19.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Yhä useamman vaihtoehto – Hyundai Ioniq Electric Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannes lisää toimintamatkaa merkitsee sitä, että uusi Hyundai Ioniq Electric vastaa entistä laajemman asiakaskunnan tarpeisiin. Hyvää: pidempi toimintamatka. Huonoa: etähallintaa joutuu vielä odottamaan. Hyundai Ioniq on jo aiemminkin ollut ostettavissa niin hybridinä, ladattavana hybridinä kuin täyssähköautonakin. Syksyn kuluessa kaikki kolme tulevat markkinoille uudistuneina. Ensikoeajoon päätyi tällä kertaa täyssähköinen versio.Kaksi vuotta Suomea kahdensadan kilometrin toimintamatkallaan valloittanut Ioniq Electric siirtyy nyt uudelle sataluvulle. Uusi täyssähköinen Ioniq lupaa jo hiukan yli 300 kilometrin suorituksen yhdellä latauksella.Koeajon alkaessa Ioniqin ajotietokone näyttää liki täydellä latauksellaan 294 kilometrin ajomatkaa. Nopeusrajoitusten mukaan ajetun 137 kilometrin lenkin jälkeen toimintamatkasta oli huvennut 119 kilometriä, joten ainakin tässä tapauksessa Ioniqin ajotietokoneen lupaus piti hyvin.Jos toimintamatka kuitenkin alkaa huveta liian ripeästi ennen seuraavaa latauspaikkaa, apua voi hakea uudesta eco+ -ajotilasta. Se rajoittaa nopeuden tasoon 90 km/h ja pyrkii muutenkin säätelemään auton toimintoja niin, että virtaa riittää mahdollisimman pitkälle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsompi akku ja tehokkaampi latausPidentynyt toimintamatka yhdellä latauksella on entistä isomman akun ansiota. Uusi 38,3 kilowattitunnin akku riittää WLTP-normin mukaan 311 kilometrin taipaleelle. Tehonlisäystäkin on saatu hieman: entisen 120 hevosvoiman sijasta tehoa on nyt 136 hv väännön pysyessä ennallaan.Myös laturi uudistui. Entisen 6,6-kilowattisen sijaan käytössä on nyt 7,2 kilowatin laturi. Type 2 ja CCS-pikalataus ovat entuudestaan tuttuja. Jos reitille osuu 100 kW:n latausasema, joka myös tuottaa lupaamansa lataustehon, saa täyssähköisen Ioniqin akun lähes tyhjästä 80 prosenttisen täyteen 54 minuutissa.Uudistukset eivät isommin tunnu Ioniq Electricin ajettavuudessa. Ohjaustuntuma sopii leppoisaan ja taloudelliseen ajamiseen, eikä herätä minkäänlaisia lisätoiveita. Kiihtyvyys ohituksiin on sähköautolle tyypillisesti ripeää ja tasaista, kori ei suuremmin kallistele kaarteissa ja matkustamon tilat ovat mainiot neljälle, mutta viideskin matkustaa takaistuimen keskipaikalla ihan kohtuullisesti.Isompi näyttö ja uutta ilmettäUuden sukupolven myötä Ioniqin ulkoiseen ilmeeseen tulee pieniä muutoksia. Selkeimmin tämän erottaa valoista ja keulan ilmeestä. Sisällä mittaristo on kokenut kevyen uudistuksen, mutta näkyvin muutos on uusi 10,25-tuumainen näyttö.Navigoinnin yhteydessä Ioniqin ostaja saa veloituksetta käyttöönsä viideksi vuodeksi live-palvelut, joiden avulla saa ajantasaista tietoa esimerkiksi säästä, liikenteestä, nopeusvalvontakameroista, pysäköintipaikoista, latausasemista ja kiinnostavista kohteista. Selkeä ja hiukan ylemmäs nouseva näyttö on jaettu kolmeen lohkoon, mikä käytännössä palvelee loistavasti esimerkiksi navigointia monikaistaisissa liittymissä. Uuteen Ioniqiin voidaan myös liittää kaksi matkapuhelinta yhtä aikaa.Varustukseen kuuluu myös eCall, automaattinen järjestelmä, joka soittaa apua, jos auton turvatyynyt laukeavat tai taustapeilin yläpuolella olevaa painiketta painetaan. Järjestelmä osaa ilmoittaa hätäkeskukseen auton tiedot, onnettomuuden ajan, ajosuunnan, turvatyynyjen tilan ja törmäys-anturin tiedot.Odotettavaakin jääVaikka uudet mallit esitellään asiakkaille syksyn aikana, ei kaikilla markkina-alueilla saada vielä kaikkia ominaisuuksia käyttöön.Suurin puute meidän näkökulmastamme on, että nimenomaan sähköautoilijoiden odottama etähallinta ei ole vielä saatavilla Suomeen. Blue Link -nimeä kantava palvelu on saatavissa Suomeen tämänhetkisten tietojen mukaan vasta vuonna 2021. Se mahdollistaa muun muassa akun lataustilanteen tarkistamisen tai sisätilojen lämmityksen käynnistämisen etänä matkapuhelimen avulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelposti lähestyttäväKahden ensimmäisen vuoden aikana täyssähköisiä Ioniqeja on rekisteröity Suomen liikenteeseen 224 kappaletta. Moni niiden omistajista voi hyvinkin innostua uuden sukupolven pidentyneestä toimintamatkasta ja vaihtaa uuteen.Kun Ioniq kykenee tarjoamaan myös uusille sähköautoilijoille matalan kynnyksen eli siirtymisen sähköautoilijaksi autolla, joka ei juuri eroa polttomoottoriautoista tiloiltaan tai ulkoasultaan, on helppo ennustaa Ioniq Electricille menestystä – kunhan toimitusajat eivät veny kohtuuttoman pitkiksi.Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Hyundai Ioniq Electric Hinta alkaen 39 390 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 295 r/min Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 38,3 kWh. Toimintamatka 311 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 165 km/h Mitat pituus 4470 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 200 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin