11.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: Nopea Seat Leon ST Cupra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kilparadalta kesämökille. Hyvää Nopeus, hauskuus ja tilavuus, hinta, Huonoa Hinta näkyy sisustassa, mukavuus varauksin Seat Leon ST Cupra on 40 000 euron perhefarmari, joka kiertää Nürburgring Nordschleifen 7 minuuttiin 58 sekuntiin. Sellaista ei aikaisemmin ole nähty. Alle kahdeksan minuutin kierrosaikaa pidetään vaativalla radalla erittäin kovana suorituksena, johon vuosikymmen sitten pystyivät vain nopeimmat urheiluautot. Seat tiedostaa tuotteensa kyvyt. Leon ST Cupra -farmari ensiesiteltiin Espanjassa Castellolin moottoriradalla. Siellä Cupra oli kuin kotonaan – 587 litrainen tavaratila unohtui nopeasti. Valitettavasti kilparadat jäävät arkielämässä unelmiksi. Suomen karkeilla ja epätasaisilla teillä selviäminen lienee jopa Nürburgringin kierrosaikaa vaativampi koetus Seatille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nürburgringiltä Suomeen Rapautuneet tiet ja 235/35 R19 rengastus ovat lähtökohtaisesti yhtä huono yhdistelmä kuin musta auto oranssein vantein (koeajoautossa Orange Line -väripaketti). Seatin alustasuunnittelu on kuitenkin suoriutunut väriosastoa paremmin: rengastuksen kovuuden ja meluisuuden huomaa, mutta auto on riittävän mukava arkiajoon. Cupran iskunvaimennus on sähkösäätöinen. Mukavuusasetuksilla töyssyjen pahimmat särmät tasoittuvat, joten kulku ei ole hakkaavan kovaa. Jäykimmässä Cupra-ajotilassa alusta säätyy kivikovaksi, joten asetus toiminee lähinnä tasaisimmilla maanteillä tai kilparadoilla. Valinnanvapaus palkitsee Seatin kosketusnäytöltä löytyvä ajotilavalikko mahdollistaa asetusten mukauttamisen. Kuljettaja voi yhdistää esimerkiksi mukavimman iskunvaimennuksen terävimpään kaasunvasteeseen ja aggressiivisimpaan tasauspyörästön asetukseen. Valinnanvapaus tulee tarpeeseen huonolla tiestöllä, jossa ylijäykäksi säädetty iskunvaimennus aiheuttaa vain harmia. Tehokas etuveto ja teiden pitkittäisurat ovat vaikea yhdistelmä. Seatin pyöräntuennan ja tasauspyörästön lukituksen suunnittelussa on onnistuttu. Täyskiihdytyksissä ohjauspyörä rimpuilee varsin vähän voimavarat huomioiden. Uraherkkyys ei liioin vaivaa matka-ajossakaan. Hauskempi kuin Audi Suuren tavaratilan ja voimakkaan moottorin ansiosta farkku-Cupra on mainio matka-auto. Ohitukset sujuvat poikkeuksellisen vaivatta – kotimaan tiestöllä auto tuntuu jopa luvattua tehokkaammalta. Koeajoautoon valitut urheiluistuimet ovat pidemmälläkin matkalla mukavat, ja mutkissa vakioistuimia parempi sivuttaistuki miellyttää. Matka-ajossa reittivalinta suuntautuu kuin itsekseen kohti mutkaisimpia teitä. Tehokkaan tasauspyörästönlukon ansiosta etuakselin pito on hätkähdyttävä, mutta kuljettaja aistii auton tekevän töitä. Se tekee autosta luonteikkaan. Mutkissa Leon ST Cupra herää henkiin. Tehokas moottori ja mainiosti toimiva keula tekevät autosta eloisan – hauskemman, kuin nelivetoinen 300 hevosvoimainen sisarmalli Audi S3. Talvikeli tainnuttanee Cupran muiden etuvetoisten Leonien tasolle. Cupra selättää Suomen tiestön haasteet ja toimii arjessa pienin mukavuusvarauksin aivan kuin arkisemmat Leon ST –farmarit. Auto on tilava ja sisätilat kaikin puolin toimivat, mutta yleisilmettä leimaa yleinen halpuus. Niin materiaalit kuin muodot ovat selkeästi Volkswagenia halvempia, Audista puhumattakaan. Mikäli edullisen yleisilmeen sietää, tarjoaa Seat erittäin kilpailukykyisen vaihtoehdon nopeaa perheautoa etsivälle. Auto on yksi luokkansa edullisimmista, mutta myös nopein ja ehdottomasti hauskin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI 280 DSG Hinta alkaen 39 995 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 909 € Moottori 1 984 cm³ 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 206 kW (280 hv), 5600–6500 r/min Vääntö 350 Nm (1700-5600 r/min) Vääntö 350 Nm (1700-5600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat Tavaratila: 587 l Euro NCAP Ei testattu 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?