26.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: kaatumaton KTM 1290 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaatumaton luksusmatkapyörä. Hyvää: toimiva elektroniikka, suorituskyky, varustetaso. Huonoa: kierroslukumittarin punarajan puuttuminen. Super Adventure asettaa uudet merkkipaalut seikkailupyörille niin suorituskyvyn kuin varustetasonkin suhteen. Hyvin varusteltu seikkailupyörä on käytännössä matkapyörä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoikkeuksellisen vakaaKTM:n jousitus sopii huonokuntoisemmillekin alustoille 200 millin joustovarojen ansiosta. Puoliaktiivinen jousituksen säätö muuttaa vaimennuksen tarvittaessa urheilullisen jämäkäksi.Ainutlaatuisen KTM:stä tekee ajovakaudenhallinta, joka mittaa pyörän kallistuskulmaa, keskipakoisvoimaa, kiertopoikkeamaa ja vertikaalista kallistusta neljän tuhannesosasekunnin välein. Järjestelmä säätelee luistoneston ja lukkiutumattoman jarrujärjestelmän toimintaa näiden tietojen perusteella.Käytännössä järjestelmä estää pyörää kaatumasta renkaiden pidon muuttuessa äkillisesti.Jarrupoljinta tarvitaan vain hidasajossa, sillä jarrukahvaa painettassa osa jarrupaineesta ohjataan myös takajarrulle. Koeajossa pyörä tuntuu poikkeuksellisen vakaalta jopa tiellä, jossa asvaltin päällä on irtosoraa.Kattava varusteluVakionopeussäädin ja kahvan- sekä istuinlämmittimet ovat jo arkipäivää matkapyörissä. Keulimisenesto ja ledi-kaarrevalot puolestaan ovat uudempaa tekniikkaa. Suuntavilkuissa on automaattinen sammutus 150 metrin ja kymmenen sekunnin kuluttua sen kytkemisestä.Kuljettajan tuulisuoja on hyvä ja tuulilasin asento on säädettävissä myös ajon aikana, joskin koeajoyksilön säätö oli vielä kankea ja siten säätö oli syytä tehdä paikallaan ollessa. Mittaristo on monipuolinen, mutta kierroslukumittarista puuttuva punaraja häiritsee vähän urheilullista ajoa.Ajotietokonetta hallitaan neljän napin valikkojärjestelmällä, joka on esimerkillisen selkeäkäyttöinen. Järjestelmä myös vähentää katkaisimien kokonaismäärän vähäiseksi. Ajoasento on rennon pysty ja polvikulma loiva, jolloin pitkätkään päivämatkat eivät puuduta. Satulan muotoilu ja kovuus on onnistunut.Suorituskykyä riittääKokonaisuuden viimeistelee kaikkien aikojen mukavin KTM-moottori. 1301-kuutioisen V2-moottorin kampiakseliin on lisätty painoa pehmeämmän tuntuman saamiseksi. 160 hevosvoiman maksimiteho on seikkailupyörien kärkilukema yhdessä Ducati Multistradan ja BMW S1000XR:n kanssa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala & KTM KTM 1290 Super Adventure Hinta alkaen 24 571 € Moottori V2, 1301 cm³, nestejäähdytys, märkä monilevykytkin, kuusi vaihdetta, ketjuveto. Teho 118 kW (160 hv), 8750 r/min Vääntö 140 Nm (6750 r/min) Vääntö 140 Nm (6750 r/min) Muu tieto Istuinkorkeus 860 mm, paino tankattuna 250 kg, akseliväli 1 580 mm, tankin tilavuus 30 litraa rengaskoko edessä 120/70R19, takana 170/60R17. Huoltoväli 15 000 km. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta