26.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: kaatumaton KTM 1290 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaatumaton luksusmatkapyörä. Hyvää: toimiva elektroniikka, suorituskyky, varustetaso. Huonoa: kierroslukumittarin punarajan puuttuminen. Super Adventure asettaa uudet merkkipaalut seikkailupyörille niin suorituskyvyn kuin varustetasonkin suhteen. Hyvin varusteltu seikkailupyörä on käytännössä matkapyörä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoikkeuksellisen vakaaKTM:n jousitus sopii huonokuntoisemmillekin alustoille 200 millin joustovarojen ansiosta. Puoliaktiivinen jousituksen säätö muuttaa vaimennuksen tarvittaessa urheilullisen jämäkäksi.Ainutlaatuisen KTM:stä tekee ajovakaudenhallinta, joka mittaa pyörän kallistuskulmaa, keskipakoisvoimaa, kiertopoikkeamaa ja vertikaalista kallistusta neljän tuhannesosasekunnin välein. Järjestelmä säätelee luistoneston ja lukkiutumattoman jarrujärjestelmän toimintaa näiden tietojen perusteella.Käytännössä järjestelmä estää pyörää kaatumasta renkaiden pidon muuttuessa äkillisesti.Jarrupoljinta tarvitaan vain hidasajossa, sillä jarrukahvaa painettassa osa jarrupaineesta ohjataan myös takajarrulle. Koeajossa pyörä tuntuu poikkeuksellisen vakaalta jopa tiellä, jossa asvaltin päällä on irtosoraa.Kattava varusteluVakionopeussäädin ja kahvan- sekä istuinlämmittimet ovat jo arkipäivää matkapyörissä. Keulimisenesto ja ledi-kaarrevalot puolestaan ovat uudempaa tekniikkaa. Suuntavilkuissa on automaattinen sammutus 150 metrin ja kymmenen sekunnin kuluttua sen kytkemisestä.Kuljettajan tuulisuoja on hyvä ja tuulilasin asento on säädettävissä myös ajon aikana, joskin koeajoyksilön säätö oli vielä kankea ja siten säätö oli syytä tehdä paikallaan ollessa. Mittaristo on monipuolinen, mutta kierroslukumittarista puuttuva punaraja häiritsee vähän urheilullista ajoa.Ajotietokonetta hallitaan neljän napin valikkojärjestelmällä, joka on esimerkillisen selkeäkäyttöinen. Järjestelmä myös vähentää katkaisimien kokonaismäärän vähäiseksi. Ajoasento on rennon pysty ja polvikulma loiva, jolloin pitkätkään päivämatkat eivät puuduta. Satulan muotoilu ja kovuus on onnistunut.Suorituskykyä riittääKokonaisuuden viimeistelee kaikkien aikojen mukavin KTM-moottori. 1301-kuutioisen V2-moottorin kampiakseliin on lisätty painoa pehmeämmän tuntuman saamiseksi. 160 hevosvoiman maksimiteho on seikkailupyörien kärkilukema yhdessä Ducati Multistradan ja BMW S1000XR:n kanssa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala & KTM KTM 1290 Super Adventure Hinta alkaen 24 571 € Moottori V2, 1301 cm³, nestejäähdytys, märkä monilevykytkin, kuusi vaihdetta, ketjuveto. Teho 118 kW (160 hv), 8750 r/min Vääntö 140 Nm (6750 r/min) Vääntö 140 Nm (6750 r/min) Muu tieto Istuinkorkeus 860 mm, paino tankattuna 250 kg, akseliväli 1 580 mm, tankin tilavuus 30 litraa rengaskoko edessä 120/70R19, takana 170/60R17. Huoltoväli 15 000 km. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 7.11.2024 Koeajo Koeajo: Fiat Ducato – vieläkin nykyaikaisempi, mutta onko riittävästi? 6.11.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach EQS SUV 680 – luksuslinna ja 23000 euron maalipinta 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Nissanilla sangen perinnerakkaat setit 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Toyota saattaa tuoda jotain Land Cruiser ROX:in kaltaista tuotantoon, jos oikein pidämme siitä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 9.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viimeinen Mercedes-Benz 300SL Gullwing 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?