11.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: Nopea Seat Leon ST Cupra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kilparadalta kesämökille. Hyvää Nopeus, hauskuus ja tilavuus, hinta, Huonoa Hinta näkyy sisustassa, mukavuus varauksin Seat Leon ST Cupra on 40 000 euron perhefarmari, joka kiertää Nürburgring Nordschleifen 7 minuuttiin 58 sekuntiin. Sellaista ei aikaisemmin ole nähty. Alle kahdeksan minuutin kierrosaikaa pidetään vaativalla radalla erittäin kovana suorituksena, johon vuosikymmen sitten pystyivät vain nopeimmat urheiluautot.Seat tiedostaa tuotteensa kyvyt. Leon ST Cupra -farmari ensiesiteltiin Espanjassa Castellolin moottoriradalla. Siellä Cupra oli kuin kotonaan – 587 litrainen tavaratila unohtui nopeasti.Valitettavasti kilparadat jäävät arkielämässä unelmiksi. Suomen karkeilla ja epätasaisilla teillä selviäminen lienee jopa Nürburgringin kierrosaikaa vaativampi koetus Seatille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNürburgringiltä SuomeenRapautuneet tiet ja 235/35 R19 rengastus ovat lähtökohtaisesti yhtä huono yhdistelmä kuin musta auto oranssein vantein (koeajoautossa Orange Line -väripaketti). Seatin alustasuunnittelu on kuitenkin suoriutunut väriosastoa paremmin: rengastuksen kovuuden ja meluisuuden huomaa, mutta auto on riittävän mukava arkiajoon.Cupran iskunvaimennus on sähkösäätöinen. Mukavuusasetuksilla töyssyjen pahimmat särmät tasoittuvat, joten kulku ei ole hakkaavan kovaa. Jäykimmässä Cupra-ajotilassa alusta säätyy kivikovaksi, joten asetus toiminee lähinnä tasaisimmilla maanteillä tai kilparadoilla.Valinnanvapaus palkitseeSeatin kosketusnäytöltä löytyvä ajotilavalikko mahdollistaa asetusten mukauttamisen. Kuljettaja voi yhdistää esimerkiksi mukavimman iskunvaimennuksen terävimpään kaasunvasteeseen ja aggressiivisimpaan tasauspyörästön asetukseen. Valinnanvapaus tulee tarpeeseen huonolla tiestöllä, jossa ylijäykäksi säädetty iskunvaimennus aiheuttaa vain harmia.Tehokas etuveto ja teiden pitkittäisurat ovat vaikea yhdistelmä. Seatin pyöräntuennan ja tasauspyörästön lukituksen suunnittelussa on onnistuttu. Täyskiihdytyksissä ohjauspyörä rimpuilee varsin vähän voimavarat huomioiden. Uraherkkyys ei liioin vaivaa matka-ajossakaan.Hauskempi kuin AudiSuuren tavaratilan ja voimakkaan moottorin ansiosta farkku-Cupra on mainio matka-auto. Ohitukset sujuvat poikkeuksellisen vaivatta – kotimaan tiestöllä auto tuntuu jopa luvattua tehokkaammalta. Koeajoautoon valitut urheiluistuimet ovat pidemmälläkin matkalla mukavat, ja mutkissa vakioistuimia parempi sivuttaistuki miellyttää.Matka-ajossa reittivalinta suuntautuu kuin itsekseen kohti mutkaisimpia teitä. Tehokkaan tasauspyörästönlukon ansiosta etuakselin pito on hätkähdyttävä, mutta kuljettaja aistii auton tekevän töitä. Se tekee autosta luonteikkaan.Mutkissa Leon ST Cupra herää henkiin. Tehokas moottori ja mainiosti toimiva keula tekevät autosta eloisan – hauskemman, kuin nelivetoinen 300 hevosvoimainen sisarmalli Audi S3. Talvikeli tainnuttanee Cupran muiden etuvetoisten Leonien tasolle.Cupra selättää Suomen tiestön haasteet ja toimii arjessa pienin mukavuusvarauksin aivan kuin arkisemmat Leon ST –farmarit. Auto on tilava ja sisätilat kaikin puolin toimivat, mutta yleisilmettä leimaa yleinen halpuus. Niin materiaalit kuin muodot ovat selkeästi Volkswagenia halvempia, Audista puhumattakaan.Mikäli edullisen yleisilmeen sietää, tarjoaa Seat erittäin kilpailukykyisen vaihtoehdon nopeaa perheautoa etsivälle. Auto on yksi luokkansa edullisimmista, mutta myös nopein ja ehdottomasti hauskin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI 280 DSG Hinta alkaen 39 995 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 909 € Moottori 1 984 cm³ 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 206 kW (280 hv), 5600–6500 r/min Vääntö 350 Nm (1700-5600 r/min) Vääntö 350 Nm (1700-5600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat Tavaratila: 587 l Euro NCAP Ei testattu 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”