17.3.2025

Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto?

Kuva Tuomas Rajala

Xpeng haluaa olla luksusmerkki myös kotimaansa ulkopuolella. G9 on kookas SUV, joka vakuuttaa, mutta jättää myös kysymysmerkkejä.

G9:n muotoilullisia innoittajia ei tarvitse kauan hakea. Xpeng on lainannut melko surutta brittiläisestä autoteollisuudesta, sillä iso luksusmaasturi X9 näyttää siltä, että se olisi valmistettu Land Rover -lisenssillä. Sattuma on hassu, sillä maahantuoja on meikäläisittäin sama kuin brittimerkillä.

Xpeng G9 on meikäläisittäin uusi malli, mutta muilla markkina-alueilla se on ollut myynnissä jo useamman vuoden. G9 lanseerattiin vuonna 2021 ja auto tuli Kiinan markkinoille myyntiin vuonna 2022. Lastentaudit lienevät siis hoidettu jo pois alta ennen Euroopan markkinoille saapumista.

Aivan alkuun huomio kiinnittyy Xpengin ratissa siihen, että auto on ahdettu niin täyteen tekniikkaa, että jos kosketus nykyautoiluun tapahtuu G9:n välityksellä, saattaa kuski jäädä haukkomaan hetkeksi henkeään. Jos auto vertaa vaikkapa vuoden 1995 Toyota Corollaan, ei kaksikkoa tajuaisi samaksi perustuoteeksi.

Xpengin ”sydämenä” toimii tietoviihdenäyttö, jonka kautta ohjataan käytännössä kaikkea autolla ajamiseen liittyvää. Näytön kautta säädetään puhallinta, äänentoistoa, ajoavustimia, latausta, avataan latausluukku ja takakontti. Ja niin edelleen. Autossa ei ole ohjauspyörän lisäksi fyysisiä näppäimiä, joten lähes kaikki tapahtuu näyttöä naputtelemalla.

Toimintojen piilottamiseen näytön taakse on hyvä syy: raha. Jos autosta voidaan jättää ylimääräiset painikkeet pois, alkaa se olla rahallisesti kannattavaa, kun autoja valmistetaan useita kymmeniä tuhansia kappaleita.

Käyttäjän kannalta se tarkoittaa sitä, että näyttöä on parempi opetella käyttämään. Koeajolla kestää pitkän tovin tajuta, että toden totta mikään ei onnistu erillisten painikkeiden kautta, vaan ohjauspyörästä, sen takana olevista viiksistä tai näytöstä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kamerat kuvaavat ympäristöä jatkuvasti

Xpengin näytöt ovat kookkaita, ja auto tarjoaa jatkuvasti hirveän määrä informaatiota ympäröivästä maailmasta. 360 asteen kamerat kuvaavat ympäröivää maailmaa ja tuovat niiden näkemän maailman tiettäväksi näyttöjen kautta kuljettavalle. Autot ja jalankulkijat vilisevät näytöillä jatkuvana jonona, mikä varmasti vie huomiota itse ajamisesta.

Ulkopuolen lisäksi auto tarkkailee toki myös kuljettajaa. Kuljettajan vireystilan seuranta on jatkuvasti valppaana. Monessa autossa on kuljettajan katseen suuntaa haistelevia järjestelmiä, mutta Xpeng vie homman hieman pidemmälle. Auto nimittäin huomaa haukottelevan kuskin ja kehottaa heti tauolle.

Hyvää ja huonoa

  • Jykevä voimalinja
  • Nopea lataus
  • Ajettavuus
  • Tekninen kyvykkyys
  • Ohjaustuntuma
  • Fyysisten kontrollien uupuminen

Kuljettajalle on tarjolla kaksi kookasta näyttöä: mittaristo ja tietoviihdepaneeli. Molemmat ovat suurikokoisia ja laadukkaan oloisia. Pientä viivettä tosin ilmaantuu aika-ajoin, etenkin startin jälkeen. Apple CarPlayssa on puhelimella puhuessa kummallinen sekunnin viive, joka vaikeuttaa kommunikaatiota.

Puhelintilassa ääni tulee kuskin niskatuessa olevasta kaiuttimesta, ja äänimaailma vaatii alkuun totuttelua. Viikon mittaisella koeajolla äänimaailmaan ehtii kyllä tottua, ja sinänsä kaiutinjärjestelmä on kätevä, sillä puhelu ei häiritse muita kyytiläisiä samalla tavalla.

Autossa on myös kolmas näyttö, joka on tarkoitettu etupenkillä matkustavan viihdykkeeksi. Toisessa tietoviihdenäytöstä löytyy muun muassa Spotify, Netflix ja Youtube, joilla apukuski voi tehdä matkastaan vähemmän tylsää. Näyttö on piilotettu kuskilta, sillä sen katselukulma on tiivis. Apukuski näkee, mutta kuski ei juurikaan.

Merkkinsä ylpeys

Xpeng G9 on merkin lippulaiva, jonka ajatuksena on tarjota vaihtoehto Mercedes-Benzin EQE SUV:lle, Tesla Model X:lle, Kia EV9:lle ja muille suurille sähköisille SUV-malleille. G9 on Teslaa ja Kiaa pienempi, mutta hieman EQE SUV:ta isompi. Tilaa riittää mukavasti, ja ominaisuudet vertautuvat kilpailijoihin.

G9:ssä on 800 voltin tekniikka, eli auto latautuu erittäin ripeästi. Huippulatausteho on 300 kW ja 10–80 prosentin lataus tapahtuu nopeimmillaan 20 minuutissa. Lukema on huikea, ja moista ei välttämättä odottaisi kiinalaismerkiltä. Maailma kuitenkin muuttuu, ja kehitys kehittyy.

Akun nettokapasiteetti on 93 kWh ja se antaa WLTP-toimintamatkaa 529 kilometriä kesäkelissä. Pakkasellakaan ei jäädä pulaan, sillä 400 kilometriä ylittyy melko vaivattomasti. Sillä ei tosin ole juuri merkitystä, sillä auto lataa todella ripeästi. Akku kannattaa tosin lämmittää talvikelillä esilämmityksellä.

Voimaa ja vääntöä Xpengistä löytyy yllin kyllin. Nelivetoversio tuottaa 551 hv ja 717 Nm, eli iso laiva kiihtyy rivakasti. 2340 kiloa liikahtaa paikaltaan sataseen 3,9 sekunnissa, mikä saa kuskin ja kyytiläiset naurahtamaan kiihdytyksessä. Ison auton irrotessa viivalta näin nopeasti, homma tuntuu aina vähän koomiselta.

Kun painoa piisaa, haasteet tulevat kiihtyvyyden sijaan pysähtymisessä ja mutkissa. Kun lähes kaksi ja puoli tonnia kohtaavat tiukan mutkan, käy paino ilmi heti. Xpeng on äkkiä kuin norsu posliinikaupassa.

Ajomukavuus on kohdallaan, mutta ohjaustuntuma voisi olla parempi. Tällaisenaan auto ei juuri välitä kuskin käsille informaatiota siitä mitä etupyörien kanssa tapahtuu. Ohjaus on voimakkaasti tehostettu ja pahasti tunnoton. Tosin vastaavaa tapaa nykyään niin monen auton kohdalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pihi isoksi autoksi

Kulutuksen näkökulmasta homma toimii hienosti, sillä vaikka kyseessä on kookas ja hävyttömän tehokas automalli, on kulutus saatu painettua WLTP-vertailuluvun mukaan 21,3 kWh sadalle kilometrille. Alkukevään pakkaskelissä koeajokulutus heitteli 25–26 kWh:n välillä.

G9:stä on tilattavissa taka- ja nelivetoversiot. Takavetoinen Standard Range -malli maksaa halvimmillaan 62 900 euroa.

Tällä hetkellä Xpengistä on myynnissä nelivetoinen Performance Launch Edition -malli, joka on hulppeasti varusteltu paketti. Hintalapussa on 75 900 euroa, mikä ei ole ominaisuuksiin verrattuna liioiteltua. Kun sitä vertaa kilpailijoihin, nousee seimerkiksi EQE SUV samoilla hiluilla väkisinkin sadan tonnin paremmalle puolelle.

Se, auttaako useamman kymppitonnin ero siltikään suomalaisia kiinalaisauton pariin, jää nähtäväksi. Tuotteesta se ei Xpengin kohdalla kyllä jää kiinni. Mutta ovatko asiakkaat samaa mieltä?

Xpengin kohdalla kysymys kuuluu, onko tässä paras koskaan ajamani kiinalaisauto? Taitaa olla, Xpeng G9 nimittäin onnistuu vakuuttamaan kuskin laadullaan ja Premium-tunnelmallaan. Kyseessä ei tietenkään ole täydellinen automalli, sillä kehitykselle pitää olla aina sijaa.

Kiinalaisautoksi G9 on todella vakuuttava esitys. Kun keulan naurettavan näköiset valot saataisiin vaihdettua, olisi kyseessä sisältä ja ulkoa näyttävä auto. Nyt ajovalot näyttävät siltä, että ne on heitetty roskakorin sijaan vahingossa tuotantoauton keulalle.

Xpeng G9 AWD Performance Launch Edition

SÄHKÖAUTO, neliveto
405 kW (551 hv), 717 Nm
Akku brutto / netto 98 / 93 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
CCS: 3200 kW

WLTP-kulutus 21,3 kWh / 100 km
Toimintamatka 520 km
Suorituskyky 0–100 km/h 3,9 s
Huippunopeus 200 km/h

Mitat
Pituus 4 891 mm
Leveys 1 937 mm
Korkeus 1 670 mm
Akseliväli 2 800 mm
Tavaratila 440 l

Omamassa 2 340 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2023)
Takuu 5 vuotta / 120 000 km
Ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 75 900 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat