11.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: automaatti Honda CR-V Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistus toi nykyaikaisen automaattivaihteiston. Hyvää: vaihteisto, sisätilat, viimeistely. Huonoa: ohjaustunto, hinta. Honda CR-V on paras automaattivaihteinen Hondan katumaasturi-ikoni, jota olen kuunaan ajanut. Auto ei ole silti täydellinen: koeajo jättää hammasteltavaakin, mutta aloitetaan onnistumisista.Saarivaltakunnassa on totuttu varmistamaan omavaraisuus. Se on ollut järkevää, mutta joiltakin osin myös kovakalloisuutta. Automaattivaihteistot ovat perinteisesti olleet moottoriosaaja Hondan omaa tuotantoa, ja jääneet hieman vaihteistokehityksen kelkasta.CR-V:hen sai aiemmin vain harvahampaisen eli viisilovisen automaattivaihteiston. Nyt vaihteisto-osaaminen on ostettu ulkoa, ja moottorin jatkeeksi on istutettu saksalaisen ZF:n erittäin jouhevatoiminen yhdeksänlovinen automaatti, joka on myös aiempaa automaattiratkaisua taloudellisempi.Sama vaihteisto on muun muassa Range Rover Evoquessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOuto vaihdevipunenVaihteisto toimii kyllä, mutta mukautuva vakionopeudensäädin aprikoi nopeudenmuutoksissa hieman ennakoimattomasti. Tien tyhjennyttä edeltä, auto ei aika ajoin palauta aiempaa matkavauhtia kuin vasta viiveen jälkeen.Vaihdekepin virkaa ajaa ylös kojelaudan alaosaan nostettu sientä ja pelinohjainta muistuttava vipunen. Se ei oikein vakuuta, mutta kaipa siihenkin ajanoloon tottuisi.Ohjaus jättää epämääräisen vaikutelman. Rattituntuma on ohjauksen keskialueella tunnoton ja myös raskassoutuinen. Ohjaustunto kohenee hieman vauhdin kasvaessa maantieajossa.Uudistuneen CR–V:n onnistumiseksi voi laskea myös sisätilat. Ne ovat materiaaleiltaan viimeistellyt ja toimivat. Jalkatilat takana ovat tasaisen lattian vuoksi väljät.Auton lastaajan kannalta on erittäin kätevää, että takaistuimet kaatuvat niskatukineen kaikkineen tavaratilan reunassa sijaitsevasta kahvasta vetämällä. Tilojen muutos käy vaivatta yhdellä kädellä.Hyvä moottoriHyvää on myös moottori, joka itsessään jäisi tavanomaiseksi 1,6-litraiseksi dieseltapaukseksi, mutta kaksoisahdettuna voimanlähteen ja auton käytös ripeytyy läpi kierrosalueen. Ajajan kannalta se tietää vaivattomuutta, niin liikkeellelähdöissä, kaupunkiajossa kuin maanteiden ohituksissakin.Moottorissa on kymmenen hevosvoimaa enemmän tehoa kuin sen edeltäjässä, joka oli 2,2-litrainen. Vääntömomentti on moottorin koon kutistumisesta huolimatta säilynyt ennallaan.Ahtimista pienempi on muuttuvasiipinen ja toimii alhaisilla käyntinopeuksilla. Matalapaineturbo puolestaan lisää ruutia korkeilla käyntinopeuksilla. Keskikierroksilla kummatkin ahtimet työskentelevät yhtäaikaisesti.Etuvetoisena 1,6-litrainen moottori on varustettu yhdellä ahtimella. Bensiinimoottorina on tarjolla kaksilitrainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme valttiaCR–V:lle voi povata menestystä, joka perustuu kolmeen. Uudistus on kohennellut katumaasturin ominaisuuksia, Hondan tunnustettu vähävikaisuus vakuuttaa ja vahva mallikanta kantaa.Mutta onko 52 000 euroa liikaa katumaasturista? Siihen voi vastata vain autontarvitsija itse.Koeajettu yksilö on Executive-varusteltu nelivetoinen malliston lippulaiva, jossa on varsin kattava varustelu.Rahalla saa herkkuja joita ovat sähkötoiminen kuljettajan istuin, lasikatto, navigaattori 7-tuumaisella näytöllä, sähkötoiminen takaluukku, avaimeton käynnistys ja nahkaverhoilu.Edullisimmillaan CR-V:n omistajaksi pääsee alle 32 000 eurolla. Silloin on tyytyminen etuvetoiseen ja Comfort-varustetasoon.Silläkin varustelulla toki pärjää, sillä sen osasia ovat muun muassa automaattinen ilmastointi, sähkötoimiset sivuikkunat, hätäjarruavustin, vakionopeudensäädin, led-päiväajovalot ja mäkilähtöavustin.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4WD autom. Hinta alkaen 51 900 € Moottori Dieselmoottori 1 597 cm³, kaksoisahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 118 kW (160 hv), 4000 r/min Vääntö 350 Nm (2000 r/min) Vääntö 350 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa