26.3.2015

Koeajo: kaatumaton KTM 1290

Kaatumaton luksusmatkapyörä. Hyvää: toimiva elektroniikka, suorituskyky, varustetaso. Huonoa: kierroslukumittarin punarajan puuttuminen.

Super Adventure asettaa uudet merkkipaalut seikkailupyörille niin suorituskyvyn kuin varustetasonkin suhteen. Hyvin varusteltu seikkailupyörä on käytännössä matkapyörä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Poikkeuksellisen vakaa

KTM:n jousitus sopii huonokuntoisemmillekin alustoille 200 millin joustovarojen ansiosta. Puoliaktiivinen jousituksen säätö muuttaa vaimennuksen tarvittaessa urheilullisen jämäkäksi.

Ainutlaatuisen KTM:stä tekee ajovakaudenhallinta, joka mittaa pyörän kallistuskulmaa, keskipakoisvoimaa, kiertopoikkeamaa ja vertikaalista kallistusta neljän tuhannesosasekunnin välein. Järjestelmä säätelee luistoneston ja lukkiutumattoman jarrujärjestelmän toimintaa näiden tietojen perusteella.

Käytännössä järjestelmä estää pyörää kaatumasta renkaiden pidon muuttuessa äkillisesti.

Jarrupoljinta tarvitaan vain hidasajossa, sillä jarrukahvaa painettassa osa jarrupaineesta ohjataan myös takajarrulle. Koeajossa pyörä tuntuu poikkeuksellisen vakaalta jopa tiellä, jossa asvaltin päällä on irtosoraa.

Kattava varustelu

Vakionopeussäädin ja kahvan- sekä istuinlämmittimet ovat jo arkipäivää matkapyörissä. Keulimisenesto ja ledi-kaarrevalot puolestaan ovat uudempaa tekniikkaa. Suuntavilkuissa on automaattinen sammutus 150 metrin ja kymmenen sekunnin kuluttua sen kytkemisestä.

Kuljettajan tuulisuoja on hyvä ja tuulilasin asento on säädettävissä myös ajon aikana, joskin koeajoyksilön säätö oli vielä kankea ja siten säätö oli syytä tehdä paikallaan ollessa. Mittaristo on monipuolinen, mutta kierroslukumittarista puuttuva punaraja häiritsee vähän urheilullista ajoa.

Ajotietokonetta hallitaan neljän napin valikkojärjestelmällä, joka on esimerkillisen selkeäkäyttöinen. Järjestelmä myös vähentää katkaisimien kokonaismäärän vähäiseksi. Ajoasento on rennon pysty ja polvikulma loiva, jolloin pitkätkään päivämatkat eivät puuduta. Satulan muotoilu ja kovuus on onnistunut.

Suorituskykyä riittää

Kokonaisuuden viimeistelee kaikkien aikojen mukavin KTM-moottori. 1301-kuutioisen V2-moottorin kampiakseliin on lisätty painoa pehmeämmän tuntuman saamiseksi. 160 hevosvoiman maksimiteho on seikkailupyörien kärkilukema yhdessä Ducati Multistradan ja BMW S1000XR:n kanssa.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala & KTM

KTM 1290 Super Adventure

Hinta alkaen

24 571 €

Moottori

V2, 1301 cm³, nestejäähdytys, märkä monilevykytkin, kuusi vaihdetta, ketjuveto.

Teho

118 kW (160 hv), 8750 r/min

Vääntö

140 Nm (6750 r/min)

Vääntö

140 Nm (6750 r/min)

Muu tieto

Istuinkorkeus 860 mm, paino tankattuna 250 kg, akseliväli 1 580 mm, tankin tilavuus 30 litraa rengaskoko edessä 120/70R19, takana 170/60R17. Huoltoväli 15 000 km.

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat