26.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: kaatumaton KTM 1290 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaatumaton luksusmatkapyörä. Hyvää: toimiva elektroniikka, suorituskyky, varustetaso. Huonoa: kierroslukumittarin punarajan puuttuminen. Super Adventure asettaa uudet merkkipaalut seikkailupyörille niin suorituskyvyn kuin varustetasonkin suhteen. Hyvin varusteltu seikkailupyörä on käytännössä matkapyörä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoikkeuksellisen vakaaKTM:n jousitus sopii huonokuntoisemmillekin alustoille 200 millin joustovarojen ansiosta. Puoliaktiivinen jousituksen säätö muuttaa vaimennuksen tarvittaessa urheilullisen jämäkäksi.Ainutlaatuisen KTM:stä tekee ajovakaudenhallinta, joka mittaa pyörän kallistuskulmaa, keskipakoisvoimaa, kiertopoikkeamaa ja vertikaalista kallistusta neljän tuhannesosasekunnin välein. Järjestelmä säätelee luistoneston ja lukkiutumattoman jarrujärjestelmän toimintaa näiden tietojen perusteella.Käytännössä järjestelmä estää pyörää kaatumasta renkaiden pidon muuttuessa äkillisesti.Jarrupoljinta tarvitaan vain hidasajossa, sillä jarrukahvaa painettassa osa jarrupaineesta ohjataan myös takajarrulle. Koeajossa pyörä tuntuu poikkeuksellisen vakaalta jopa tiellä, jossa asvaltin päällä on irtosoraa.Kattava varusteluVakionopeussäädin ja kahvan- sekä istuinlämmittimet ovat jo arkipäivää matkapyörissä. Keulimisenesto ja ledi-kaarrevalot puolestaan ovat uudempaa tekniikkaa. Suuntavilkuissa on automaattinen sammutus 150 metrin ja kymmenen sekunnin kuluttua sen kytkemisestä.Kuljettajan tuulisuoja on hyvä ja tuulilasin asento on säädettävissä myös ajon aikana, joskin koeajoyksilön säätö oli vielä kankea ja siten säätö oli syytä tehdä paikallaan ollessa. Mittaristo on monipuolinen, mutta kierroslukumittarista puuttuva punaraja häiritsee vähän urheilullista ajoa.Ajotietokonetta hallitaan neljän napin valikkojärjestelmällä, joka on esimerkillisen selkeäkäyttöinen. Järjestelmä myös vähentää katkaisimien kokonaismäärän vähäiseksi. Ajoasento on rennon pysty ja polvikulma loiva, jolloin pitkätkään päivämatkat eivät puuduta. Satulan muotoilu ja kovuus on onnistunut.Suorituskykyä riittääKokonaisuuden viimeistelee kaikkien aikojen mukavin KTM-moottori. 1301-kuutioisen V2-moottorin kampiakseliin on lisätty painoa pehmeämmän tuntuman saamiseksi. 160 hevosvoiman maksimiteho on seikkailupyörien kärkilukema yhdessä Ducati Multistradan ja BMW S1000XR:n kanssa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala & KTM KTM 1290 Super Adventure Hinta alkaen 24 571 € Moottori V2, 1301 cm³, nestejäähdytys, märkä monilevykytkin, kuusi vaihdetta, ketjuveto. Teho 118 kW (160 hv), 8750 r/min Vääntö 140 Nm (6750 r/min) Vääntö 140 Nm (6750 r/min) Muu tieto Istuinkorkeus 860 mm, paino tankattuna 250 kg, akseliväli 1 580 mm, tankin tilavuus 30 litraa rengaskoko edessä 120/70R19, takana 170/60R17. Huoltoväli 15 000 km. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle