten vaatii pientä vaivannäköä. Tavaratilaa on 260– 1 816 litraa istuimista riippuen, kahdella rivillä 640 litraa lienee yleisimmin kaivattu mitta. 

Aina ladattava

Suomessa Volvo XC90 luottaa nyt yksinomaan T8 AWD Long Range High Performance -lataushybriditekniikkaan. 2,0-litraiseen bensiinimoottoriin ja sähköiseen taka-akseliin perustuva tekniikka antaa autolle 335 kW (445 hv) yhteistehon, mikä riittää absurdilta tuntuvaan alle 5,5 sekunnin 0–100 km/h aikaan. 

Volvo XC90 T8 AWD Long Range High Performance Ultra Bright MY25

18,8 kilowattitunnin akusta hyödynnetään 14,7 kilowattituntia, joka riittää WLTP:n mukaan noin 70 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan. Sisäinen latauslaite on kaksivaiheinen ja tukee 6,6 kilowatin lataustehoa, joten XC90:n akun saa tyhjästä täyteen puolikkaassa työpäivässä sopivan latausaseman kanssa. 

Auton voimavaroissa ei ole moittimista. Kaasupolkimen kalibrointi on selvästi EX90:stä ärhäkämpää, joten paikoiltaan XC90 tuntuu ampaisevan liikkeelle jopa rivakammin. 

Noin 70 kilometrin arvio sähköajosta on uskottava ja saavutettavissa. Sähkön käyttöä voi myös ohjailla asettamalla navigaattoriin reitin, jolloin auto arvioi parhaat hetket käyttää sähköä. Käytännössä sähkö kuitenkin kulutetaan ensin.

Volvo XC90 T8 AWD Long Range High Performance Ultra Bright MY25

Akun tyhjennyttyä kulutus nousee helposti maantiellä lähemmäs 10,0 l/100 km lukemaa. Kesäisellä moottoritiellä lukemaa on mahdollista nostaa vielä entisestään. Ei toisaalta ole yllätys, että lataushybridissä on järkeä vain proaktiivisesti ladattuna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ja se minua niin ravistaa

Ilmajousituksella ja säädettävällä Four-C-iskunvaimennuksella varustettu XC90 on perusleppoisa ajettava. Ohjaus on tunnoton ja hiukan verkkainen, mutta se sopii auton luonteeseen hyvin. Maavaraa on ilmajousituksella 192–252 mm kuormasta ja korkeussäädöstä riippuen.

Volvo XC90 T8 AWD Long Range High Performance Ultra Bright MY25

XC90 alustassa on edelleen erikoinen piirre, jossa tietynlaiset epätasaisuudet aiheuttavat yllättävää pyörän ravistamista. Parhaiten efektiä voi kuvata kissalla, joka työntää tassunsa johonkin märkään, ja koittaa sen jälkeen ravistaa tassua kauhistuneena. Myös XC90 tuntuu ravistavan yhtä pyörää vääränlaisen epätasaisuuden osuessa kohdalle. 

Lopputulos on myös eri kuin EX90:ssä, jonka napakampi perusolemus tuntuu korostavan kookkaiden vanteiden painoa. Autoilla on toki myös yli 600 kg ero omamassassa.

Volvo XC90 T8 AWD Long Range High Performance Ultra Bright MY25

Täyssähköä vai lataushybridi?

Volvo XC90 hinnat alkavat Core-varustelulla 88 163 eurosta. Auton aikoinaan erinomainen Euro NCAP -tulos vanheni tammikuussa 2022.

Volvon mallistossa XC90 on mielenkiintoisessa asemassa, sillä ikänestorille ei vieläkään ole varsinaista korvaajaa. Huomio on toisaalta kiinnittynyt täyssähköiseen sisarmalliin, EX90:een, joka on kuitenkin monella tavoin hyvin erilainen auto. Toisaalta, varusteltuna autojen hinnat ovat vain muutaman tonnin päässä toisistaan. 

Jos polttomoottorin toimintamatka tai vanhemman koulukunnan ergonomia viehättävät, on Volvo XC90 vielä varteenotettava vaihtoehto. Ajatus yli 100 000 euron käyttämisestä vanhahtavaan autoon on kuitenkin vähintäänkin mielenkiintoinen.

Volvo XC90 T8 AWD Long Range High Performance Ultra Bright MY25

Volvo XC90 T8 AWD Long Range High Performance Ultra Bright MY25

LATAUSHYBRIDI, neliveto

4-syl. bensiinimoottori 1 969 cm3

8-v. automaattivaihteisto

335 kW (455 hv), 709 Nm

Akku brutto / netto 18,8 / 14,7 kWh

Lataus Type 2: 6,6 kW (2 x 16 A)

WLTP-kulutus 1,2 l/100km

CO2-päästöt 33 g/km

toimintamatka sähköllä 70 km

Suorituskyky 0–100 km/h 5,4 s

huippunopeus 180 km/h

 

Mitat

Pituus 4 953 mm

Leveys 1 923 mm

Korkeus 1 767 mm

Akseliväli 2 984 mm

Tavaratila 262–1 816 l

Omamassa 2 297 kg

perävaunu 2 400 / 750 kg

 

Euro NCAP ei testattu (alun perin ***** 2015)

Takuu 2 vuotta

hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 91 346 €

koeajoauto 113 841 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat