12.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: katumaasturin pakettiautoversio Dacia Duster Dacia Duster Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacian katumaasturin saa nyt myös pakettiautoksi rakennettuna. Hyvää: jousitus, neliveto. Huonoa: ajoasento, istuimet, rengasmelu. Dacia Duster -katumaasturin pakettiautoversio ei ole aivan niin halpa kuin luulisi, muunnostyön aiheuttamaa lisähintaa henkilömalliin on parituhatta euroa.Pienen pakettiauton autovero on yhtä suuri kuin henkilöauton. Malli onkin suunnattu yrityksille, jotka saavat vähentää hinnasta arvonlisäveron osuuden.Lisäksi vuotuinen käyttövoimavero on tuntuvasti alempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJämerä väliseinäTakapenkin sijalle autoon asennetaan tavarakaukalo ja tanakka kalteriseinä.Suomessa tehtävässä muutoksessa pakettiautoksi takapenkki poistetaan ja sen tilalle tulee yhtenäinen tavaratilan pohjakaukalo ja metalliverkosta tehty väliseinä.Harmillisesti takasivuovet jäävät melko turhiksi, sillä tavarakaukalon sivuvahvikkeet estävät isojen tavaroiden poimimisen sivuovesta. Myös kovin pitkät esineet jäävät pois kyydistä.Väliseinä on rakennettu niin taakse, ettei se rajoita etupenkin liikuttamisvaraa. Pitkällekin kuskille on tilaa, mutta ajoasentoa ei saa kunnolliseksi ratin etäisyyssäädön puuttumisen vuoksi. Ja kun asento on huono, myös istuimen muotoilu alkaa puuduttamaan pidemmällä matkalla.Perusmallin varustelu ei sisällä ekstraherkkuja, mutta lisävarustelu on kohtuuhintaista (navigaattori kosketusnäytöllä noin 600 euroa). Tarjolla on myös ylellisempi Jubileum -varustelu.Nöyrä puurtajaDieselmoottori on järkevä, koska käyttövoimavero on alhaisempi pakettiautoissa. Renault- ja Nissan-mallistoista tuttu 1,5-litrainen on sitkeä puurtaja. Nelivetoversio voisi olla omiaan vaikkapa metsä- tai sähkölinjatöissä. Dusterin neliveto kytkeytyy automaattisesti pidon huonotessa, muutoin edetään etuvedolla. Pahoissa paikoissa nelivedon voi lukita elektronisesti.Kuusivaihteisen manuaalivaihteiston välityksissä on huomioitu kaikki käyttötarkoitukset. Ykkönen on lyhyt ryömintävaihde maastoajoon. Ilman kuormaa liikkeellelähtö onnistuu kakkosellakin ja kadun kulmat selvittää kolmosella.Tiheät vaihdot heikentävät kiihtyvyysarvoa, mutta käytännössä kevyt Duster vaikuttaa riittävän ripeältä. Kuutonen sen sijaan on melko pitkäksi välitetty, kierrokset pysyvät moottoritienopeudellakin alle 3 000:n.Alhaisista kierroksista huolimatta moottorin ääni kuuluu sisälle ja sen peittää vain vielä äänekkäämpi rengasmelu. Pikkudieselin kulutus karkaa kovilla nopeuksilla yli seitsemän litran, kun muutoin selviää alle kuudella. Duster onkin omimmillaan, kun vauhti vähenee ja tie huononee. Jousitus nielee niin isot tärskyt kuin pienet tärinätkin onnistuneesti.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Dacia Duster dCi 110 4x4 Laureate Hinta alkaen 26 597 € Moottori Dieselmoottori 1 461 cm³, ahdettu, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 80 kW (109 hv), 4000 r/min Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 135 g/km Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä